|
|
|
||
Last update: Mgr. Linda Mejsnarová, Ph.D. (16.12.2020)
|
|
||
Last update: Mgr. Dominika Krupková (30.03.2022)
BALUNOVÁ, K., LUDÍKOVÁ, L., HEŘMÁNKOVÁ. D. Kapitoly z rané výchovy dítěte se zrakovým postižením. Olomouc: UP v Olomouci. 2001. ISBN 80-244-0381-1.
BARTOŇOVÁ, R., JEŠINA. O. Individuální vzdělávací plán ve školní tělesné výchově. Olomouc: Univerzita Palackého, 2012. ISBN 978-80-244-3152-9.
BARTŮŇKOVÁ, S., HELLER, J. KOHLÍKOVÁ, E. et al. Fyziologie pohybové zátěže. Praha: Univerzita Karlova v Praze, 2013, 246 s. 150-171. ISBN 9788087647-06-6.
BENEŠ, P., VRUBEL, M. Oftalmologie pro speciální pedagogy. Brno: Paido, 2017. 91 stran. ISBN 978-80-7315-264-2.
BYTEŠNÍKOVÁ, I., HORÁKOVÁ, R., KLENKOVÁ, J. Logopedie & surdopedie: texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-136-2.
Čechovská, I., Miler, T. ed. Didaktika plavání: vybrané kapitoly. Praha: UK, Karolinum, 2019. ISBN 978-80-246-4283-3.
ČECHOVSKÁ, I., NOVOTNÁ, V., MILEROVÁ, H. Aqua - fitness. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2003, 136 s. ISBN 80-247-0462-5.
ČERMÁK, K., KRÁL. T. Úprava didaktiky školní atletiky pro zrakově postižené. Praha: Karolinum, 1997. ISBN 80-7184-384-9.
ČERNÁ, M. Česká psychopedie: speciální pedagogika osob s mentálním postižením. 2. vydání. Praha: Karolinum, 2015. ISBN 978-80-246-3071-7.
Česká resuscitační rada. Hlavní strana - Česká resuscitační rada [online]. Copyright © 2021 ČESKÁ RESUSCITAČNÍ RADA z. s. [cit. 30. 11. 2021]. Dostupné z: https://www.resuscitace.cz/
ČICHOŇ, R., DOLEŽAL, T. Kanoistika zdravotně postižených. Praha: Karolinum, 2006. ISBN 80-246-0996-7.
DAĎOVÁ, K., CAHLÍKOVÁ, M., ŠÍREROVÁ, K., et al. Kapitoly z praxe aplikované tělesné výchovy. Praha. UK FTVS. 2020. https://pohybproinkluzi.ftvs.cuni.cz/images/soubory/Kapitoly_z_praxe_ATV_MIP_2020.pdf
DAĎOVÁ, K., ČICHOŇ, R., ŠVARCOVÁ J., POTMĚŠIL, J. Klasifikace pro výkonnostní sport zdravotně postižených. Praha: Karolinum, 2008. ISBN 978-80-246-1520-2.
DAĎOVÁ, K., VAŘEKOVÁ, J., MAHROVÁ, A., et al. Nebojte se žáka se SVP. Praha. UK FTVS. 2020. https://pohybproinkluzi.ftvs.cuni.cz/images/soubory/Nebojte_se_zaka_se_SVP_v_TV_MIP_2020.pdf
DOVALIL, J., CHOUTKA, M. Výkon a trénink ve sportu. 4. vyd. Praha [i.e. Velké Přílepy]: Olympia, 2012. ISBN 978-80-7376-326-8.
DVOŘÁČEK, J. Základy pedagogiky. Praha: Oeconomica, 2014. ISBN 978-80-245-2014-8.
FALTÝNKOVÁ, Z., KŘÍŽ, J. Léčba a rehabilitace pacientů s míšní lézí. Praha: CZEPA. 2012.
FERJENČÍK, J. Základy metodologie psychologického výzkumu. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-367-6.
FIALOVÁ, I., OPATŘILOVÁ, D., PROCHÁZKOVÁ, L. Somatopedie: texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2012. ISBN 978-80-7315-233-8.
FISCHER, S. Etopedie v penitenciární praxi. Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2006. Acta Universitatis Purkynianae. ISBN 80-7044-772-9.
HALADOVÁ, E., NECHVÁTALOVÁ, H. Vyšetřovací metody hybného systému. Vyd. 3., nezměn. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2010. ISBN 978-80-7013-516-7.
HAMADOVÁ, P., KVĚTOŇOVÁ-ŠVECOVÁ, L., NOVÁKOVÁ, Z. Oftalmopedie: texty k distančnímu vzdělávání. 2. vyd. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-159-1.
HELLER, D. Sociální a pedagogická psychologie. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014. ISBN 978-80-7290-680-2.
HENDL, J., REMR, J. Metody výzkumu a evaluace. 1. v. Praha: Portál, 2017. 376 s. ISBN 970-80-262-1192-1.
HOBBES, T. Leviathan. Praha: Oikoymenh, 2009. (kapitola XIII).
HOŠKOVÁ, B., MAJOROVÁ, S., NOVÁKOVÁ, P. Masáž a regenerace ve sportu. Praha: Karolinum, 2021, 130 s. ISBN 978-80-246-4643-5
HRUBÝ, J. Úvod do výchovy a vzdělávání sluchově postižených; Část 1 / Praha: Tiché učení, 2010. - 148 s.: il., portréty, fot., formuláře, tabulky; 22 x 30 cm. ISBN 978-80-904786-1-9.
HRUBÝ, J. Velký ilustrovaný průvodce neslyšících a nedoslýchavých po jejich vlastním osudu; Díl 1 / 1. vyd. - Praha: Federace rodičů a přátel sluchově postižených; Septima, 1997. - 235 s.: 112 obr., tab.; 30 cm. ISBN 80-7216-006-0
HRUBÝ, J. Velký ilustrovaný průvodce neslyšících a nedoslýchavých po jejich vlastním osudu; Díl 2 / 1. vyd. - Praha: Federace rodičů a přátel sluchově postižených; Septima, 1998. - 321 s.: 331 obr. tab.; 30 cm. ISBN 80-7216-075-3.
HRUŠA, J., a kol. Česká škola lyžování. Lyžování zdravotně postižených. Praha: SLČR, 1999. 131 s.
HUTYROVÁ, M., a kol. Děti a problémy v chování. Etopedie v praxi. Praha: Portál, 2019. ISBN 978-80-262-1523-3.
CHIA, M., LI, J. Vnitřní struktura tchaj-ťi: zvládnutí klasických forem tchaj-ťi čchi-kungu. Přeložil Jan KOZÁK. Olomouc: Fontána, 2016. ISBN 978-80-7336-822-7.
JANSKÝ, P. Problémové dítě a náhradní výchovná péče ve školských zařízeních. Hradec Králové: Gaudeamus, 2004. ISBN 80-7041-114-7.
JANURA, M. Úvod do biomechaniky pohybového systému člověka. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2003, 84 s. ISBN 80-244-0644-6.
JEŠINA, O., KUDLÁČEK, M., et al. Aplikovaná tělesná výchova. Olomouc: UP v Olomouci. 2011. https://apa.upol.cz/images/JesinaKudlacek-Aplikovana_telesna_vychova.pdf
JEŠINA, O., KUDLÁČEK, M., TOMOSZEK, M., et al. Otázky a odpovědi aplikované tělesné výchovy I. Olomouc: UP v Olomouci. 2020. https://apa.upol.cz/images/Je%C5%A1ina-Aplikovan%C3%A1_TV1_final.pdf
JEŠINA, O., KUDLÁČEK, M., TOMOSZEK, M., et al. Otázky a odpovědi aplikované tělesné výchovy II. Olomouc: UP v Olomouci. 2020. https://apa.upol.cz/images/Je%C5%A1ina-Aplikovan%C3%A1_TV2_final.pdf
JUCOVIČOVÁ, D., ŽÁČKOVÁ, H. Metody práce s dětmi s ADHD především pro učitele a vychovatele. 4. aktualizované vydání. Praha: D + H, 2017. ISBN 978-80-87295-24-3.
KALIBOVÁ, P., KALIBA, M. Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě v kontextu současného školství. Hradec Králové: Gaudeamus, 2014. ISBN 978-80-7435-507-3.
KEBLOVÁ, A. Kompenzační pomůcky pro zrakově postižené žáky ZŠ. 2. upr. vyd. Praha: Septima, 1999. ISBN 80-7216-104-0.
KOMISE EVROPSKÝCH SPOLEČENSTVÍ. Bílá kniha o sportu. 2007. Dostupné z: http://ec.europa.eu/sport/whitepaper/wp_on_sport_cs.pdf
KÜBLER-ROSS, E. Odpovědi na otázky o smrti a umírání: etický manuál pro mediky, lékaře a sestry. Praha: Tvorba. 1995.
KUDLÁČEK, M. Základy aplikovaných pohybových aktivit. Olomouc: UP v Olomouci. 2013. ISBN 978-80-244-3954-9. https://apa.upol.cz/images/Z%C3%A1klady_aplikovan%C3%BDch_pohybov%C3%BDch_aktivit.pdf
LEVITOVÁ, A., HOŠKOVÁ, B. Zdravotně-kompenzační cvičení. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-4836-8.
MÁČEK, M., RADVANSKÝ. J. Fyziologie a klinické aspekty pohybové aktivity. Praha: Galén, 2011. ISBN 978-80-7262-695-3.
MARTÍNKOVÁ, I. Kalokagathia - člověk jako krásný a dobrý pohyb. In Šíp, R. (Ed.). Kalokagathia: ideál, nebo flatus vocis? Brno: Masarykova Univerzita a Paido, 2008, pp. 53-62.
MARTÍNKOVÁ, I. Olympismus jako nedokončená symfonie. In F. Kolář (Ed.), Pierre de Coubertin a olympijské hnutí. Praha: ČOV, pp. 97-109. (zvláště str. 100-107)
MATĚJČEK, Z. Psychologie nemocných a zdravotně postižených dětí. 3. přeprac. vyd. Jinočany: H & H, 2001. ISBN 80-86022-92-7.
MATOŠKOVÁ, P., POLÁŠKOVÁ, M., CHRÁSTKOVÁ, M., et al. Multimediální učebnice lyžování - technika a metodika. Praha: UK FTVS, 2016, ISBN 978-80-87647-33-2. Dostupné z: https://oddelenilyzovani.wixsite.com/ucebnice-lyzovani
MĚKOTA, K., NOVOSAD, J. Motorické schopnosti (1 ed.). 2005. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
MLČÁK, Z. Psychologie zdraví a nemoci. Vyd. 2. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2011. ISBN 978-80-7368-951-3.
NOVOTNÁ, V. A KOLEKTIV. Programy gymnastiky a tance. Praha: Karolinum, 2020. ISBN 978-80-246-4599-5. ISBN 978-80-246-4619-0 (pdf).
OCHRANA, F. Metodologie, metody a metodika vědeckého výzkumu. Praha: Karolinum, 2019.
PASTUCHA, D. Tělovýchovné lékařství: vybrané kapitoly. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4837-5.
PELCOVÁ. N. Vzorce lidství: Filosofické základy pedagogické antropologie. Portál, 2010.
PLATÓN. Euthydémos. Menón. OIKOYMENH, 1992, str. 73-86.
PLHÁKOVÁ, A. Učebnice obecné psychologie. Praha: Academia, 2015, 472 s. ISBN 978-80-200-1499-3.
PRŮCHA, J. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-7178-999-4.
PTÁČEK, R. Poruchy chování v dětském věku. Praha: Vzdělávací institut ochrany dětí, 2006. ISBN 80-8699-81-4.
PŮLPÁN, R. Základy protetiky. Praha: Epimedia, 2011. ISBN 978-80-260-0027-3.
REGULI, Z., ĎURECH, M., VÍT, M. Teorie a didaktika úpolů ve školní tělesné výchově. Masarykova univerzita. Brno: 2007. ISBN 978-80-210-4318-3.
RŮŽIČKOVÁ, K., VÍTOVÁ, J. Vybrané kapitoly z tyflopedie a surdopedie nejen pro speciální pedagogy. Hradec Králové: Gaudeamus, 2014. ISBN 978-80-7435-424-3.
ŘÍČAN, P. Cesta životem: [vývojová psychologie]: přepracované vydání. 3. vyd. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0772-6.
SKOPOVÁ, M., ZÍTKO, M. a kol. Základní gymnastika. Praha: Karolinum, 2013. 199 s. ISBN 978-80-246-2194-4.
SLEPIČKA, P., HOŠEK V., HÁTLOVÁ, B. Psychologie sportu. Praha: Karolinum, 2020, 242 s. ISBN 978-80-246-4744-9.
SLEPIČKOVÁ, I. Sportovní organizace: teoretická východiska a situace v ČR po roce 1990. Praha: Karolinum, 2007. ISBN 978-80-246-1405-2.
SOKOL, J. Malá filosofie člověka; a Slovník filosofických pojmů. Vydání sedmé. Praha: Vyšehrad, 2019. 363 stran. ISBN 978-80-7601-190-8.
SVAČINA, Š., MŰLLEROVÁ, D., BRETŠNAJDROVÁ, A. Dietologie pro lékaře, farmaceuty, zdravotní sestry a nutriční terapeuty. Praha: Triton, 2013, 341 s. ISBN 978-80-7387-699-9.
SVĚTOVÁ LÉKAŘSKÁ ASOCIACE (WMA). Helsinská deklarace WMA - Etické zásady pro lékařský výzkum s účastí lidských bytostí. WMA, 2013. https://www.wma.net/wp-content/uploads/2016/11/Helsinska-deklarace-WMA-preklad-2013.pdf
ŠTERN, P., OUŘEDNÍČKOVÁ, L., DOUBRAVOVÁ, D. Probace a mediace: možnosti řešení trestných činů. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-757-2.
TICHÝ, M. Funkční diagnostika pohybového aparátu. 2. vyd. Praha: Triton, 2017. ISBN 978-80-7553-307-4.
TUČEK, M. Hygiena a epidemiologie pro bakaláře. 2. dopl. vyd. Praha: Karolinum, 2018, 360 str. ISBN 978-80-2463-933-8.
VÁGNEROVÁ, M., HADJ-MOUSSOVÁ, Z., ŠTECH, S. Psychologie handicapu. vyd. 2. přeprac. Praha: Karolinum. 2004. ISBN 80-7184-929-4.
VALENTA, M. Psychopedie: [teoretické základy a metodika]. 5., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Parta, 2013. ISBN 978-80-7320-187-6.
VINDUŠKOVÁ, J. a kol. Základy atletiky. Praha: UK FTVS, 2006.
VYBÍRAL, Z. Psychologie lidské komunikace. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-291-2.
VYHLÁŠKA č. 391/2013 Sb. o zdravotní způsobilosti k tělesné výchově a sportu.
VYHLÁŠKA č. 27/2016 o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných.
Webové stránky střešních sportovních organizací - Stanovy ČPV, SO.
WIENER, P., RUCKÁ, R. Terapie zrakového handicapu. Praha: Institut rehabilitace zrakově postižených UK FHS, 2006. 94 s. ISBN: 80-239-6774-6.
ZÁKON č. 108/2006 Sb., o sociálních službách.
ZÁKON č. 109/2002 Sb., o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně-výchovné péči ve školských zařízeních.
ZÁKON č. 115/2001 Sb., o podpoře sportu v aktuálním znění.
ZÁKON č. 218/2003 Sb., o odpovědnosti mládeže za protiprávní činy a o soudnictví ve věcech mládeže a o změně některých zákonů.
ZÁKON č. 359/199 Sb., o sociálně-právní ochraně dětí.
ZÁKON č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání.
ZÁKON č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů. |
|
||
Last update: Mgr. Dominika Krupková (30.03.2022)
1. Aplikované pohybové aktivity
Definice a význam aplikovaných pohybových aktivit (APA) v ucelené rehabilitaci OSP. Oblasti APA. Příklady organizací působících v oblasti APA (zaměření, oblasti činnosti). Osobnosti APA (Vojmír Srdečný, Ludwig Guttmann, Eunice Kennedyová ad.).
2. Výkonnostní sport OSP
Historie vzniku para sportu. České a mezinárodní organizace para sportu. Vrcholné soutěže osob s různým druhem zdravotního postižení (tělesným, sluchovým, zrakovým, intelektovým).
3. Klasifikace v para sportu
Definice a význam klasifikace. Medicínské a funkční hledisko. Způsoby hodnocení (testování svalové síly, rozsahu pohybu, spasticity, stability v sedu). Specifika u různých sportů a typů zdravotního postižení. Klasifikační problémy a současné trendy.
4. Problematika adaptace v aplikovaných pohybových aktivitách
Principy adaptace. Přizpůsobení úkolu, pravidel, prostředí a pomůcek v pohybových aktivitách OSP (STEP, TREE, CHANGE IT). Příklady různých adaptací v tělesné výchově a sportu.
5. Tělesná výchova a sport osob se sluchovým postižením
Stručná charakteristika postižení a jeho důsledků na motorické schopnosti jedince. Možnosti, indikace a kontraindikace pohybových aktivit. Sport neslyšících.
6. Tělesná výchova a sport osob se zrakovým postižením
Stručná charakteristika postižení a jeho důsledků na motorické schopnosti jedince. Možnosti, indikace a kontraindikace pohybových aktivit. Nejčastěji provozované sporty, klasifikace. Speciální didaktické postupy a pomůcky.
7. Tělesná výchova a sport osob s tělesným postižením
Zvláštnosti rozvoje pohybových schopností a dovedností osob s amputací, míšní lézí, mozkovou obrnou a rozštěpem páteře. Možnosti, indikace a kontraindikace pohybových aktivit. Nejčastěji provozované sporty, příklady klasifikace. Speciální didaktické postupy a pomůcky.
8. Tělesná výchova a sport osob s postižením intelektu, specifickými poruchami chování a poruchou pozornosti
Zvláštnosti rozvoje pohybových schopností a dovedností výše uvedených jedinců. Význam a výchovné úkoly v tělesné výchově žáků s intelektovým postižením ve speciálním školství. Specifika práce s žáky s autismem a ADHD v běžné tělesné výchově. Sport osob s poruchou intelektu.
9. Úpolové sporty jedinců se specifickými potřebami
Historie a charakteristika bojových umění. Sebeobrana a její význam. Tai-chi a jeho zdravotní význam a využití u jedinců se SP. Soutěžní varianty úpolových sportů pro jedince se specifickými potřebami.
10. Plavání osob se specifickými potřebami
Zdravotní význam plavání pro jedince s SP. Cirkulační a respirační odezva na tělesnou zátěž při plavání. Význam termoregulace. Účinek plavání na pohybový systém člověka.
11. Plavecké způsoby a jejich modifikace
Změny specifické hmotnosti a umístění těžiště v důsledku tělesného postižení a jejich odraz ve stabilitě plavecké polohy. Didaktika výuky plavání pro OSP. Doporučené plavecké způsoby a jejich modifikace pro OSP.
12. Sportovní hry osob s tělesným postižením
Význam a využití sportovních her pro jedince s vybranými typy tělesného postižení (např. míšní léze, amputace, mozková obrna, rozštěp páteře, svalová dystrofie aj.). Základní pravidla jednotlivých her (fotbal, sitting volejbal, basketbal vozíčkářů, rugby vozíčkářů, boccia apod.) Sportovní a technické vybavení k příslušným sportovním hrám.
13. Sportovní hry osob se zrakovým, sluchovým a mentálním postižením
Význam a využití sportovních her pro uvedené osoby se SP. Základní pravidla vybraných her (např. goalball, showdown, futsal nevidomých, boccia apod.).
14. Lyžování osob s tělesným postižením
Zabezpečení lyžařského výcviku pro osoby s tělesným postižením, především pro jedince s míšní lézí, amputací a mozkovou obrnou. Metodické postupy. Technické vybavení. Bezpečnostní opatření. Rekreační lyžařský sport, závody, vrcholová závodní činnost na paralympijské úrovni.
15. Lyžování osob se zrakovým a mentálním postižením
Specifika při výuce běžeckého a sjezdového lyžování u osob se zrakovým postižením; bezpečnost nácviku, význam a odpovědnost traséra apod. Soutěže.
Didaktika běhu na lyžích osob s intelektovým postižením. Význam her na sněhu.
16. Atletika osob s tělesným postižením
Vhodné atletické disciplíny pro osoby s tělesným postižením, např. pro jedince s míšní lézí, amputací, rozštěpem páteře a mozkovou obrnou. Sportovně technické pomůcky. Úpravy pravidel, klasifikace. Sportovní soutěže a jejich organizace.
17. Atletika osob se zrakovým a mentálním postižením
Zvláštnosti metodického postupu u různých atletických disciplín vhodných pro osoby se zrakovým postižením a pro osoby s mentálním postižením. Sportovní disciplíny zařazené do národních a mezinárodních soutěží.
18. Gymnastika a tanec osob se specifickými potřebami
Gymnastika a tanec - možnosti jejich uplatnění u osob se specifickými potřebami. Role gymnastiky v pohybové gramotnosti. Tvořivost v hudebně pohybové výchově. Soutěžní formy tance pro OSP (tanec vozíčkářů atd.).
19. Sporty a aktivity v přírodě osob se specifickými potřebami
Charakteristika sportů a aktivit v přírodě, výchovný a rozvojový potenciál těchto aktivit, bezpečnostní a legislativní rámec aktivit v přírodě. Turistika a její místo v moderní společnosti. Cyklistika, orientační běh, lezení, hry v přírodě, kanoistika a jachting u osob se specifickými potřebami.
20. Ortotika a protetika v aplikovaných pohybových aktivitách
Technické pomůcky korigující ortopedické poruchy. Ortézy, protézy, epitézy. Adjuvatika (základní pomůcky pro lokomoci: berle, hole, chodítka, různé typy vozíků) a pro sebeobsluhu. Kalceotika (ortopedická obuv a vložky). Pomůcky pro aplikovanou tělesnou výchovu a sport. |