|
|
|
||
AAN500103 / ZÁKLADY SPECIÁLNÍ PEDAGOGIKY
5AND / Navazující magisterské studium 2024/2025 doc. PhDr. Tibor Vojtko, Ph.D. ZS 2/0; povinný předmět Zk / 4 kredity Předmět uvádí do problematiky speciálněpedagogické teorie a praxe, tj. edukace především osob se zdravotním postižením a sociokulturním vyloučením. Řešená témata představují teoretická východiska oboru, základní terminologii a edukační podstatu speciálněpedagogické intervence. Diskutována je povaha a pozice speciální pedagogiky ve vztahu k jiným pedagogickým disciplínám. Podrobně představena je vnitřní struktura oboru, jeho historie a vyžívané metody. Zvláštní pozornost je věnována problematice těla v kontextu učení, výchovy a vzdělávání. Přiblížen je fenomén variability etap dětství, dospělosti a stáří v kontextu vzdělávání osob se zdravotním postižením. Obsah předmětu se také zaměřuje na systémový rozměr speciální pedagogiky uplatňované u dětí, dospělých a seniorů. Rozebrána je školní a sociálně-pracovní legislativa zaměřená na osoby se zdravotním postižením. Důraz je položen na edukační charakteristiky tradičních cílových skupin a význam podob výchovy a vzdělávání v životě člověka se zdravotním postižením. Last update: Gáspárová Kateřina (19.09.2024)
|
|
||
Zkouška Předpokládána je aktivní účast při výuce. Podmínkou ke zkoušce je zpracování úkolu zadaného vyučujícím. Požadavky k ústní zkoušce jsou dány tématy obsahu předmětu (viz Charakteristika obsahu předmětu). Last update: Gáspárová Kateřina (19.09.2024)
|
|
||
Povinná literatura: Last update: Gáspárová Kateřina (19.09.2024)
|
|
||
Charakteristika obsahu předmětu: 1. Speciální pedagogika – definiční výměr 2. Struktura oboru – proměny a vývoj 3. Speciální pedagogika jako pedagogická disciplína – pedagogická terminologie oboru 4. Tradice edukace osob se zdravotním postižením 1 5. Tradice edukace osob se zdravotním postižením 2 6. Speciálně-pedagogická terminologie oboru 7. Psychologie handicapu, socializace 8. Tělo a tělesnění 9. Charakteristika osob s mentálním postižením 10. Charakteristika osob s postižením hybnosti a osob nemocných v kontextu edukace 11. Charakteristika osob s postižením zraku v kontextu edukace 12. Charakteristika osob s postižením sluchu v kontextu edukace 13. Charakteristika osob s autismem v kontextu edukace Last update: Gáspárová Kateřina (19.09.2024)
|