Last update: Mgr. Petra Horská, Ph.D. (27.03.2019)
The aim of this course is to introduce insights into the issue of initial reading literacy, to outline current concepts and current trends of its development both in the Czech Republic and abroad. The content of the course will integrate innovative methods, educational practices and teaching strategies, psychodidactics and psychosocial issues at the beginning of school attendance. Students will learn various methods of teaching reading, seminars are part of the practice at the 1st grade of primary school (in the range of 0/1), students can virtually try to develop literacy in the 1st and 2nd year of primary school and tries to schedule the upgrade school teaching reading and writing.
Last update: Mgr. Petra Horská, Ph.D. (27.03.2019)
Cílem předmětu je vnést vhled do problematiky počáteční čtenářské gramotnosti, nastínit současné pojetí a aktuální trendy jejího rozvoje v ČR i v zahraničí. Obsah kurzu bude integrovat inovativní metody, pedagogické postupy a strategie výuky, psychodidaktikou a psychosociální problematiku na počátku školní docházky. Studenti se seznámí z různými metodami výuky čtení, součástí seminářů jsou praxe na 1. stupni ZŠ (v rozsahu 0/1), studenti si prakticky vyzkouší rozvíjet čtenářskou gramotnost v 1. a 2. ročníku ZŠ a pokusí se naplánovat inovace školní výuky čtení a psaní.
Aim of the course - Czech
Last update: PhDr. Jana Krátká, Ph.D. (30.09.2021)
Cílem předmětu je odborný diskurz do problematiky rozvoje počáteční čtenářské gramotnosti a jejími vazbami na rozvoj čtenářské pregramotnosti.
Descriptors - Czech
Last update: PhDr. Jana Krátká, Ph.D. (30.09.2021)
Výuka bude probíhat formou přednášek, seminářů a praxí, také jako řízené samostatné studium s motivačními a řídícími impulzy vyučujících. Kontakt se studenty bude probíhat prezenční i elektronickou formou. Platformou - systémem pro výuku bude také Google classroom, studentí budou pracovat na synchronních a asynchronních aktivitách. Pozvánku do učebny obdrží studenti emailem.
1) Přednášky - synchronní i asynchronní způsob výuky ve vhodném poměru, videonahrávky, rozšířená a virtuální realita, videokonference, elektronické výukové materiály, diskuse
2) Praxe skupinová i individuální, rozborové hodiny prezenčně s učiteli, případně online
3) Semináře - synchronním i asynchronním způsobem výuky, studenti budou získávat poznatky aktivně na základě elektronických materiálů, videí, ukázek žákovských prací, audionahrávek, zasílání materiálů s online komunikací, plnění úkolů v Google classroom
přímá výuka: 36 hodin samostudium: 12 hodin úkoly v moodle nebo Google učebně: 12 hodin
ročníková práce: 15 hodin
Literature - Czech
Last update: Mgr. Petra Horská, Ph.D. (27.03.2019)
Povinná literatura:
KŘIVÁNEK, Z., WILDOVÁ, R.. Didaktika prvopočátečního čtení a psaní. Praha: Univerzita Karlova, 1998, ISBN 80-86039-55-2.
Doporučená literatura:
RONKOVÁ, J. WILDOVÁ R. Aktivizace čtenářských strategií v experimentálním výzkumu. Interdisciplinární mezinárodní vědecká konference doktorandů a odborných asistentů. QUAERE 2015. Hradec Králové: MAGNANIMITAS, 5. vyd. 2015. ISBN 978-80-87952-10-8.
WILDOVÁ, R.. Rozvoj pregramotnosti a počáteční čtenářské gramotnosti v kurikulu evropských zemí. Pedagogika, 2012, LVII(1-2), s. 10-21. ISSN 0031-3815.
RONKOVÁ, J. Přínosy metody Podvojného deníku rozvoji čtenářské gramotnosti. QUARE 2014. Hradec Králové: Magnanimitas. 2014. ISBN 978-80-87952-04-7, ETTN 085-14-15028-06-02.
RONKOVÁ, J. WILDOVÁ R. The Reading Matters: Children Readership in the Czech Republic. In Bekirogullari. Zafer; Minas, Melis Yagmur (ed): 5th international conference on education & educational psychology (ICEEPSY 2014). UK: C–crcs, 2014. 1204-1208. ISSN: 1986-3020.
WILDOVÁ, R (ed.). Aktuální problémy didaktiky prvopočátečního čtení a psaní. Praha: Univerzita Karlova, 2002. ISBN 80-7290-103-6.
VYKOUKALOVÁ, V., WILDOVÁ, R. Čtenářská gramotnost žáků 1. stupně a možnosti jejího rozvoje. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2013. ISBN 978-80-7290-642-0.
Teaching methods - Czech
Last update: PhDr. Jana Krátká, Ph.D. (30.09.2021)
Analýza pojetí gramotnosti a pregramotnosti v kontextu kurikulární reformy, s ohledem na výroční zprávy ČŠI a Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání (RVP PV, 2004).
Vhodné pomůcky, projekty na podporu čtenářské pregramotnosti podporu počáteční čtenářské gramotnosti.
Možnosti spolupráce s přípravnými třídami, základními školami, knihovnami, pedagogicko-psychologickými poradnami z hlediska podpory a rozvoje čtenářské pregramotnosti v mateřské škole.
Možnosti inovací školních vzdělávacích programů v MŠ se zaměřením na podporu čtenářské pregramotnosti
Analýza a praktické ověření metod výuky čtení a psaní
Analýza a praktické ověření vázaného a nevázaného písma
Praktické ověření metod hodnocení čtení a psaní
Syllabus -
Last update: Mgr. Petra Horská, Ph.D. (27.03.2019)
Overview of the main themes:
1. Contemporary concept of the development of initial reading literacy
2. Development of initial literacy (domestic and foreign trends, individualised intervention programs)
3. Psychological foundations of the development of the initial reading literacy
4. Historical overview of the methods of initial literacy literacy, inspiration for the development of the current initial reading literacy
5. Analytical-synthetic and genetic method in the development of initial reading literacy
6. Development of literacy literacy (both bound and unbounded)