|
|
|
||
The goal of the course is to introduce the field of interest, terminology and methodology of contemporary (modern) pedagogy. Attention is paid the problems of educational goals, curriculum, methods and tools used in education in a relation to different stages of the life-course. Contemporary debates are introduced in a historical framework (modern development is stressed in this context).
Last update: Gáspárová Kateřina (19.09.2024)
|
|
||
Zápočet Podmínkou k získání zápočtu je písemná práce v rozsahu 7–10 normostran na téma konzultované s vyučujícími předmětu, prezentovaná v rámci semináře a převedená do písemné podoby.
Zkouška Zkouška je realizována formou písemného testu v rámci tematického obsahu předmětu (viz Charakteristika obsahu předmětu). Last update: Gáspárová Kateřina (19.09.2024)
|
|
||
Povinná literatura: KASPER, Tomáš a Dana KASPEROVÁ. Dějiny pedagogiky. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2429-4. PRŮCHA, Jan. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-977-1. PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-503-5. PRŮCHA, Jan. (ed.) Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-546-2. PRŮCHA, Jan, Eliška WALTEROVÁ a Jiří MAREŠ. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0403-9.
Doporučená literatura: BERTRAND, Yves. Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-216-5. PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0367-4. PRŮCHA, Jan. Učitel: současné poznatky o profesi. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-621-7. ŠVEC, Štefan a kol. Metodologie věd o výchově: kvantitativně-scientické a kvalitativně-humanitní přístupy v edukačním výzkumu. Brno: Paido, 2009. ISBN 978-80-7315-192-8. ŠTVERÁK, Vladimír. Obecná a srovnávací pedagogika. Praha: Karolinum, 1999. ISBN 80-246-0003-X. VALIŠOVÁ, Alena a Hana KASÍKOVÁ. Pedagogika pro učitele. Praha: Grada 2011. ISBN 978-80-247-3357-9. Last update: Gáspárová Kateřina (19.09.2024)
|
|
||
Charakteristika obsahu předmětu: 1. Pedagogika jako humanitní a sociální věda (specifika pedagogiky, vztah k dalším oborům, pedagogické disciplíny) 2. Terminologie pedagogiky (socializace, učení, výchova, vzdělávání, edukace, intencionální a funkcionální výchova, školství a vzdělanost) 3. Vztah pedagogiky k dalším vědám o vzdělávání (andragogika a gerontagogika) 4. Edukační realita (fenomén výchovy, školní edukace, celoživotní učení a vzdělávání, společnost vědění) 5. Cíle a obsah výchovy a vzdělávání (historický kontext tvorby cílů, taxonomie edukačních cílů, kurikulum, vzdělávací a výchovné cíle ve vzdělávacích politikách) 6. Škola jako organizace (kultura školy, management školy, veřejná správa, zaměstnavatelé, veřejnost) 7. Subjekty edukace (žáci a studenti, učitelé, rodiče) 8. Edukace v mimoškolním prostředí (rodina, média, zájmové vzdělávání) 9. Metodologie pedagogiky (metody pedagogického výzkumu, druhy pedagogického výzkumu, vztah pedagogického výzkumu a praxe výchovy a vzdělávání) 10. Významná témata soudobého pedagogického výzkumu (hodnoty ve výchově a vzdělávání, sociální nerovnosti, multikulturní výchova, genderové rozdíly, technologie ve vzdělávání), informační základna pedagogické vědy a výzkumu (publikace, knihovny, muzea, archivy, pedagogika jako studijní obor na vysokých školách) 11. Vybrané kapitoly z dějin pedagogiky I (od antiky po osvícenství) 12. Vybrané kapitoly z dějin pedagogiky II (19. a 20. století) 13. Alternativní školství (základní myšlenky a vývoj směrem k současnosti) Last update: Gáspárová Kateřina (19.09.2024)
|