SubjectsSubjects(version: 970)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
4, 5 Chapters in Cognitive and Cultural Linguistics - ACCE00169
Title: 4, 5 Kapitoly z kognitivní a kulturní lingvistiky
Guaranteed by: Institute of Czech and Deaf Studies (21-UBN)
Faculty: Faculty of Arts
Actual: from 2024
Semester: summer
Points: 0
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/2, Ex [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
Key competences:  
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Level:  
Is provided by: ACN100307
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
Guarantor: doc. PhDr. Milan Hrdlička, CSc.
Aim of the course - Czech

Studenti by si měli osvojit teoretické a metodologické základy probíraných přístupů (kognitivní a kulturní lingvistiky), tak aby porozuměli jejich specifičnosti a aby mohli sami na jejich základě interpretovat vybrané výseky obrazu světa (sémantické okruhy), a to i ve srovnávacím aspektu.

Last update: Vojtíšek David (06.02.2025)
Course completion requirements - Czech

Pravidelná účast ve výuce s přípravou (domácí četba, úkoly) + zkouška, složená ze dvou částí:

1) power-pointové prezentace na atestačním semináři s uplatněním metodologie kognitivní / kulturní lingvistiky, nejlépe ve srovnávacím aspektu (čeština + rodný jazyk); studenti si volí téma na základě práce v semináři (např. ze sémantických okruhů zvířata, rostliny, části těla, jídlo ap., příp. kulturně klíčové slovo z rodného jazyka)

2) písemný test ověřující znalost probírané látky a schopnost její aplikace na konkrétní jazykový materiál

Last update: Vojtíšek David (06.02.2025)
Literature - Czech

 

           Literatura (výběr) - podle pokročilosti, založení a zájmu studentů:

  • BARTMIŃSKI, J. Jazyk v kontextu kultury. Dvanáct statí z lublinské kognitivní etnolingvistiky. Praha: Nakladatelství Karolinum, 2016.  DIRVEN, R. - M. VERSPOOR, M. (eds.) Cognitive Exploration of Language and Linguistics. Amsterodam, Philadelphia: John Benjamins Publishing Company, 1998.
  • GŁAZ, A. Lingusitic Worldview(s). Approaches and Applications. New York and London: Routledge: 2022.
  • IMAIOVÁ, M. Jazyk a myšlení. Praha: Karolinum, 2017. 
  • LAKOFF, G. - JOHNSON, M. Metafory, kterými žijeme. Brno: Host, 2002.
  • LAKOFF, G. Ženy, oheň a nebezpečné věci. Co kategorie vypovídají o naší mysli. Praha: Triáda, 2006.
  • PAJDZIŃSKA, A. Kategorie strukturující jazykový obraz světa: antropocentrismus a opozice "vlastní" - "cizí". In: Saicová Římalová, L. (ed.), Čítanka textů z kognitivní lingvistiky II. Praha: FF UK, 2007, s. 27 – 44.
  • TURNER, M. Literární mysl. O původu myšlení a jazyka. Brno: Host 2005.
  • VAŇKOVÁ, I. Ježíšek jako pojmový konstrukt a klíčové slovo české kultury. Etnolingvistická studie. Jazykovedný časopis, 2018, 69, 1, s. 51-77. ISSN 1337-6853 (tištěné vydání), 1337-9569 (online). Dostupné na: https://www.juls.savba.sk/ediela/jc/2018/1/jc18-01.pdf
  • VAŇKOVÁ, I. Základy kognitivní lingvistiky. Elektronická příručka přístupná v systému Moodle UK.
  • VAŇKOVÁ, I. - NEBESKÁ, I. - SAICOVÁ ŘÍMALOVÁ, L. - ŠLÉDROVÁ, J. Co na srdci, to na jazyku. Kapitoly z kognitivní lingvistiky. Praha: Nakladatelství Karolinum, 2005.
  • WIERZBICKA, A. Understanding Cultures through Their Keywords. English, Russian, Polish, German, and Japanese. Oxford - New York: Oxford University Press, 1997.

       (K předmětu se vztahuje kurz v systému Moodle s materiály potřebnými k výuce)

Last update: Vojtíšek David (06.02.2025)
Syllabus - Czech

Kurz má přiblížit základy kognitivní a kulturní lingvistiky, tedy přístupů, které akcentují poznávací a kulturní aspekty jazyka, jeho spjatost s kognicí a zároveň s kulturou určitého společenství. V centru pozornosti je jazyk jako obraz světa, resp. interpretace světa, která je v jazyce uložena v podobě zkušenostně ukotvených konceptualizací, resp. významů.

Pozornost je věnována

a)     výchozím principům a tématům kognitivní lingvistiky - tělesná zkušenost promítající se do jazyka, konceptualizační mechanismy jako metafora, metonymie a blend (konceptuální integrace), kategorizace aj. (G. Lakoff, M. Johnson, M. Turner…)

b)     směrům označovaným jako kulturní lingvistika, (kognitivní) etnolingvistika, příp. antropolingvistika, v jejichž centru je jazyk v kontextu kultury a které zkoumají stereotypy a hodnoty sdílené společenstvím (J. Bartmiński), tzv. mezikulturní sémantiku nebo kulturně klíčová slova (A. Wierzbicka) apod., též ve srovnávacím aspektu.

Práce v semináři bude uzpůsobena možnostem, založení a zájmu studentů.  

Část výuky bude věnována průhledům do české kultury prostřednictvím vybraných literárních textů, případně textů populárních písní, které ilustrují některé aspekty českého obrazu světa.

Tematické okruhy (realizované s ohledem na možnosti a zájmy studentů): 

1. Principy kognitivní a kulturní lingvistiky; kognitivní a kulturní přístup k jazyku vs. přístup strukturní a komunikační. Lingvistika kulturní, antropologická. (Kognitivní) etnolingvistika

2. Jazykový obraz světa. Antropocentrismus a opozice vlastní – cizí. Stereotypy a hodnoty v jazykovém obrazu světa. 

3. Teorie konceptuální metafory; typy metafor; metonymie. Konceptuální integrace (blend). "Literární mysl": příběh a parabola.

4. Tělesnost a představová schémata (image schemas) jako základ konceptuálního systému.

5. Kategorizace: tradiční přístup vs. přístup kognitivistický. Prototyp a stereotyp.

6. Mezikulturní sémantika. Kulturní konceptualizace. Kulturně klíčová slova.

7. Význam / konceptualizace. Přístupy k významu a zkoumání konotací.

Pozornost bude věnována těmto sémantickým okruhům (podle zájmu studentů): Člověk jako mnohadimenzní bytost, lidské tělo, smysly. - Zvířata. - Rostliny. - Jídlo v kulturních souvislostech. - Emoce. (A další okruhy podle výběru.)

Last update: Vojtíšek David (06.02.2025)
Entry requirements - Czech

Podmínkou pro zápis do kurzu je registrace zde a absolvování vstupního rozřazovacího testu v Moodle zde. 

Tento kurz je určen pro studenty skupin 4,5.

Last update: Vojtíšek David (12.02.2025)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html