SubjectsSubjects(version: 970)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Deaf Children and their Language Development - ACN104002
Title: Neslyšící děti a jazykový vývoj
Guaranteed by: Institute of Czech and Deaf Studies (21-UBN)
Faculty: Faculty of Arts
Actual: from 2023
Semester: summer
Points: 0
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/2, C [HT]
Capacity: unknown / 14 (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Level:  
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: Mgr. Andrea Hudáková, Ph.D.
Teacher(s): Mgr. Ivana Hay
Is incompatible with: ACN350371
Annotation - Czech
Jazykový vývoj neslyšících dětí - uživatelů českého znakového jazyka a obecně dětí se sluchovým postižením, a to v období od narození do zakončení školní docházky.

Předmět je součástí specializačního Modulu 5: Vzdělávání neslyšících.
Last update: Hudáková Andrea, Mgr., Ph.D. (15.02.2025)
Aim of the course - Czech

Hlavním cílem kurzu je uvést studující do problematiky jazykového vývoje neslyšících dětí - primárních uživatelů českého znakového jazyka a primárních uživatelů češtiny.

Last update: Hudáková Andrea, Mgr., Ph.D. (15.02.2025)
Course completion requirements - Czech

Aktivní účast v semináři (min. účast 75 %), četba zadané literatury a diskuse o ní, plnění průběžně zadávaných úkolů, esej na vybrané téma z oboru OJN, ve zkouškovém období diskuse nad přečtenou literaturou a esejí.

Last update: Hudáková Andrea, Mgr., Ph.D. (15.02.2025)
Literature - Czech

Základní povinná literatura a zdroje:

Enns, Ch., Henner, J., McQuarrie, L. (eds.). Discussing Bilingualism in Deaf Children. New York: Routledge, 2021. (zejména kapitola Sign Language Acquisition in Context)

Průcha, J. Dětská řeč a komunikace. Praha: Grada, 2011.

Saicová Římalová, L. Osvojování jazyka dítětem. Praha: Karolinum 2016.

Další doporučená literatura a zdroje:

BakeR, A., WoLL, B. (eds.). Sign Language Asquisition. Amsterdam, Philadelphia: John Benjamins, 2008.

CÍCHA HRONOVÁ, A. Úloha znakového jazyka v rozvoji neslyšícího dítěte. Speciální pedagogika, 2010, roč. 20, č. 4, s. 265–274.

CÍCHOVÁ HRONOVÁ, A. Dětská řeč – analýza projevu neslyšícího dítěte. Rigorózní práce. Praha: UK, 2008.

Clark, E. V. First Language Acquisition. Cambridge: Cambridge University Press, 2009, s. 32–50.

Doherty-Sneddon, G. Neverbální komunikace dětí. Praha: Grada, 2005.

DVD Raná komunikace v neslyšící rodině. Praha: Federace rodičů a přátel sluchově postižených, 2007.

EMMOREY, K. Language, Cognition, and the Brain: Insights from Sign Language Research. Mahwah, New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, 2002.

HRONOVÁ, A., Motejzíková, J. Raná komunikace mezi matkou a dítětem. Praha: FRPSP, 2002.

HUDÁKOVÁ, A., Filippová E. Vývoj sociální kognice českých neslyšících dětí – uživatelů českého znakového jazyka a uživatelů mluvené češtiny: adaptace testové baterie. Studie z aplikované lingvistiky, 2017, roč. 8, s. 53–64.

HUMPHRIES, T., KUSHALNAGAR P., MATHUR G., NAPOLI D. J., PADDEN C., RATHMANN C. Ensuring Language Acquisition for Deaf Children: What linguistics can do. Language, 2014, roč. 90, č. 2, s. 30–52. [online; cit. 2019-01-22]. Dostupné z: .

Masataka, N. Motherese in signed language. Infant Behavior and Development, 15, č. 4, 1992, s. 453–460. [online; cit. 2017-13-5]. Dostupné na www: .

MEIER, R. P. Sign Language Acquisition. Oxford Handbooks Online, 2016, s. 1–26. [online; cit. 2019-01-22]. Dostupné z: .

Metodika vzdělávání neslyšících žáků-uživatelů českého znakového jazyka: čeština, český znakový jazyk. Praha: NÚV, 2018 a dále. [online; cit. 2019-01-21]. Dostupné z: a z dalších – postupně doplňovaných – zdrojů.

PEJŠMANOVÁ, B. Dětská řeč – výskyt klasifikátorů českého znakového jazyka v projevu neslyšícícho dítěte. Bakalářská práce. Praha: FF UK, 2012.

Peterson, C. C. Development of social-cognitive and communication skills in children born deaf. Scandinavian Journal of Psychology, 2009, roč. 50, č. 5, s. 475–483.

Saicová Římalová, L. Když začínáme mluvit…: Lingvistický pohled na rané projevy česky hovořícího dítěte. Praha, FF UK, 2014.

SCHICK, B., MARSCHARK, M., SPENCER, P. E. Advances in the Sign Language Asquisition in Deaf Children. Oxford, New York: Oxford University Press, 2006.

Smolík, F., Seidlová Málková, G. Vývoj jazykových schopností v předškolním věku. Praha: Grada, 2014.

Vybrané zahraniční studie zabývající se konkrétními jevy týkajícími se osvojování znakových jazyků.

Různé (zahraniční i české) materiály, knihy, aplikace atd. určené neslyšícím dětem-uživatelům znakových jazyků a/nebo jejich rodičům a pedagogům.

Další zdroje informací: studie, články, studentské práce (zejm. bakalářské, diplomové a disertační), časopisy (zejm. Sign Language Studies, Sign Language & Linguistics, American Annals of the Deaf, Journal of Deaf Studies and Education, Gong, Infozpravodaj/Dětský sluch, Speciální pedagogika), relevantní webové stránky (hl. zahraniční) aj.

 

Ke kurzu je založen kurz v Moodlu (www.dl1.cuni.cz), kde jsou průběžně doplňovány aktuální informace, další studijní texty a pokyny pro práci v kurzu.

Last update: Homolková Kamila, PhDr., Ph.D. (07.02.2024)
Syllabus - Czech

Seminář představí problematiku jazykového vývoje neslyšících dětí - uživatelů českého znakového jazyka a dětí se sluchovým postižením obecně v období od narození do zakončení školní docházky. Pozornost se zaměří zejména na vybrané poznatky o osvojování (národních) znakových jazyků (i v komparaci s osvojováním jazyků mluvených) a dále na následné či paralelní nabývání kompetencí v mluvených (národních) jazycích (v psané a/nebo v mluvené formě). Jádrem práce v semináři je kritické čtení odborných studií z dané oblasti a aplikace získaných poznatků při prakticky orientované analýze vybraného materiálu.

Pozornost je věnována zejména následujícím tématům:
- problematika osvojování znakových jazyků, specifika osvojování znakových jazyků ve srovnání s osvojováním jazyků mluvených;
- faktory ovlivňující jazykový vývoj neslyšících dětí; vztah osvojování jazyka a psychického, sociálního a kognitivního vývoje dítěte; tzv. bezjazyčí;
- raná komunikace s neslyšícím dítětem; komunikace v neslyšící rodině; řeč orientovaná na dítě;
- výzkumy osvojování českého znakového jazyka;
- vztah verbální a neverbální komunikace;
- specifické typy vícejazyčnosti, rané fáze osvojování psané formy mluvené češtiny, pregramotnost a raná gramotnost.

Součástí předmětu mohou být exkurze do vybraných škol specializovaných na vzdělávání žáků se sluchovým postižením v České republice (popř. v jiných státech Evropy), které studující v rámci svého dosavadního studia ještě nenavštívili, a jejich následná reflexe,

Last update: Hudáková Andrea, Mgr., Ph.D. (15.02.2025)
Entry requirements - Czech
Kurz je určen studentům bakalářského studijního programu Jazyky a komunikace neslyšících, kteří navštěvují předměty specializačního Modulu 5: Vzdělávání neslyšících. Ostatní studenti jej mohou navštěvovat pouze v případě volné kapacity a po konzultaci s vyučující.
Last update: Hudáková Andrea, Mgr., Ph.D. (06.02.2025)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html