|
|
|
||
Kurz je orientován na četbu a studium textů V. Havla, zejména (ale nejen) s důrazem na klíčové pojmy v těchto textech se vyskytující a jejich reflexi, analýzu a interpretaci s využitím nástrojů kognitivní lingvistiky a etnolingvistiky.
Obecný dodatek k povinné účasti na výuce v ZS 2021/2022: Výuka bude probíhat v souladu s aktuálně platnými protiepidemickými opatřeními. Jsme přesvědčeni, že všichni studenti chápou, že je jejich osobní účast na výuce a aktivita v každém z předmětů důležitá, a udělají vše pro to, aby se do výuky co nejvíce a co nejaktivněji zapojili. Pokud by nastala situace, že by se student z vážných důvodů (nemoc, karanténa, izolace apod.) nemohl (prezenční/distanční) výuky zúčastnit, je nutné, aby se neprodleně spojil s vyučujícím a domluvil se s ním na náhradním či alternativním způsobu práce, aby co nejlépe naplnil obsah a cíle výuky a zodpovědně se připravil na závěrečnou atestaci. Last update: Vaňková Irena, doc. PhDr., CSc., Ph.D. (06.02.2025)
|
|
||
Cílem předmětu je 1) seznámit se postupně s některými zásadními texty V. Havla (eseje, projevy, dopisy, rozhovory) a s jedním typem jejich odborné reflexe, 2) diskutovat o Havlových klíčových pojmech (v pojetí Anny Wierzbické a Davida Danahera), vybrat (kandidáta na) jeden z nich a na základě pramenů a odborné literatury připravit materiál, který doloží jeho náplň v Havlových textech (příp. ve srovnání s jejich základní významovou náplní v češtině) Last update: Vaňková Irena, doc. PhDr., CSc., Ph.D. (06.02.2025)
|
|
||
Podmínky zakončení předmětu 1) Pravidelná aktivní účast na semináři s přípravou (domácí četba, diskuse) – 75% 2) Na základě domluvy a/ ústní prezentace zadaného penza Havlových textů ze zkoumaného hlediska – s výběrem určitého pojmu, shromážděním a interpretací materiálu (s písemným podkladem pro účastníky semináře), c/ odevzdání tohoto souboru textů / úryvků z prostudovaného materiálu s komentářem k vybranému Havlovu pojmu (na konci semestru), b/ splnění drobnějšího úkolu (např. referát o kratší studii) Last update: Vaňková Irena, doc. PhDr., CSc., Ph.D. (06.02.2025)
|
|
||
Prameny Havel, Václav: Spisy I. – VIII. Praha: Torst, 1999, 2007: I. Básně a Antikódy, II. Hry, III. Eseje a jiné texty z let 1953-1969, IV. Eseje a jiné texty z let 1970-1989 (Dálkový výslech), V. Dopisy Olze, VI. Projevy z let 1990-1992 (Letní přemítání), VII. Projevy a jiné texty z let 1992-1999. VIII. Projevy 1999-2007, Prosím stručně, Odcházení. Texty V. H. jsou dostupné i zde: Digitální archiv Knihovny Václava Havla - srov. http://www.vaclavhavel-library.org
Literatura (výběr) David S. Danaher, Kieran Williams (eds.): Václav Havel’s Meanings. His Key Words in Context and Their Legacy. Praha: Karolinum, 2024. Danaher, S. David: Framing Václav Havel. Slovo a smysl, 8, 2007, s. 25 –47 Danaher, S. David: Translating Havel: Three key words: domov, svědomí, a klid. Slovo a slovesnost, LXXI, 2010, s. 250 – 259. Danaher, S. David: Neklid transcendence. Žánry Václava Havla. Česká literatura, 1, 2013, s. 29 –50. Danaher, David S.: Ideology as Metaphor, Narrative, and Performance in the Writings of Václav Havel. Slovo a smysl, 2015, 12, č. 23, s. 115 – 127. Danaher, S. David: Reading Václav Havel. Toronto: University of Toronto Press, 2015. + Danaher, S. David: Číst Václava Havla. Praha: Argo, 2016. Havel, Ivan et al.: Dopisy od Olgy. Praha: Knihovna Václava Havla, 2011. Neubauer, Zdeněk: Consolatio philosophiae hodierna. K Šestnácti dopisům Václava Havla. Praha: Knihovna Václava Havla, 2010. Palouš, Radim: Filozofování s Havlem. In: Milý Václave… Tvůj. Přemýšlení o Václavu Havlovi. Praha: Divadelní ústav – Nakladatelství Lidové noviny, 1997, s. 162–187. Putna, Martin C.: Václav Havel: Duchovní portrét v rámu české kultury 20. století. Praha: Knihovna Václava Havla, 2012. Špirit, Michael (ed.): Čtení o Václavu Havlovi. Autor ve světle literární kritiky. Praha: Institut pro studium literatury, 2013. Švehlová, Milena: Havlovy projevy na mezinárodním fóru z pragmatického hlediska. Filologické studie. Sborník PedF UK Praha, XX, 1997, s. 9 – 19. Vaňková, Irena: Horizont a horizonty: vizuální orientace v prostoru jako zdrojová oblast metafory a pojem absolutního horizontu Václava Havla. Vaňková, Irena (ed.): Horizonty kognitivně-kulturní lingvistiky III. Tělo a tělesnost v jazykových a kulturních konceptualizacích. Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, 2020, s. 209–228. Vaňková, Irena: Klíčové pojmy v textech Václava Havla. Kontext zkoumání a první poznámky k pojmu JAZYK. In: Lucie Saicová Římalová – Jan Wiendl (eds.): Já – ty, my – oni. Člověk jako bytost společenská. / Ja – ty, my – oni. Człowiek jako istota społeczna. Praha: FF UK, 2022, s. 77–90. Vaňková, Irena: Home, Homeland: Domov. In: David S. Danaher, Kieran Williams (eds.): Václav Havel’s Meanings: His Key Words in Context and Their Legacy. Praha: Karolinum, 2024, s. 191–225. Wierzbicka, Anna: Understanding Cultures through Their Key Words. New York – Oxford: Oxford University Press, 1997. Žantovský, Michael: Havel. Praha: Argo, 2014.
Práce bývalých účastníků semináře: Dajčová, Veronika: Pojem ČLOVĚK v textech Václava Havla. Bakalářská práce. FF UK, 2021. Novák, Filip: Pojem RITUÁL a jeho uplatnění v Moci bezmocných a Zahradní slavnosti Václava Havla. In: L. Saicová Římalová – J. Wiendl (eds.): Já – ty, my – oni. Člověk jako bytost společenská. / Ja – ty, my – oni. Człowiek jako istota społeczna. Praha: FF UK, 2022, s. 102–110. Skořepa, Václav Pojem SPOLEČENSTVÍ v politickém myšlení Václava Havla. In: L. Saicová Římalová – J. Wiendl (eds.): Já – ty, my – oni. Člověk jako bytost společenská. / Ja – ty, my – oni. Człowiek jako istota społeczna. Praha: FF UK, 2022, s. 91–101. Stará, Michaela: Pojem NADĚJE v textech Václava Havla. Bakalářská práce. FF UK, 2016. Vinš, Ondřej: Apel a absurdita v textech Václava Havla. Bakalářská práce. FF UK, 2017.
Velká část materiálů je dostupná elektronicky. Seminář probíhá s využitím kurzu založeného na platformě Moodle.
Last update: Vaňková Irena, doc. PhDr., CSc., Ph.D. (06.02.2025)
|
|
||
Domácí četba, diskuse, využití powerpointových prezentací, drobné referáty. Last update: Vaňková Irena, doc. PhDr., CSc., Ph.D. (06.02.2025)
|
|
||
Sylabus Kurz je orientován na četbu a studium textů V. Havla, především prizmatem kognitivní lingvistiky, zejm. (ale nejen) na základě přístupu amerického havlologa Davida S. Danahera. Frekventanti se postupně seznámí s některými texty V. Havla (eseje, projevy, dopisy, rozhovory aj.) a (nejen) s jedním typem jejich odborné reflexe. Na tomto základě budou diskutovat o klíčových pojmech Havlových žánrů (esejů, projevů aj.) a shromažďovat materiál, který doloží jejich sémantickou náplň v Havlových textech (příp. i ve srovnání s jejich základní sémantickou náplní v češtině) V centru pozornosti bude otázka tradičních (českých) konceptualizací určitých hodnot či fenoménů (např. DOMOV, IDENTITA, MÍR, NADĚJE, MOC, ODPOVĚDNOST, SVĚDOMÍ, APEL, INTELEKTUÁL, POLITIKA) a jejich autorských rekonceptualizací, které se u Havla často realizují v podobě metafory, narativní struktury, pojmového blendu aj. Využito bude metody studia kulturně klíčových slov Anny Wierzbické, příp. jiných metod (v adaptaci navržené D. Danaherem). Seminář se realizuje opakovaně, některé pojmy již byly rozpracovány (a to i do podoby bakalářských či a seminárních prací). V případě potřeby může být seminář adaptován do distančně vedené podoby (Moodle, Zoom). Last update: Vaňková Irena, doc. PhDr., CSc., Ph.D. (06.02.2025)
|
|
||
Kurz založený v systému Moodle, další materiál dostupný elektonicky (web Knihovny Václava Havla). Last update: Vaňková Irena, doc. PhDr., CSc., Ph.D. (06.02.2025)
|
|
||
Kurz je určen hlavně (ale nejen) pro studenty filologických oborů. Výhodou (ale ne vstupní podmínkou) je absolvování úvodu do kognitivní lingvistiky (nebo prostudování příslušných materiálů v systému Moodle, např. internetové příručky k předmětu Úvod do kognitivní a kulturní lingvistiky). Na požádání bude vyučující upřesněno. Last update: Vaňková Irena, doc. PhDr., CSc., Ph.D. (06.02.2025)
|