SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Theory and Didactics of Preschool Education II - OKB03N301A
Title: Teorie a didaktika předškolní výchovy II
Guaranteed by: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: winter
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, C [HT]
Extent per academic year: 10 [hours]
Capacity: unknown / unknown (30)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D.
Interchangeability : OPB03N301A
Is pre-requisite for: OKB03N410A, OKB03N401A, OKB03N402A
Annotation - Czech
Last update: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (05.09.2023)
V předmětu je na základě srovnání systémů, cílů a obsahů ve výchovně vzdělávacím působení mateřských škol do roku 1990 a v následujícím období vyvozován současný přístup ke vzdělávání. Zaměřuje se podrobně na obsah předškolního vzdělávání. Osobnostně orientovaný model je vysvětlován ve svých principech i v konkrétním naplnění práce učitele – plánování pedagogické práce vycházející z respektování potřeb dítěte, individualizace pedagogické práce. Jsou pojednány metody a formy pedagogické práce s konkrétním vysvětlením pedagogického přístupu k plánování, včetně přípravy a realizace pedagogického projektu a přínosu pro předškolní děti. Je vymezen způsob přípravy práce učitele na tematické bloky, situační učení a projektové učení. Pozornost bude věnována vztahu kurikulárních dokumentů – RVP PV, ŠVP a TVP, a tvorbě dokumentů třídní úrovni. V návaznosti na předchozí kurz budou prohlubovány znalosti a praktické dovednosti při plánování výchovně vzdělávacího procesu s důrazem na princip individualizace a diferenciace vzdělávací nabídky podle potřeb, možností a zájmu dětí. Studenti získají teoretické znalosti a pochopení vzájemných vztahů při přípravě výchovně vzdělávacího působení, které budou schopni prakticky aplikovat a zároveň propojovat se svými zkušenostmi z praxe. Studenti budou podpořeni pro vstup do teoretických kontextů a přípravy na další studium také formou videí a kazuistik dostupných v kurzu v Moodle (Fond F).
Aim of the course - Czech
Last update: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (05.09.2023)
Získat teoretické znalosti a pochopení vzájemných vztahů při přípravě výchovně vzdělávacího působení. Studenti dokážou teoretické poznatky aplikovat při návrhu vzdělávacího programu a plánování na úrovni třídy. Budou schopni argumentačně zdůvodnit použité vzdělávací metody a organizační formy. 
Descriptors - Czech
Last update: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (05.09.2023)

Vyčíslení studijní zátěže:

Celkem 75h, z toho 10h přímá výuka, 44h samostudium odborné literatury a plnění dílčích úkolů, 21 h vypracování seminární práce k zápočtu

Literature - Czech
Last update: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (05.09.2023)

FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi.  Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-063-4.

HELUS,Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-628-5.

KOŤÁTKOVÁ, S. Dítě a mateřská škola. 2. rozšířené vyd. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4435-3.

MANUÁL k přípravě školního (třídního) vzdělávacího programu mateřské školy. Praha: VÚP v Praze, 2005. ISBN 8087000-01-3.

KOŤÁTKOVÁ, S. Jak se mateřských škol dotýkaly transformační a kutikulární změny? Pedagogická orientace, roč. 24, 2014, s.583-597. ISSN 1211-4669.

OPRAVILOVÁ, E. Předškolní pedagogika. Praha: Grada, 2016. 978-80-247-5107-8

PRŮCHA, J., KOŤÁTKOVÁ, S. Předškolní pedagogika. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0495-4.

ŠKARDOVÁ, M. Plánujeme spolu: Průvodce plánováním s respektem k potřebám každého dítěte v MŠ. Step by Step ČR. 2020. ISBN 978-80-907802-1-7

ŠMELOVÁ, Eva a kol. Didaktika předškolního vzdělávání. Vydání první. Praha: Portál, 2018. 229 stran. ISBN 978-80-262-1302-4.

SYSLOVÁ, Zora et al. Didaktika mateřské školy. 1. vydání. Praha: Wolters Kluwer, 2019. 252 stran. Řízení školy. ISBN 978-80-7598-276-6.

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (05.09.2023)

Témata:
1) Východiska pro současné pojetí vzdělávání – osobnostně orientovaný model výchovy.
2) Formy vzdělávání – řízené, nepřímo řízené a spontánní činnosti; role učitele; frontální, skupinová a individuální výuka.
3) Kooperativní, prožitkové a situační učení.
4) Metody vzdělávání.
5) Pedagogické projektování – konkretizace vzdělávacích cílů, vlastnosti a formulace cílů, volba vzdělávacího obsahu (zprostředkující/vstřícný model); integrující pojetí obsahu vzdělávání, tematický celek, projektová výuka.
6) RVP PV, ŠVP a TVP a jejich vzájemný vztah. Přístupy k tvorbě obsahu TVP.

Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (05.09.2023)

Předmět je zakončen zápočten, který bude udělen na základě: vypracování seminární práce - pedagogické přípravy v rozsahu 2 týdnů.

Learning resources - Czech
Last update: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (01.12.2022)

Odkaz na kurz v Moodle je: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8640.

Studenti budou podpořeni pro vstup do teoretických kontextů a přípravy na další studium také formou videí a kazuistik dostupných v kurzu v Moodle (Fond F).

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html