course is intended for doctoral students only enabled for web enrollment can be fulfilled in the future you can enroll for the course in winter and in summer semester
Last update: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (13.10.2020)
In the context of exploring social conditions in historical stages the special consideration to the socio-political circumstances that played a role in earmarking or in supporting individuals with disability is put on course. The subject points to the effort of many predecessors, teachers, philosophers and doctors who have deserved new knowledge in the field of health and eduction. The themes will be directed towards reflecting changes in the understanding of otherness within educational system in the Czech country in the recent past. The subject is focused on the totalitarian period in Czechoslovakia and the comprehension of the various aspects influencing the understanding of otherness in the non-free regime. Attention is paid to the ethics of difference in the changed conditions of socialist education and the role of special pedagogue during the totalitarian regime and in the socialist school. The content of subject will focus also on the field of perception of the overall ethical adjustment of the contemporary society or knowledge how the striving for social equality, human rights and inclusion has been projected into competencies future teachers. It is impossible to overcome the question of whether individuals with disability feel a self-evident, respected and distinct part of society.
Last update: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (13.10.2020)
V rámci zkoumání společenských podmínek v jednotlivých dějinných etapách bude kladen zvláštní zřetel na společensko-politické okolnosti, které sehrávaly roli při vyčleňování nebo naopak při podpoře lidí s postižením. Bude poukázáno na úsilí mnoha našich předchůdců, učitelů, ale i filozofů a lékařů, kteří se zasloužili o nové poznatky v oblasti zdravotní i vzdělávací. Témata budou směřovat zejména k reflexi proměn chápání jinakosti v rámci našeho vzdělávacího systému v nedávné minulosti. Zaměření bude na období totality v Československu a porozumění různorodým aspektům, které ovlivňovaly chápání jinakosti v tehdejším nesvobodném režimu. Pozornost bude věnována etickému nastavení odlišnosti v proměněných podmínkách socialistické výchovy a úlohu speciálního pedagoga v době totality a jeho roli při výchovném procesu v socialistické škole. Nebude opomenuta oblast vnímání celkového etického nastavení současné společnosti. Kurz se zaměří také na poznání toho, jak se usilování o sociální rovnost, lidská práva a inkluzi promítlo do kompetencí budoucích učitelů. Nevyhneme se otázkám, zda se samotní lidé s postižením cítí samozřejmou, respektovanou a neodlišenou součástí naší společnosti.
Aim of the course -
Last update: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (13.10.2020)
The aim of the subject is to expand knowledge of the diverse social aspects that lead to an understanding of the otherness of individuals in the past and present. Further to reflect changing conditions for common education with special regard to opinions on the otherness of the historical stage.
Last update: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (13.10.2020)
Cílem předmětu je prohloubit poznání různorodých společenských aspektů, které vedou k pochopení jinakosti člověka v minulosti i v dnešním světě. Reflektovat měnící se podmínky pro společné vzdělávání se zvláštním zřetelem k názorům na jinakost v dané historické etapě.
Descriptors - Czech
Last update: doc. PhDr. Monika Mužáková, Ph.D. (03.09.2021)
V případě nařízené distanční výuky bude použita platforma MS Teams.
Literature - Czech
Last update: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (13.10.2020)
JASPERS, K.: (1991) Otázka viny. Příspěvek k německé otázce. Praha: Mladá fronta. ISBN 80-204-0244-6.
MUŽÁKOVÁ, M. (2016) Byly to naše děti. O fenoménu lásky a sounáležitosti k rodičům a jejich dětem s mentálním postižením v každodennosti totality. Praha : Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova. ISBN 978-80-72890-874-5.
PORTER, R.: (2001) Největší dobrodiní lidstva. Historie medicíny od starověku po současnost. Praha: Prostor. ISBN80-7260-052-4.
TITZL, B.: (2005) Politika totalitního (totalitárního) režimu vůči zdravotně postiženým občanům. In: Nosková, H. et al.: K problémům menšin v Československu v letech 1945-1989. Sborník studií. Praha: Ústav pro soudobé dějiny AV ČR. ISBN 80-7585-058-X.
TITZL, B.: (1998) Postižený člověk ve společnosti. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta. ISBN 86039-30-7.
Syllabus -
Last update: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (13.10.2020)
1. General reflection of the relationship between society and individuals with disability or handicap.
2. Conception of an individuals with disability, a historical perspective, a reflection of social change and social context.
3. Attempts to periodize care for individuals with disability, socialization from a historical point of view.
4. The rise of education of individuals with disability, the process of integration and inclusion.
5. Development of institutionalized care and federal activity for the benefit of the individuals with disability.
6. Priorities in the work of františek čáda, josef zeman and their followers.
7. Totalitarian regimes and otherness.
8. Contemporary views on the perception of otherness.
9. Reflection of otherness in inclusive school.
Last update: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (13.10.2020)
1. Obecná reflexe vztahu společnosti k lidem s postižením a znevýhodněním.
2. Pojetí člověka s postižením, stručný historický pohled a odraz společenských změn, souvislosti sociální a společenské.
3. Pokusy o periodizaci péče o postižené a vztahů k nim. Socializace z dějinného pohledu.
4. Probojování smyslu vzdělávání a výchovy lidí s postižením. Integrace a inkluze jako proces.
5. Vývoj institucionalizované péče a spolkové činnosti ve prospěch lidí s postižením.
6. Priority v díle Františka Čády, Josefa Zemana a jejich následovníků.
7. Totalitní režimy a jinakost.
8. Současné pohledy na vnímání odlišného.
Course completion requirements -
Last update: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (13.10.2020)
Writing an essay on a subject related to the research interests of the participant and discussion over the basics of the essay and processing its conclusions.
Last update: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (13.10.2020)
Vypracování eseje na téma související s badatelským zájmem doktoranda a následná rozprava nad východisky práce a zpracováním jejích závěrů.