|
|
|
||
Předmět Český znakový jazyk pro tlumočníky IV je druhým předmětem jazykového Modulu 2. Jazykový Modul 2 je určen studentům, uživatelům mluvené češtiny, pro něž je český znakový jazyk cizím jazykem. Cílem jazykového Modulu 2 (s na sebe navazujícími předměty Český znakový jazyk pro tlumočníky III–VI, jenž přímo navazuje na první dva předměty jazykového modulu 1) je dosažení jazykových kompetencí studentů odpovídajících přibližně úrovni B1+ dle SERRJ, tj. úrovni aktivních percepčních, produkčních a interakčních kompetencí.
Last update: Nováková Radka, Mgr. (02.02.2023)
|
|
||
Podrobněji se seznámit s problematikou komunikace Neslyšících, osvojit si složitější lexikální a gramatické struktury z českého znakového jazyka i způsoby jejich užívání. Důraz bude kladen na zvládnutí zpětné vazby, na osvojení znakové zásoby a specifických gramatických rysů znakového jazyka souvisejících s jeho simultánností a prostorovostí (nemanuální chování, klasifikátory, specifikátory velikosti a tvaru, shodová a prostorová slovesa apod.). Last update: Nováková Radka, Mgr. (02.02.2023)
|
|
||
Zápočet: Zkouška bude mít dvě části: 1) Vlastní projev podle vylosovaného tématu nahraný na video. 2) Ověřování znalosti znakové zásoby a diskuze. (úspěšnosti min. 70%) Podmínkou pro skládání zkoušky je splněný zápočet.
Last update: Nováková Radka, Mgr. (11.02.2025)
|
|
||
LACHMANOVÁ, D. Střídání roli v českém znakovém jazyce. Bakalářská práce. Praha: FF UK, 2014. LANGER, J. a kol. Slovník pojmů znakového jazyka pro oblast tělesné výchovy a sportu. [CD-ROM]. Praha: Fortuna, 2006. LANGER, J. a kol. Slovník pojmů znakového jazyka pro oblast vlastivědy. [DVD-ROM]. Praha: Fortuna, 2007. LANGER, J. a kol. Slovník vybraných pojmů znakového jazyka pro oblast biologie člověka a zdravověda. [CD-ROM]. Praha: Fortuna, 2008. Lexikologie pro základní školy. [CD-ROM] Praha: FF UK, 2003. MACUROVÁ, A., VYSUČEK, P. Poznáváme český znakový jazyk. Klasifikátorové tvary ruky. Speciální pedagogika, roč. 15, 2005, s. 22–35. MACUROVÁ, A., VYSUČEK, P. Slovní zásoba a terminologie českého znakového jazyka. Speciální pedagogika, roč. 18, 2008, s. 138–148. NEDBALOVÁ, Ž. Tabu a eufemizace v komunikaci českých Neslyšících. Diplomová práce. Praha: FF UK, 2018. NOVÁKOVÁ, R. a kol. Multimediální cvičebnice pro kurz český znakový jazyk. [DVD]. Praha: FF UK, 2011. NOVÁKOVÁ, R., ŠEBKOVÁ, H. Číslovky v českém znakovém jazyce - praktická cvičení. [DVD-ROM]. Praha: ČKTZJ, 2008. NOVÁKOVÁ, R., TIKOVSKÁ, L. Vizualizace prostoru a klasifikátory v českém znakovém jazyce – praktická cvičení. [DVD-ROM]. Praha: ČKTZJ, 2008. POTMĚŠIL, M a kol. Všeobecný slovník českého znakového jazyka 0–Ž. Praha: Fortuna, 2005. POTMĚŠIL, M a kol. Všeobecný slovník českého znakového jazyka: doplněk 0–Ž. Praha: Fortuna, 2005. POTMĚŠIL, M. a kol. Všeobecný slovník českého znakového jazyka A–N. Praha: Fortuna, 2002. SERVUSOVÁ, J. Kontrastivní lingvistika - český jazyk x český znakový jazyk. Praha: ČKTZJ, 2008. ŠŮCHOVÁ, L. a kol. Slovník český jazyk - český znakový jazyk: Školská jazykovědná terminologie pro 1. a 2. stupeň základních škol. [CD-ROM]. Praha: FF UK, 2007. ŠŮCHOVÁ, L., NOVÁKOVÁ, R. Slovosled a střídání rolí v českém znakovém jazyce – praktická cvičení. [DVD]. Praha: ČKTZJ, 2008. Relevantní webové stránky a další el. zdroje. Další literatura dle zadání vyučujícího předmětu. Last update: Bělehrádková Kateřina, Mgr. Bc. (31.01.2022)
|
|
||
V semináři se studenti dále hlouběji seznámí s českým znakovým jazykem, osvojí si složitější lexikální a gramatické struktury českého znakového jazyka i způsoby jejich užívání. Důraz bude kladen na zvládnutí zpětné vazby, na osvojení znakové zásoby a specifických gramatických rysů znakového jazyka, dále na čistotu projevu, přesné porozumění informaci, pečlivou formulaci a využívání kontaktových prostředků v českém znakovém jazyce. Výuka bude probíhat s využitím přímé metody, gramatické metody a základních překladových cvičení. Akcent bude kladen na recepci a porozumění delšímu projevu v českém znakovém jazyce (nejen recepci projevu lektora, ale i recepci videozáznamů různých mluvčích, tzn. recepci „autentických textů“ různých žánrů), na produkci/vyprávění delších souvislých příběhů a vedení rozhovoru s Neslyšícími na vyšší úrovni (dle níže vedených témat). Při práci v semináři bude pozornost průběžně zaměřena na dva základní okruhy (v nichž budou zároveň upevňovány a prohlubovány dosud nabyté dovednosti a znalosti): 1. Jazykové a komunikační jevy: a. nemanuální prostředky (přání, zdůraznění tématu…) b. simultánnost c. prostor zástupný x prostor zobrazovací d. střídání rolí e. prostorová slovesa 2. Slovní zásoba/tematické okruhy: a) Vlastnosti: vlastnosti osob, zvířat, věcí (vyjadřované pomocí přídavných jmen i jinými jazykovými prostředky) b) Vzdělávání: školy hlavního vzdělávacího proudu x školy pro sluchově postižené, rozdíly v organizaci výuky, ve skladbě předmětů, rozvrh hodin, školní předměty c) Práce a zaměstnání: typy zaměstnání a jejich pracovní náplň, osobní zkušenosti s různými zaměstnáními a s hledání práce, životopis (vlastní životopis, životopis slavné osobnosti…), kariérní růst d) Turistika: turistické zajímavosti, cestování… e) Život v ČR: historie, tradice a kultura Last update: Nováková Radka, Mgr. (12.02.2024)
|
|
||
Předmět je určen pro studenty bakalářského studijního programu Jazyky v komunikaci neslyšících, kteří paralelně (povinně či dobrovolně) navštěvují předměty specializačního Modulu 6 (Tlumočení a překlad: čeština–český znakový jazyk). Last update: Hudáková Andrea, Mgr., Ph.D. (02.02.2023)
|