SubjectsSubjects(version: 970)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
PVS/VS Education and Deaf Students 2 - ACN350357
Title: PVS/VS Vzdělávání a neslyšící 2
Guaranteed by: Institute of Czech and Deaf Studies (21-UBN)
Faculty: Faculty of Arts
Actual: from 2023
Semester: summer
Points: 0
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/1, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Level:  
Is provided by: ACN100306
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: Mgr. Andrea Hudáková, Ph.D.
Incompatibility : ACN100306
Annotation - Czech
Základní orientace v oblasti vzdělávání neslyšících dětí, žáků a studentů (resp. dětí, žáků a studentů se sluchovým postižením) v České republice. Tento předmět přímo navazuje na předmět Vzdělávání a neslyšící 1. Tematické okruhy jsou pro oba předměty shodné - v každém z předmětů se akcentují jiné tematické okruhy, a to i v návaznosti na aktuálně realizované exkurze do škol specializovaných na vzdělávání dětí, žáků a studentů se sluchovým postižením.
Last update: Hudáková Andrea, Mgr., Ph.D. (01.11.2024)
Aim of the course - Czech

Kurz sleduje čtyři hlavní cíle:

1. Studující vysvětlí, jak zásadní je vliv vzdělávání a jeho organizace na život neslyšících lidí jako jednotlivců (resp. lidí se sluchovým postižením) a komunity Neslyšících jako celku (nejen v současnosti, ale i historicky; nejen u nás, ale obecně).

2. Studující - s oporou o tematické okruhy vyjmenované v sylabu předmětu - popíší současný systém vzdělávání neslyšících dětí a žáků (resp. dětí, žáků a studentů se sluchovým postižením) u nás.

3. Studující se orientují v relevantní aktuální legislativě.

4. Studující dokáží účelně užívat základní funkce platformy Moodle jako LMS.

Last update: Hudáková Andrea, Mgr., Ph.D. (15.02.2025)
Course completion requirements - Czech

Aktivní účast na semináři včetně příp. exkurzí (docházka není povinná), splnění všech průběžně zadávaných úkolů (není nutné průběžné plnění, ale je většinou pro studující výhodnější). U zápočtu student předloží seznam prostudované literatury a zdrojů (min. osm položek) a grafické schéma zachycující základní vztahy mezi obsahem (resp. tematickými okruhy) předmětu Vzdělávání a neslyšící 2 s obsahy ostatních relevantních předmětů tohoto studijního programu.

Zápočet probíhá ústně a jsou u něj možné max. tři pokusy; zápočet probíhá ve zkouškovém období, k zápočtu se studenti hlásí prostřednictvím SIS. Podklad pro zápočet je nutno odevzdat do Moodlu min. týden před termínem zápočtu, stejně tak splněné úkoly v Moodlu.

Last update: Hudáková Andrea, Mgr., Ph.D. (15.02.2025)
Literature - Czech

Povinná literatura a zdroje

- Legislativní dokumenty (vždy v aktuálním znění)

   - Úmluva OSN o právech osob se zdravotním postižením

   - Školský zákon a relevantní vyhlášky

   - Zákon o znakové řeči ve znění zákona a komunikačních systémech neslyšících a hluchoslepých osob

   - Pravidla pro poskytování příspěvku a dotací veřejným vysokým školám Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy, příloha č. 3 Financování zvýšených nákladů na studium studentů se specifickými potřebami

   - Zákon o sociálních službách a relevantní vyhlášky

   - Zákon o pedagogických pracovnících a relevantní vyhlášky

 

Vybraná doporučená literatura (seznam je pouze orientační, jeho cílem je studenta nasměrovat při vlastním výběru studijní literatury)

ČERNÝ, V. Historický vývoj vzdělání a výchovy hluchoněmých. České Budějovice, Svaz spolků učitelů hluchoněmých, 1934.

EDWARDS, A. R. Words Made Flesh: Nineteenth-Century Deaf Education and the Growth of Deaf Culture (History of Disability). New York: NYU Press, 2014.

FULKA, J. Když ruce mluví. Gesto a znakový jazyk v dějinách západního myšlení. Praha: FF UK, 2017.

GREGORY, S. a kol. (eds) Problémy vzdělávání sluchově postižených. Praha: UK, 2001.

HÁDKOVÁ, K., ŠIŠKA, J., ZHANG XIUYANG. Komparace přístupů uplatňovaných ve vzdělávání žáků a studentů se sluchovým postižením v Číně, Nizozemí a Velké Británii. Speciální pedagogika, roč. 17, 2007, č. 4, s. 249-261.

HORÁKOVÁ, R. Sluchové postižení. Úvod do surdopedie. Praha: Portál, 2012.

HRUBÝ. J. Úvod do výchovy a vzdělávání sluchově postižených: Část 1. [DVD ROM] Praha: Tiché učení, 2011.

HRUBÝ. J. Úvod do výchovy a vzdělávání sluchově postižených: Část 1. Praha: Tiché učení, 2011.

HUDÁKOVÁ, A. (ed.) Neslyšící pedagogové. 1. pololetí školního roku 2011/2012. Přehled. Praha: FF UK, Ústav jazyků a komunikace neslyšících, 2012.

HUDÁKOVÁ, A. (ed.) Ve světě sluchového postižení. Praha: FRPSP-Tamtam, 2005.

HUDÁKOVÁ, A. De-Sign Bilingual. Gong, 44, 2016, č. 10-12, s. 37.

HUDÁKOVÁ, A. Děti s vadou sluchu v základní škole a v nižších ročnících víceletého gymnázia. In Mertin, M., Ciprová, J., Budínská, M. (eds) Pedagogická a psychologická diagnostika pro učitele na ZŠ. 11. aktualizace. Praha: Nakladatelství Dr. Josef Raabe, 2007, s. 1-37 (kap. C 3.4).

HUDÁKOVÁ, A., Filippová E. Vývoj sociální kognice českých neslyšících dětí - uživatelů českého znakového jazyka a uživatelů mluvené češtiny: adaptace testové baterie. Studie z aplikované lingvistiky, 8, 2017, s. 53-64.

HUDÁKOVÁ, A. Inkluze v překladu ztracená. Unie, 22, 2018, č. 7-8, s. 18-19.

HUDÁKOVÁ, A. Kdyby tak bylo více jablíček. The Best Woman, 3, 2011, č. 3, s. 42-43.

HUDÁKOVÁ, A. Milánský kongres: podrobnosti, souvislosti. InfoZpravodaj - Magazín informačního centra o hluchotě, 2012, roč. 20, č. 3, s. 7-10.

HUDÁKOVÁ, A. Neslyším, studuji vysokou školu. Unie, 21, 2017, s. 12.

HUDÁKOVÁ, A. Potřebujeme CEFR pro český znakový jazyk? Gong, 44, 2016, č. 10-12, s. 6.

HUDÁKOVÁ, A. Potřebují miminka český znakový jazyk? Unie, 22, 2018, č. 9-10, s. 8-9.

HUDÁKOVÁ, A. Veřejná ochránkyně práv a vzdělávání neslyšících. Gong, 44, 2016, č. 7-9, s. 11.

HUDÁKOVÁ, A. Čeština ve vzdělávání dětí s vadou sluchu. Disertační práce. Praha: UK, 2008.

Hudáková, A., Holubová, K. FF UK v Praze: Už 20 let Deaf Friendly. In Elektronický sborník z konference INSPO 2018. Praha: Křižovatka.cz a BMI. Příspěvek přednesen 8. 4. 2018. Text ve formátu pdf přístupný na www: ; videozáznam vystoupení s tlumočením do českého znakového jazyka a s českými titulky přístupný na www: .

HUDÁKOVÁ, A., NOVÁKOVÁ, R. Společný evropský referenční rámec pro jazyky a český znakový jazyk. Studie z aplikované lingvistiky, 7, 2016, č. 2, s. 115-125.

JANOTOVÁ, N. Kapitoly o integraci sluchově postižených dětí. Praha: Septima, 1998.

JANOTOVÁ, N., ŘEHÁKOVÁ, K. Surdopedie. Komunikace sluchově postižených I. Praha: SPN, 1990.

JUNGOVÁ, V. Inkluze a integrace dětí se sluchovým postižením v ZŠ hlavního vzdělávacího proudu - vývoj situace v ČR v posledních 30 letech. Bakalářská práce. Praha: UK, 2014.
kol. autorů. Péče o sluchově postižené v Československé socialistické republice. Praha: Čes. svaz sluchově postižených, 1971.

KOLÁŘ, J. Sto let vyučování hluchoněmých na Moravě: Zvláštní otisk z Obzoru hluchoněmých. České Budějovice, vl. nákladem, 1933.

KOLÁŘ, J. První český ústav pro hluchoněmé v Čechách: Zvláštní otisk z časopisu Obzor hluchoněmých. České Budějovice: K. Fiala, 1926.

KOMORNÁ, M. Systém vzdělávání osob se sluchovým postižením v ČR a specifika vzdělávacích metod při výuce. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka, 2008.

KRAHULCOVÁ, B. Komunikace sluchově postižených. Praha: Karolinum, 2002.

LANE, H. Pod maskou benevolence. Praha: Karolinum, 2013.

LANE, H. When the Mind Hears: A History of the Deaf. Suffolk: Richard Clay Ltd., 1984.

LECHTA, V. Základy inkluzivní pedagogiky: dítě s postižením, narušením a ohrožením ve škole. Praha: Portál, 2010.

MARSCHARJ, M., SPENCER, P. E. (eds) Oxford Handbook of Deaf Studies, Language, and Education. New York: Oxford University Press, 2003.

MÁZEROVÁ, R. Kultura komunity neslyšících v České republice: nástin vývoje komunity neslyšících do roku 1938. Budapešť: Open Society Institute, 1999.

Metodika vzdělávání neslyšících žáků-uživatelů českého znakového jazyka: čeština, český znakový jazyk. Praha: NÚV, 2018 a dále. [online; cit. 2019-01-21]. Dostupné z: a z dalších - postupně doplňovaných - zdrojů.

NAJMANOVÁ, M. Státní maturita pro sluchově postižené studenty. Diplomová práce. Praha: UK, 2008.
Podeszwová, K. Služby pro neslyšící, nedoslýchavé a ohluchlé studenty na vysokých školách v České republice. Bakalářská práce. Praha: FF UK, 2015.

POTMĚŠIL, M. Metodika práce se žákem se sluchovým postižením. Olomouc: UP, 2012. (nebo jiná publikace tohoto autora)

POUL, J. Nástin vývoje vyučování neslyšících. Brno: MU, 1996.

PULDA, M. Surdopedie se zaměřením na raný a předškolní věk. Brno: MU, 1994.

PULDA, M. Surdopedie. Olomouc: UP, 1992. 

SEDLÁČEK, J. Hluchoněmý: jeho výchova a vzdělání. 1. díl. Praha: Svaz spolků učitelů hluchoněmých v R.Č.S., 1934.

SEDLÁČEK, J. Hluchoněmý: jeho výchova a vzdělání. 2. díl. Praha: Svaz spolků učitelů hluchoněmých v R.Č.S., 1937.

SOBOLEVSKÁ, Š. Profesní orientace neslyšících žáků. Bakalářská práce. Praha: UK, 2017.

SOLOVJEV, I. M. a kol. Psychologie neslyšících dětí. Praha, SPN, 1977.

SOVÁK, M. a kol. Logopedie: Metodika a didaktika. Praha: SPN, 1987.

SOVÁK, M. Nárys speciální pedagogiky. Praha: SPN, 1986.

STRNADOVÁ, V. Potom ti to povíme. Praha: ČUN, 1994.

UHERÍK, A. Hluchota, reč, poznanie. Martin: Osveta, 1990.

ZVONEK, A. Sluchově postižený pedagog. Diplomová práce. Brno: PedF MU, 2001.

 

Další zdroje informací: Knihovna elektronických zdrojů ÚJKN, časopisy (zejm. Sign Language Studies, Sign Language & Linguistics, American Annals of the Deaf, Journal of Deaf Studies and Education, Dětský sluch, Unie, Speciální pedagogika), studentské práce (zejm. bakalářské, diplomové a disertační), legislativní normy související s probíranými tématy, vzdělávací programy, učebnice a učební pomůcky, počítačové programy, relevantní webové stránky (včetně zahraničních) aj.

 

K předmětu je založen kurz v Moodlu (www.dl1.cuni.cz), kde jsou průběžně vyvěšovány aktuální informace, další studijní texty a pokyny pro práci v semináři.

Last update: Hudáková Andrea, Mgr., Ph.D. (15.02.2025)
Syllabus - Czech

Během semináře by studující měli na základě kritické práce s texty (obecně s informacemi) získat komplexní systémový - a zároveň relativně detailní - přehled o současné podobě vzdělávání n/Neslyšících (obecně dětí, žáků a studentů se sluchovým postižením). Poznatky o domácí situaci jsou usouvztažněny s širším kontextem mezinárodním; do převažujícího synchronního úhlu pohledu je včleněna i perspektiva diachronní. Tento seminář přímo navazuje na seminář Vzdělávání a neslyšící 1. Semináře jsou vzájemně komplementární.

V případě přáznivých podmínek jsou součástí předmětu exkurze do škol specializujících se na vzdělávání dětí a žáků se sluchovým postižením a jejich následná reflexe.


Základní tematické okruhy (okruhy se vzájemně prolínají, reflektují poznatky a zkušenosti z exkurzí a propojují se s tematickými okruhy ze semináře Vzdělávání a neslyšící 2):
- školy hlavního vzdělávacího proudu, školy specializované na vzdělávání dětí a žáků se sluchovým postižením: předškolní - základní - sekundární - terciální vzdělávání

- integrace, inkluze

- raná péče, skleněné děti

- poradenské služby ve školství, speciálně pedagogická centra, školní poradenská pracoviště

- internáty, domovy mládeže

- kvalifikace pedagogů, neslyšící pedagogové

- rámcové vzdělávací programy, školní vzdělávací programy

- maturitní zkouška, jednotná přijímací zkouška na maturitní obory vzdělávání, jednotná závěrečná zkouška ve středních školách ad.

- podpůrná opatření v regionálním školství

- podpora neslyšících a nedoslýchavých studentů při univerzitním studiu

- organizace / instituce / projekty atd. ovlivňující nějakým způsobem vzdělávání neslyšících dětí a žáků v České republice (EKOV při ASNEP, AP3SP, ANEPL, aktivity NPI ČR...)

- česká „školská“ legislativa

- mezinárodní „školská“ legislativa

- historie vzdělávání neslyšících (obecně osob se sluchovým postižením) na našem území (s odkazy na mezinárodní kontext) 

- současné vzdělávání neslyšících  (obecně osob se sluchovým postižením) v mezinárodním kontextu

- aktuální témata

Last update: Hudáková Andrea, Mgr., Ph.D. (16.02.2025)
Entry requirements - Czech
Kurz je určen pro studující sdruženého studia SP Jazyky a komunikace neslyšících a pro zájemce z jiných studijních programů.
Last update: Hudáková Andrea, Mgr., Ph.D. (06.02.2025)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html