|
|
|
||
Last update: doc. PhDr. Pavla Chejnová, Ph.D. (29.01.2024)
|
|
||
Last update: doc. PhDr. Pavla Chejnová, Ph.D. (29.01.2024)
Studenti budou schopni využívat teoretické poznatky o zákonitostech jazykové ontogeneze v praxi při rozvíjení komunikační kompetence dětí. |
|
||
Last update: doc. PhDr. Pavla Chejnová, Ph.D. (29.01.2024)
CLARK, E. V. (2016). First Language Acquisition. Cambridge: Cambridge University Press. HÁJKOVÁ, E. a kol. Čeština ve škole 21. století - III.: jazykové jevy v dětských prekonceptech. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2013. ISBN 978-80-7290-722-9. (pouze pasáže obsahující obecné poznatky vhodné pro učitele mateřské školy) HOFFMANNOVÁ, J. et al. (2016). Stylistika mluvené a psané češtiny. Praha: Academia, 2016. ISBN 978-80-200-2566-1. Sféra běžné každodenní komunikace. Sféra institucionální komunikace. Sféra školní komunikace. CHEJNOVÁ, P. (2015). Míra osvojenosti gramatických kategorií jmen a sloves u předškolního dítěte. Nová čeština doma a ve světě, roč. 2015, č. 2, s. 89–97. ISSN 1805–367X CHEJNOVÁ, P. (2016). Acquisition of morphological categories and vocabulary in early ontogenesis of a Czech child. Prague: Charles University, Karolinum Press. ISBN 978-80-246-3436-4. PAČESOVÁ, J. (1979). Řeč v raném dětství. Brno: Univerzita J. E. Purkyně SAICOVÁ ŘÍMALOVÁ, L. (2016). Osvojování jazyka dítětem. Praha: Karolinum. ISBN: 9788024633503 SLANČOVÁ, D. (1999). Reč autority a lásky: reč učiteľky materskej školy orientovaná na dieťa - opis registra. Prešov: Filozofická fakulta Prešovskej univerzity. ISBN 80-88722-30-6. SLANČOVÁ, D. (ed.) (2018). Desať štúdií o detskej reči. Prešov: Filozofická fakulta Prešovskej univerzity v Prešove. ISNN:1803-7410 ŠTĚPÁNÍK, S., SLAVÍK, J. Žákovské prekoncepty jako konstitutivní prvek výuky mateřského jazyka. Pedagogická orientace: vědecký časopis České pedagogické společnosti, 2017, 27(1), s. 58-80. ISSN 1211-4669. Dostupné také z: https://doi.org/10.5817/PedOr2017-1-58. (pouze pasáže obsahující obecné poznatky vhodné pro učitele mateřské školy) |
|
||
Last update: doc. PhDr. Pavla Chejnová, Ph.D. (29.01.2024)
Kombinace výkladu, skupinové a individuální práce. Samostudium (moodle). |
|
||
Last update: doc. PhDr. Pavla Chejnová, Ph.D. (29.01.2024)
1. Definice jazykové gramotnosti 2. Propedeutika jazykové gramotnosti. 3. Prekoncepty gramatických (jazykověstrukturních) jevů a jejich rozvoj. 4. Rozvoj morfologického, syntaktického a slovotvorného uvědomování. 5. Stadia jazykového vývoje předškolního dítěte. 6.Herní strategie usnadňující konceptualizaci dětských prekonceptů. 7.Základy kognitivní lingvistiky ve vztahu ke gramotnostnímu vývoji dítěte předškolního věku. 8.Upevňování expertních řečových dovedností studentů. |
|
||
Last update: doc. PhDr. Pavla Chejnová, Ph.D. (29.01.2024)
Prakticky zaměřená seminární práce - aktivity rozvíjející komunikační kompetence dětí v MŠ. Nutno odevzdat elektronickou formou do konce května 2024. |
|
||
Last update: doc. PhDr. Pavla Chejnová, Ph.D. (29.01.2024)
Kurz v Moodle: https://dl1.cuni.cz/user/index.php?id=8849 |