|
|
|
||
Cílem semináře je praktickou cestou studenty seznámit s bibliografií jako pomocnou literárněvědnou disciplínou a zároveň též s elektronickými informačními zdroji, které mohou sloužit jako pomůcka při studiu české literatury. Studenti si vyzkouší především práci s online databázemi a portály, jež provozuje ÚČL AV ČR, a osvojí si práci s bibliografickými databázemi výzkumné infrastruktury Česká literární bibliografie.
Seminář je koncipován primárně jako praktická dílna, studenti se s databázemi a zdroji seznámí prostřednictvím průběžně zadávaných cvičných úkolů a rešerší, které jim ukážou různé možnosti a techniky vyhledávání v jednotlivých zdrojích, proto je zapotřebí, aby na hodiny docházeli s vlastním notebookem či tabletem. Last update: Řadová Holanová Markéta, Mgr., Ph.D. (12.09.2024)
|
|
||
pravidelná docházka, průběžná práce v hodinách Last update: Řadová Holanová Markéta, Mgr., Ph.D. (03.09.2024)
|
|
||
Literatura: Malínek, Vojtěch. Oborová analytická bibliografie: metodika zpracování. Vydání první. Praha: Ústav pro českou literaturu AV ČR, v.v.i., 2020.
Vybrané informační zdroje: https://www.registrdigitalizace.cz/ https://kramerius.nkp.cz/ https://literarybibliography.eu/ https://bibliografie.ujc.cas.cz/ https://vis.idu.cz/Biblio.aspx Last update: Řadová Holanová Markéta, Mgr., Ph.D. (03.09.2024)
|
|
||
I. blok – Bibliografie a Ústav pro českou literaturu AV ČR, v.v.i. a jeho elektronické informační zdroje V úvodu tohoto bloku krátce představíme bibliografii jako vědeckou disciplínu a možnosti jejího badatelského využití, porozhlédneme se též po bibliografiích blízkých oborů (Bibliografie české lingvistiky, Bibliografie dějin Českých zemí, Divadelní bibliografie apod.) Prostřednictvím dílčích úkolů a dotazů se studenti prakticky seznámí se spektrem informačních zdrojů ÚČL (bibliografické databáze včetně dílčích subbází zaměřených na internet, exil a samizdat, digitální archivy, online slovníky ad.). II. blok – Jak formulovat informační problém a kde hledat jeho řešení Studenti si zkusí sami na vybraných příkladech řešit modelové informační problémy, čímž získají praktické návody, rady a informace, jak funkčně formulovat dotaz. Ukážeme si různé varianty dotazu a to, jak jejich podoba ovlivňuje přesnost či úplnost výsledné rešerše. Představíme si různé zastřešující vyhledávače, jež nám mohou při hledání pomoci (Registr digitalizace, Souborný katalog ČR, Knihovny.cz, Literarybibliography.eu ad.). III. blok – Digitální knihovny a další elektronické zdroje plných textů Pomocí úkolů a dotazů se seznámíme s dalšími zdroji v prostředí českojazyčného internetu. Studenti si vyzkouší, jak v běžné praxi využít různé digitální archivy a knihovny (Národní digitální knihovna, Webarchiv, Kramerius), zaměříme se na jejich odlišnosti a vyzkoušíme si práci s nimi. IV. blok – Retrospektivní bibliografie, RETROBI Blok bude zaměřen na důkladné představení Retrospektivní bibliografie české literatury 1770–1945 a vyhledávání v této bázi jak prostřednictvím systému VuFind, tak v systému RETROBI. V. Biografické databáze a problematika „jmenného záhlaví“ V tomto bloku se zaměříme na problematiku biografických informací (preferované a nepreferované formy jména, varianty jmen atp.), na rozdíl mezi nimi a na co mohou mít tyto varianty vliv. Podíváme se též na otázku pseudonymů a šifer a autorské atribuce a seznámíme se s některými českými biografickými bázemi (České literární osobnosti, národní autority). VI. Závěrečné shrnutí a udělení zápočtu Během poslední hodiny přehlédneme prezentované zdroje a jejich problematická místa. Seminář ukončíme udělením zápočtu. Last update: Řadová Holanová Markéta, Mgr., Ph.D. (03.09.2024)
|