The written work in the language should demonstrate the student's ability to work with specialist literature and language material.<br>
The work is continuously consulted with the teacher. The student is responsible for its formal and linguistic level.<br>
The thesis is approximately 12 pages long. Emphasis is placed on working carefully with the analysed documents and working with language corpora in order to reflect authentic linguistic conventions. This thesis is a preparation for the master´s thesis. It is written in German. It is recommended that the topic of the thesis be chosen so that it can become a starting point for the subsequent writing of the master´s thesis. It may be a treatment of a partial problem, a selected phenomenon, a synthesis of selected secondary literature, etc., so that these outputs can be subsequently applied in the writing of the final thesis.<br>
<br>
The thesis must have the following components:<br>
a. Introduction and exposition of the problem.<br>
b. A view of the phenomenon under study in the secondary literature.<br>
c. Analytical part.<br>
d. Synthetic part.<br>
e. Summary. <br>
f. Bibliography.<br>
<br>
As an alternative form of written work in didactics, students in the Teacher Studies programme (Teaching German Language and Literature) may prepare materials for their professional portfolio (in Mahara), so that each of the predefined five parts of the portfolio contains at least two entries.
Last update: Hejhalová Věra, Mgr., Ph.D. (15.09.2024)
Písemná práce z jazyka má doložit schopnost studenta pracovat s odbornou literaturou a jazykovým materiálem.<br>
Práce je průběžně s pedagogem konzultována. Student zodpovídá za její formální a jazykovou úroveň.<br>
Práce má rozsah cca 12 stran. Důraz se klade na pečlivost práce s analyzovanými doklady a práci s jazykovými korpusy, aby student reflektoval autentický jazykový úzus. Tato práce je přípravou na práci diplomovou. Je psaná v němčině. Téma práce doporučujeme volit tak, aby se tato práce mohla stát východiskem pro následující psaní diplomové práce. Může se jednat o zpracování dílčího problému, vybraného jevu, syntézu vybrané sekundární literatury apod. tak, aby tyto výstupy bylo možno následně uplatnit při psaní práce závěrečné.<br>
<br>
Práce musí mít tyto součásti:<br>
a. Úvod a expozice problému.<br>
b. Pohled na zpracovávaný jev v sekundární literatuře.<br>
c. Analytická část.<br>
d. Syntetická část.<br>
e. Shrnutí. <br>
f. Bibliografie.<br>
<br>
Studenti učitelského studijního programu (Učitelství německého jazyka a literatury) mohou jako alternativní formu písemné práce z didaktiky zpracovat materiály do svého profesního portfolia (v aplikaci Mahara), a to tak, aby každá z předdefinovaných pěti částí portfolia obsahovala min. dva záznamy.<br>
Last update: Hejhalová Věra, Mgr., Ph.D. (15.09.2024)
Aim of the course -
The aim of the thesis is the analysis and commentary of a selected grammatical phenomenon according to the student's interest based on the secondary literature recommended by the teacher.
Last update: Hejhalová Věra, Mgr., Ph.D. (15.09.2024)
Cílem práce je analýza a komentář vybraného gramatického jevu dle zájmu studenta na základě sekundární literatury doporučené pedagogem.
Last update: Hejhalová Věra, Mgr., Ph.D. (15.09.2024)
Literature -
ČMEJRKOVÁ, S., DANEŠ, F., SVĚTLÁ, J., Jak napsat odborný text. Leda, Praha 1999. Bibliografické reference. Výukové stránky Ústavu informačních studií a knihovnictví FF UK. URL: https://www1.cuni.cz/~brt/bibref/bibref.html [26.6.2023]
Last update: Hejhalová Věra, Mgr., Ph.D. (15.09.2024)
ČMEJRKOVÁ, S., DANEŠ, F., SVĚTLÁ, J., Jak napsat odborný text. Leda, Praha 1999.
Bibliografické reference. Výukové stránky Ústavu informačních studií a knihovnictví FF UK. URL: https://www1.cuni.cz/~brt/bibref/bibref.html [26.6.2023]
Last update: Hejhalová Věra, Mgr., Ph.D. (15.09.2024)
Teaching methods -
In the case of distance learning, the student enters the topic and consults the progress of the work with their supervisor after mutual agreement (by e-mail, MS Teams video conference, etc.)
In the case of choosing a didactically focused written work in the form of a portfolio in Mahara, students should contact dr. Hejhalová and will agree with her the exact parameters of the output product.
Last update: Hejhalová Věra, Mgr., Ph.D. (15.09.2024)
V případě distanční výuky student zadává téma a konzultuje průběh práce se svým vedoucím po vzájemné domluvě (e-mailem, videokonferencí MS Teams atp.)
V případě volby didakticky zaměřené písemné práce ve formě zpracování portfolia v Mahaře se studenti před zahájením práce obrátí na dr. Hejhalovou a domluví si s ní přesné parametry výstupního produktu.
Last update: Hejhalová Věra, Mgr., Ph.D. (15.09.2024)
Requirements to the exam -
The work has a scope of about 12 pages. Emphasis is placed on careful work with analyzed documents and work with language corpora, so that the student reflects authentic language use. It is written in German. The work must have the following components: a. Introduction and exposition of the problem. b. View of the processed phenomenon in secondary literature. c. Analytical part. d.Synthetic part. e. Summary. f. Bibliography.
Last update: Hejhalová Věra, Mgr., Ph.D. (15.09.2024)
Práce má rozsah cca 12 stran. Důraz se klade na pečlivost práce s analyzovanými doklady a práci s jazykovými korpusy, aby student reflektoval autentický jazykový úzus. Je psaná v němčině. Práce musí mít tyto součásti: a. Úvod a expozice problému. b. Pohled na zpracovávaný jev v sekundární literatuře. c.Analytická část. d.Syntetická část. e. Shrnutí. f. Bibliografie.
Last update: Hejhalová Věra, Mgr., Ph.D. (15.09.2024)
Syllabus -
Determining the topic of the work with the supervisor
Determination of the work methodology with the supervisor
Research of professional literature
Processing of the theoretical part of the work
Materials research/research
Processing of the empirical part of the work
Processing the introduction and conclusion of the work
Possibility of ongoing consultations with the supervisor.
Last update: Hejhalová Věra, Mgr., Ph.D. (15.09.2024)
Stanovení tématu práce s vedoucím práce
Stanovení metodologie práce s vedoucím práce
Rešerše odoborné literatury
Zpracování teoretické části práce
Výzkum/rešerše materiálů
Zpracování empirické části práce
Zpracování úvodu a závěru práce
Možnost průběžných konzultací s vedoucím práce.
Last update: Hejhalová Věra, Mgr., Ph.D. (15.09.2024)