Cílem předmětu je poskytnout studujícím základní pedagogický a speciálně pedagogický pojmový aparát včetně základních poznatků z jednotlivých speciálně pedagogických oborů.
Requirements to the exam - Czech
Last update: Bc. Alena Klausová (17.01.2024)
Zápočet:
50% účast na přednáškách.
Vypracování seminární práce v rozsahu 5 stran.
Syllabus - Czech
Last update: Bc. Alena Klausová (17.01.2024)
Vyučující:
Mgr. Tereza Koliášová, Ph.D.
Obsahové zaměření přednášek a seminářů:
1. Speciální pedagogika jako studijní a vědní disciplína. Historie péče o osoby s postižením. Vliv současných změn v edukaci žáků se speciálními potřebami, integrace. 2. Systém speciální pedagogiky. Mezipředmětové vztahy. Terminologie. Postavení ucelené koordinované (re)habilitace ve speciální pedagogice. 3. Aktuální problematika cílových skupin speciální pedagogiky. Mezirezortní spolupráce – školství, zdravotnictví, sociální služby. Týmová spolupráce. 4. Speciální pedagogika raného věku a raná péče. Speciálně pedagogická andragogika a gerontagogika. 5. Národní plán vytváření rovných příležitostí pro osoby se zdravotním postižením na období 2010–2014. Zdravotně sociální a speciálně pedagogická edukace jako mezirezortní problém. 6. Problematika osob s mentální retardací, demencí a poruchami autistického spektra.Problematika osob s tělesným postižením, zdravotním oslabením a osob nemocných. Problematika osob se smyslovým postižením a narušenou komunikační schopností. 7. Problematika osob s narušenou socializací, s poruchami chování a emocí, osob se závislostmi. Problematika osob se specifickými poruchami učení, syndromem ADHD (porucha aktivity a pozornosti).
Literature - Czech
Last update: Bc. Alena Klausová (17.01.2024)
1. Lechta, V. Základy inkluzivní pedagogiky. Praha: Portál, 2010, ISBN 9788073676797 2. Jesenský, J. Základy komprehenzivní speciální pedagogiky. Hradec Králové: Gaudeamus, 2000. ISBN 80-7041-196-1 3. Kysučan, J., Kuja, J. Kapitoly z teoretických základů speciální pedagogiky. UP: Olomouc, 1996. 4. Monatová, L. Pojetí speciální pedagogiky z vývojového hlediska. Brno: Paido, 1998. ISBN 80-85931-60-5 5. Pipeková, J. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido 1998. ISBN 80-85931-65-6 6. Sovák, M. Nárys speciální pedagogiky. SPN: Praha, 1975. 1980 7. Müller, O. a kol. Terapie ve speciální pedagogice. UP Olomouc, 2007, ISBN 80-244-1075-3 8. Vašek, Š. Základy špeciálnej pedagogiky. Bratislava: Sapientia, 2003. ISBN 80-968797-0-7 9. Vítková, M. Integrativní speciální pedagogika. Brno: Paido,2004. ISBN 80-7315-071-9 10. SLOWIK , J. Speciální pedagogika. Praha: Grada, 2007, ISBN 978-80-247-1733-3 11. JANKOVSKÝ, J. Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením. Triton, 2006, ISBN 80-7254-730-5 12. JESENSKÝ, J. Andragogika a gerontagogika handicapovaných., Praha: Karlova univerzita Karolinum, 2000, ISBN 80-7184-823-9 13. ŠÁNDOROVÁ Z. Základy komprehenzívní a integrativní speciální pedagogiky raného věku. Hradec Králové: Gaudeamus, 2005, ISBN 80-7041-259-3