Last update: Mgr. Kristýna Červinková Poesová, Ph.D. (28.01.2023)
The aim of the course is to develop students' foreign language communicative competence from the expected C1 entry level according to the Common European Framework of Reference for Languages to level B1+. Students' speaking, reading comprehension, listening comprehension and writing skills are systematically worked on and developed, with increasing emphasis on accuracy, fluency and complexity of language expression.
Last update: Mgr. Kristýna Červinková Poesová, Ph.D. (28.01.2023)
Cílem předmětu je rozvoj cizojazyčné komunikační kompetence studentů z předpokládané vstupní úrovně C1 dle Společného evropského referenčního rámce pro jazyky k úrovni C1+. Systematicky se pracuje s učebnicí a rozvíjejí se řečové dovednosti studentů, a to v oblasti mluvního projevu, čtení s porozuměním, poslechu s porozuměním a psaní s rostoucím důrazem na správnost, plynulost a komplexnost jazykového projevu. Texty a nahrávky jsou všestranně využívány; studenti jsou stimulováni k jasnému formulování názoru k jejich obsahu. Systematicky se rozšiřuje slovní zásoba zejména o kolokace, idiomy, frázová slovesa a abstraktní pojmy. Studenti jsou vedeni k chápání mluvnice jako systému a jejich znalosti v této oblasti se rozšiřují o jevy vyskytující se v probíraných textech.
Descriptors - Czech
Last update: Mgr. Kristýna Červinková Poesová, Ph.D. (28.01.2023)
AYTO, J. Oxford Dictionary of English Idioms. Oxford: OUP, 2010 (3rd edition). ISBN 978-0-19-431287-5.
Oxford Learner's Dictionary of Academic English. Oxford: OUP, 2014. ISBN 978-0-19-433350-4.
McCARTHY, M.; O’DELL, F. English Collocations in Use. Advanced. Cambridge: CUP, 2008. ISBN 978-0-521-70780-0.
McCARTHY, M.; O’DELL, F. English Phrasal Verbs in Use. Advanced. Cambridge: CUP, 2007. ISBN-13: 978-0521684187.
SEELY, J. Oxford A-Z of Grammar and Punctuation. Oxford: OUP, 2013 (2nd revised edition). ISBN 9780199564675.
SWAN, M.; BAKER, D. Grammar Scan. Oxford: OUP, 2008. ISBN 978-0-19-442274-1.
Syllabus -
Last update: Mgr. Kristýna Červinková Poesová, Ph.D. (28.01.2023)
Main topics:
giving advice
obligation and prohibition
past modals
talking about ability
speculation about the past
present and future
emphasis and inversion
ways of learning
choosing a book
Shakespeare
TV adverts and making the headlines
wildlife documentaries
Last update: Mgr. Kristýna Červinková Poesová, Ph.D. (28.01.2023)
Hlavní témata a oblasti:
giving advice
obligation and prohibition
past modals
talking about ability
speculation about the past
present and future
emphasis and inversion
ways of learning
choosing a book
Shakespeare
TV adverts and making the headlines
wildlife documentaries
Course completion requirements -
Last update: Mgr. Kristýna Červinková Poesová, Ph.D. (28.01.2023)
The course is based on active participation of students in seminars (1-2 absences are tolerated).
The final credit test covers: listening, reading, use of English (grammar, vocabulary) and writing. The minimum pass percentage is 70%. There is 1 resit.
The student will be required to present two written papers of 200 words and one oral presentation during the semester.
Last update: Mgr. Kristýna Červinková Poesová, Ph.D. (28.01.2023)
aktivní účast (2 povolené absence); 2 psané projevy (200 slov); ústní prezentace
závěrečný zápočtový test se skládá z: poslech a čtení s porozuměním, psaný projev, gramatika a slovní zásoba (minimální úspěšnost je 70%); 1 opravný pokus