Last update: doc. PhDr. Naděžda Pelcová, CSc. (08.09.2017)
The course Philosophy of Education cultivates the future teachers’ ability to think about the nature of their work and motivates them to keep the questioning of thinking. It forms the specifics and differences between the pedagogical (theory of education) and philosophic approach to education. It deals with the relationship between education, learning, literacy and qualification. It thematises ethos of teaching and pedagogical profession.
Last update: doc. PhDr. Naděžda Pelcová, CSc. (08.09.2017)
Kurz Filosofie výchovy kultivuje u budoucích učitelů schopnost promýšlet povahu vlastní práce a udržet si tázavost myšlení. Formuluje specifičnosti a rozdíly mezi pedagogickým (teorie výchovy) a filosofických pojetím výchovy. Zabývá se vztahem mezi výchovou, vzděláváním, vzdělaností a kvalifikací. Tématizuje éthos učitelského a vychovatelského povolání.
Literature - Czech
Last update: doc. PhDr. Naděžda Pelcová, CSc. (31.08.2017)
Základní literatura:
PELCOVÁ, Naděžda. Vzorce lidství: filosofické základy pedagogické antropologie. Vyd. 2., přeprac. a rozš., V Portálu 1. Praha: Portál, 2010. 261 s. ISBN 978-80-7367-756-5. PALOUŠ, Radim. Čas výchovy. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1991. 237 s. ISBN 80-04-25415-2. PALOUŠ, Radim. K filosofii výchovy: východiska fundamentální agogiky. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1991. 119 s. ISBN 80-04-25390-3.
Doporučená literatura:
MICHÁLEK, J. Topologie výchovy. Praha: OIKOYMENH 1996. ISBN 80-86005-01-1. PATOČKA J. Filosofie výchovy. Studia paedagogica č. 18. Praha: PedF UK 1997. ISSN 0862-4461. PALOUŠ, Radim. Heretická škola: o filosofii výchovy ve světověku a Patočkově pedagogice čili filipika proti upadlé škole. 1. vyd. Praha: OIKOYMENH, 2008. 95 s. Oikúmené; sv. 148. ISBN 978-80-7298-302-5. PALOUŠ, Radim. Ars docendi. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2004. 127 s. ISBN 80-246-0855-3. PALOUŠ, Radim. Filosofická reflexe několika pojmů školské pedagogiky. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2010. 89 s. ISBN 978-80-246-1833-3. PALOUŠ, Radim a SVOBODOVÁ, Zuzana. Homo educandus: filosofické základy teorie výchovy. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2011. 166 s. ISBN 978-80-246-1901-9. PALOUŠ, Radim. Komenského Boží svět. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1992. 142 s. ISBN 80-04-25615-5.
Filosofické prameny:
Platón (Ústava, Gorgias, Protagoras, Faidros), Augustinus (O učiteli), Komenský (Labyrint světa a ráj srdce, Velká didaktika), ad.
Syllabus -
Last update: doc. PhDr. Naděžda Pelcová, CSc. (08.09.2017)
Overview:
The place of Philosophy of Education in Czech philosophical context.
Three dimensions of education.
Education as a form of life movement – the importance of home.
Archetypes of education – paideia, educatio and instrumental approach to education.
Education as care for soul – Platonic-Patočka’s tradition.
Popper’s critique and its implications for interpretation of Platonic tradition.
The difference between elenctic and agonal dialogue.
Education as a relationship to world – the nature of education responsibility.
Komenský’s pampaedia and its implications to present.
Education as a meeting – dialogic philosophy.
Dilemmas and antinomy of education.
Education in crisis and education as way out of the global crisis of the world.
Last update: doc. PhDr. Naděžda Pelcová, CSc. (31.08.2017)
Místo filosofie výchovy v českém filosofickém prostředí – filosofie provádějící.
Tři rozměry výchovy – socializace, individuace a transcendence.
Výchova jako forma životního pohybu – význam domova.
Archetypy výchovy – paideia, educatio a instrumentální pojetí výchovy.
Dialogický rozměr výchovy a výchova jako péče o duši.
Dialogická výchova dnes.
Výchova jako vztah ke světu – o povaze výchovné odpovědnosti.
Komenského pampaedia a její význam pro současnost.
Výchova jako setkání.
Dilemata a antinomie výchovy.
Výchova v krizi a výchova jako východisko z globální krize světa.
Course completion requirements - Czech
Last update: doc. PhDr. Naděžda Pelcová, CSc. (31.08.2017)
Podmínkou pro získání zápočtu je zpracování semestrální práce nad vybraným filosoficko-výchovným tématem a úspěšná obhajoba formou rozpravy nad odevzdaným textem.