Introductory practice focuses on mediating the first experiences of future teachers with the reality of schools, from the position of an observer of pedagogical events. It fulfills a formative function (motivation to the profession and to the study of theoretical pedagogical-psychological disciplines), an informative function (development of concrete ideas of students about pedagogical phenomena, perception of the working and social atmosphere of schools, illustration and verification of theoretical teaching) and an instrumental function (forming an observational sense and developing skills to "see and hear" pedagogically, skills to navigate pedagogical situations and document observed phenomena). Upon agreement with the faculty teacher, the student assists in teaching and may also take over some of his tasks (preparation of materials, lesson planning, evaluation, tutoring, etc.).
Last update: Hejhalová Věra, Mgr., Ph.D. (15.09.2024)
Úvodní praxe se zaměřuje na zprostředkování prvních zkušeností budoucích učitelů s realitou škol, a to z pozice pozorovatele pedagogického dění. Plní funkci formativní (motivace k profesi a ke studiu teoretických pedagogicko-psychologických disciplín), funkci informativní (rozvoj konkrétních představ studentů o pedagogických jevech, vnímání pracovní a sociální atmosféry škol, ilustrace a verifikace teoretické výuky) a funkci instrumentální (utváření pozorovacího citu a rozvíjení dovednosti pedagogicky „vidět a slyšet“, dovednosti orientovat se v pedagogických situacích a pozorované jevy dokumentovat). Po dohodě s observovaným učitelem student asistuje při výuce a může též přebírat některé z jeho úkolů (příprava materiálů, plánování výuky, hodnocení, doučování atp.).
Last update: Hejhalová Věra, Mgr., Ph.D. (15.09.2024)
Aim of the course -
The aim is to enable beginning teaching students to change the perspective of the perception of pedagogical practice from the pupil's point of view to the teacher's point of view. Students build their observation skills, perceive the general framework of teaching at school. It is therefore not only about the specifics of the field, but about creating sensitivity for the perception of the teaching process as such.
Last update: Hejhalová Věra, Mgr., Ph.D. (15.09.2024)
Cílem je umožnit začínajícím studentům učitelství změnu perspektivy vnímání pedagogické praxe z pohledu žáka na pohled učitele. Studenti si budují observační schopnosti, vnímají obecné rámce výuky na škole. Nejde tedy jen o oborová specifika, ale o vytvoření sensitivity pro vnímání výukového procesu jako takového.
Last update: Hejhalová Věra, Mgr., Ph.D. (15.09.2024)
Descriptors -
Student:
familiarizes himself with the basic input information related to teaching at the given school (characteristics and specifics of the school. SEP, implemented study programs, time allocation of the given subject, other specifics, e.g. language/general/science focus of the school, etc.)
the student listens to several different teachers from different schools and focuses his observations on the areas listed below (see syllabus) the student is able to reflect on listening
Last update: Hejhalová Věra, Mgr., Ph.D. (15.09.2024)
Student:
se zorientuje v základních vstupních informacích týkajících se výuky na dané škole (charakteristika a specifika školy. ŠVP, realizované studijní programy, časová dotace daného předmětu, jiná specifika, např. jazykové/všeobecné/přírodovědné zaměření školy apod.)
student absolvuje náslechy u několika různých vyučujících z různých škol a při svých pozorováních se zaměřuje na oblasti uvedené níže (viz sylabus)
student je schopen reflexe náslechů
Last update: Hejhalová Věra, Mgr., Ph.D. (15.09.2024)
Course completion requirements -
Completion of an introductory seminar at the faculty (2 hours) completion of auditions (3 schools/teachers x 3 audition hours) completion of the final seminar at the faculty (2 hours)
Last update: Hejhalová Věra, Mgr., Ph.D. (15.09.2024)
absolvování úvodního semináře na fakultě (2 hodiny)
absolvování náslechů (3 školy/vyučující x 3 náslechové hodiny)
absolvování závěrečného semináře na fakultě (2 hodiny)
Last update: Hejhalová Věra, Mgr., Ph.D. (15.09.2024)
Literature -
Národní program rozvoje vzdělávání v ČR. Praha: UIV, 2001 (tzv.Bílá kniha). / National development program educated in the Czech Republic. Prague: UIV, 2001 (so-called White Book).
Strategie vzdělávací politiky České republiky do roku 2030+ / Education policy strategy of the Czech Republic until 2030+
Vašťatková, J.: Úvod do autoevaluace školy. Olomouc: UP, 2006. ISBN 80-244-1422-8 Info
Manuál pro tvorbu školních vzdělávacích programů v základním vzdělávání. Praha: VÚP, 2005. ISBN 80-87000-03-X Info
Manuál pro tvorbu školních vzdělávacích programů na gymnáziích. Praha: VÚP, 2007. ISBN 978-80-87000-13-7 Info
Metodického portálu www.rvp.cz k tématu autoevaluace
Last update: Hejhalová Věra, Mgr., Ph.D. (15.09.2024)
Teaching methods -
seminars
listening practice in schools
independent preparation before hearings
The Introductory Listening Practice course will open in WS 2024/25 and is intended for students of the 2nd year of the B.Sc. studies German language and literature with a focus on education, or for students of other years of this study program.
The date of the introductory meeting at the faculty will be set at the beginning of the semester by agreement and depending on the time availability of the students enrolled in the course.
As part of the practice during the fall of 2024, we will visit three different secondary schools in Prague and observe the running of the school and the implementation of teaching at these schools. It will always be a block of 2-3 teaching hours + the possibility of a subsequent discussion with the observed teacher. The date will be determined based on the time availability of selected teachers from cooperating schools.
The semester ends with a final seminar at the faculty, the date of which will be determined after agreement with all participants and depending on the progress of this course throughout the semester.
Last update: Hejhalová Věra, Mgr., Ph.D. (15.09.2024)
semináře
náslechové praxe na školách
samostatná příprava před náslechy
Kurz Úvodní náslechové praxe bude otevřen v ZS 2024/25 a je určen pro studenty 2. ročníku Bc. studia Německý jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání, příp. pro studenty ostatních ročníků tohoto studijního programu.
Termín úvodního setkání na fakultě bude stanoven na začátku semestru po domluvě a v závislosti na časových možnostech studentů/tek přihlášených do kurzu.
V rámci praxe během podzimu 2024 navštívíme tři různé střední školy v Praze a budeme observovat chod školy a realizaci výuky na těchto školách. Vždy se bude jednat o blok 2-3 výukových hodin + možnost následné diskuse s observovaným vyučujícím. Termín budou určeny v návaznosti na časové možnosti vybraných vyučujících ze spolupracujících škol.
Semestr je zakončen závěrečným seminářem na fakultě, jehož termín bude určen po domluvě se všemi zúčastněnými a v závislosti na průběhu tohoto kurzu v celém semestru.
Last update: Hejhalová Věra, Mgr., Ph.D. (15.09.2024)
Syllabus -
Students focus on the following areas as part of their internship:
Organizational structure of the school
Mandatory school documentation
The school educational program and its adaptation to the specific needs of the school
Formation of moral awareness, attitudes and actions in teaching
Possibilities of the school in educational activities: Formation of moral awareness, attitudes and actions in teaching
Cross-curricular relations - curriculum integration of different subjects and/or subjects and cross-cutting topics;
Project teaching
Observation of the teacher's activity from the point of view of the management of the learning activity (interconnection of goals - content - forms - methods - evaluation), managing the behavior of pupils, pedagogical communication
Teacher intervention in pedagogical situations. Ways of developing pupils' social skills in observed teaching or other educational environments.
Innovative approaches in teaching. Scenic (performance, theater) aspects appearing during regular lessons
Family and school cooperation
Further education of teaching staff
Education of pupils with special educational needs - work in teaching with a pupil with SPU, with ADHD sy, with an exceptionally gifted pupil, with a pupil with a different mother tongue, with a medically disadvantaged pupil, with a socially disadvantaged pupil)
Preventive work with risky behavior among children and youth (in the classroom, at school), familiarization with the Minimum Prevention Program and the Minimum Prevention Program against Bullying
Last update: Hejhalová Věra, Mgr., Ph.D. (15.09.2024)
Studenti se v rámci praxe zaměřují na následující oblasti:
Organizační struktura školy
Povinná dokumentace školy
Školní vzdělávací program a jeho přizpůsobení konkrétním potřebám školy
Utváření mravního vědomí, postojů a jednání ve výuce
Možnosti školy ve výchovném působení: Utváření mravního vědomí, postojů a jednání ve výuce
Mezipředmětové vztahy - integrace učiva různých předmětů a/nebo předmětů a průřezových témat;
Projektové vyučování
Pozorování činnosti učitele z hlediska řízení učební činnosti (provázanost cílů – obsahu – forem – metod - hodnocení), zvládání chování žáků, pedagogické komunikace
Intervence učitele v pedagogických situacích. Způsoby rozvíjení sociálních dovedností žáků v pozorované výuce nebo jiném edukačním prostředí.
Inovativní přístupy ve výuce. Scénické (performační, divadelní) aspekty objevující se v průběhu běžných vyučovacích hodin
Spolupráce rodiny a školy
Další vzdělávaní pedagogických pracovníků
Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami - práce ve výuce se žákem s SPU, s ADHD sy, s mimořádně nadaným žákem, se žákem s odlišným mateřským jazykem, se žákem zdravotně znevýhodněným, se žákem sociálně znevýhodněným)
Preventivní práce s rizikovým chováním u dětí a mládeže (ve třídě, ve škole), seznámení s Minimálním preventivním programem a s Minimálním preventivním programem proti šikaně
Last update: Hejhalová Věra, Mgr., Ph.D. (15.09.2024)