|
|
|
||
Studenti by si měli osvojit teoretické a metodologické základy probíraných přístupů (kognitivní a kulturní lingvistiky), tak aby porozuměli jejich specifičnosti a aby mohli sami na jejich základě interpretovat vybrané výseky obrazu světa (sémantické okruhy), a to i ve srovnávacím aspektu. Last update: Vojtíšek David (06.02.2025)
|
|
||
Pravidelná účast ve výuce s přípravou (domácí četba, úkoly) + zkouška, složená ze dvou částí: 1) power-pointové prezentace na atestačním semináři s uplatněním metodologie kognitivní / kulturní lingvistiky, nejlépe ve srovnávacím aspektu (čeština + rodný jazyk); studenti si volí téma na základě práce v semináři (např. ze sémantických okruhů zvířata, rostliny, části těla, jídlo ap., příp. kulturně klíčové slovo z rodného jazyka) 2) písemný test ověřující znalost probírané látky a schopnost její aplikace na konkrétní jazykový materiál Last update: Vojtíšek David (06.02.2025)
|
|
||
Literatura (výběr) - podle pokročilosti, založení a zájmu studentů:
(K předmětu se vztahuje kurz v systému Moodle s materiály potřebnými k výuce) Last update: Vojtíšek David (06.02.2025)
|
|
||
Kurz má přiblížit základy kognitivní a kulturní lingvistiky, tedy přístupů, které akcentují poznávací a kulturní aspekty jazyka, jeho spjatost s kognicí a zároveň s kulturou určitého společenství. V centru pozornosti je jazyk jako obraz světa, resp. interpretace světa, která je v jazyce uložena v podobě zkušenostně ukotvených konceptualizací, resp. významů. Pozornost je věnována a) výchozím principům a tématům kognitivní lingvistiky - tělesná zkušenost promítající se do jazyka, konceptualizační mechanismy jako metafora, metonymie a blend (konceptuální integrace), kategorizace aj. (G. Lakoff, M. Johnson, M. Turner…) b) směrům označovaným jako kulturní lingvistika, (kognitivní) etnolingvistika, příp. antropolingvistika, v jejichž centru je jazyk v kontextu kultury a které zkoumají stereotypy a hodnoty sdílené společenstvím (J. Bartmiński), tzv. mezikulturní sémantiku nebo kulturně klíčová slova (A. Wierzbicka) apod., též ve srovnávacím aspektu. Práce v semináři bude uzpůsobena možnostem, založení a zájmu studentů. Část výuky bude věnována průhledům do české kultury prostřednictvím vybraných literárních textů, případně textů populárních písní, které ilustrují některé aspekty českého obrazu světa. Tematické okruhy (realizované s ohledem na možnosti a zájmy studentů): 1. Principy kognitivní a kulturní lingvistiky; kognitivní a kulturní přístup k jazyku vs. přístup strukturní a komunikační. Lingvistika kulturní, antropologická. (Kognitivní) etnolingvistika 2. Jazykový obraz světa. Antropocentrismus a opozice vlastní – cizí. Stereotypy a hodnoty v jazykovém obrazu světa. 3. Teorie konceptuální metafory; typy metafor; metonymie. Konceptuální integrace (blend). "Literární mysl": příběh a parabola. 4. Tělesnost a představová schémata (image schemas) jako základ konceptuálního systému. 5. Kategorizace: tradiční přístup vs. přístup kognitivistický. Prototyp a stereotyp. 6. Mezikulturní sémantika. Kulturní konceptualizace. Kulturně klíčová slova. 7. Význam / konceptualizace. Přístupy k významu a zkoumání konotací. Pozornost bude věnována těmto sémantickým okruhům (podle zájmu studentů): Člověk jako mnohadimenzní bytost, lidské tělo, smysly. - Zvířata. - Rostliny. - Jídlo v kulturních souvislostech. - Emoce. (A další okruhy podle výběru.) Last update: Vojtíšek David (06.02.2025)
|
|
||