|
|
Files | Comments | Added by | |
TučapskýIII.pdf | doc. Mgr. MgA. Marek Valášek, Ph.D. | ||
TučapskýII.pdf | doc. Mgr. MgA. Marek Valášek, Ph.D. | ||
TučapskýI.pdf | doc. Mgr. MgA. Marek Valášek, Ph.D. | ||
TučapskýIV.pdf | doc. Mgr. MgA. Marek Valášek, Ph.D. | ||
TučapskýV.pdf | doc. Mgr. MgA. Marek Valášek, Ph.D. |
|
||
Last update: doc. Mgr. MgA. Marek Valášek, Ph.D. (30.12.2023)
|
|
||||||||||
Last update: doc. Mgr. MgA. Marek Valášek, Ph.D. (30.12.2023)
|
|
||
Last update: doc. Mgr. MgA. Marek Valášek, Ph.D. (30.12.2023)
AIM, V. B. Zpíváme I. Taktovací technika. Praha : Orbis, 1952 ASPELUND, D. L. O pěveckém umění. Praha : SNKLHU, 1955. HOLEČKOVÁ, J. 500 pěveckých cvičení. Praha : Supraphon, 1973 KIML, J. Co máme vědět o hlasu. Praha : Supraphon, 1989. MARTIENSSENOVÁ - LOHMANOVÁ, F. Vzdělaný pěvec. Praha : KORA, 1994. ISBN 80-85644-04-5.
|
|
||
Last update: Mgr. et Mgr. Jana Veverková (24.02.2024)
Průběžně: orientace v probírané teorii a aktivní účast v seminářích. Praktické výstupy v semináři - hlasová cvičení s využitím klavíru zaměřená na určitou hlasovou problematiku, jejich hodnocení a následné provedení v jednom z fakultních sborů. Referáty: tři z okruhů uvedených v sylabu, výběr z tučně tištěných (písemně zpracovaný a přednesený v semináři). Rozezpívání bez klavíru. Udávání tónů pomocí ladičky. Díle si každý připraví tyto výstupy: 1. Hlasová kultura a rozezpívání vybraného pěveckého sboru. Historie souboru, repertoárové zaměření, koncertní činnost. Charakteristika rozezpívání v tomto sboru sboru a výcvik hlasové kultury. Písemné zpracování a přednesení v semináři doplněné ukázkami interpretace. Můžete představit sbor, který znáte z vlastní praxe, nebo představit nějaký významný sbor. 1 výstup. 2. Srovnávací interpretace libovolně vybraného sborového díla (porovnání nejméně dvou zvukových záznamů). U méně známých skladeb doporučuji poskytnout notový materiál předem na mail. 2 výstupy. Forma zkoušky: 1. Písemné zpracování zadaného okruhu a následná diskuze. 2. Prakticky u klavíru: rozezpívání (5 hlasových cvičení). Transpozice po půltónech s melodií v pravé ruce a mimotonálními dominantami v levé ruce (do termínu zkoušky). Písemně: Komentovaný písemný zápis rozezpívání tří různých pěveckých sborů (mužský nebo ženský,dětský, smíšený), zaslaný mailem (do termínu zkoušky). 3. Systematická a průběžná práce s hodinách taktovcí techniky, zvládnutí požadovaného penza látky, část zpaměti, klavírní ztvárnění studovaných skladeb. |
|
||
Last update: Mgr. et Mgr. Jana Veverková (24.02.2024)
1. Rozezpívání ve sboru a jeho význam. Lidské pěvecké hlasy. Kvintakordy ve všech tóninách. 2. Hlasové ústrojí. Ústrojí dýchací, fonační, artikulační. Cvičení ménětónová - do tercie. 3. Správné nasazení tónu, druhy hlasových začátků. Brumendo. Cvičení do kvinty. Měkký začátek, navození hlavové rezonance. Uvolnění mluvidel. 4. Pěvecké dýchání, dechová cvičení. Dechová cvičení, cvičení ke zlepšení ekonomie dechu. Chyby v dýchání. 5. Artikulační technika. Charakteristika vokálů a konzonant. Artikulační cvičení. 6. Zpěvní artikulace. Druhy pěvecké vazby. Cvičení v legatu, staccatu, skoky, běhy. 7. Vyrovnávání vokálů. Cvičení na vyrovnávání vokálů. Rozezpívání bez klavíru. 8. Dětský pěvecký hlas, jeho vývoj, vady a poruchy hlasu. Rozezpívání ve škole. 9. Hlasové rejstříky a jejich sjednocování. Cvičení ke sjednocování hlasových rejstříků. 10. Hlasová hygiena. Cvičení na rozšiřování hlasového rozsahu. 11. Hlasová zkouška a zařazování zpěváků do hlasových skupin. Hlasová cvičení s D7. 12. Další náplň seminářů: Intonační výchova v pěveckém sboru. Souvislosti nepřesné intonace sboru s nedostatky v pěvecké výchově. Aplikace získaných teoretických poznatků a praktických dovedností při studiu a rozboru partitury z hlediska její pěvecké obtížnosti a výběr vhodných hlasových cvičení řešících danou problematiku. |