Last update: Mgr. Tomáš Klinka, Ph.D. (17.01.2024)
The course allows students to concretize the knowledge and skills from the subject Didactics of FJ I. During independent work at a chosen type of school or other educational institutions and under the guidance of an experienced teacher or lecturer, they will have the opportunity to understand the basic topics associated with educational reality and reflect it through theoretical and practical activities at the faculty. The student will create a "didactic diary" (portfolio) and formulate a personal list of key issues for further preparation for the follow-up study of teaching. Collaborative reflection on practice is also part of the course. The student will also become familiar with basic observation and evaluation tools (observation sheets and observation techniques). Topics of observation and reflection include: the school and the place of the school subject in it, the language classroom, the language teacher, the pupil and the student in a language class, didactic material, the curriculum, lesson observation, lesson reflection, foreign language as a leisure activity.
Last update: Mgr. Tomáš Klinka, Ph.D. (17.01.2024)
Předmět dovolí studentům konkretizovat poznatky a dovednosti z předmětu Didaktika FJ I. Během samostatného působení ve výuce na zvoleném typu školy či dalších vzdělávacích zařízeních a pod vedením zkušeného pedagoga či lektora bude mít možnost pochopit základní problémy spojené s edukační realitou a reflektovat ji skrze teoretickou i praktickou činnost na fakultě. Student si vytvoří “didaktický deník” a formuluje osobní seznam klíčových otázek pro další přípravu na návazné studium učitelství. Součástí předmětu je i společná reflexe praxe. Student se rovněž seznámí se základními observačními a evaluačními nástroji (záznamové observační archy a techniky pozorování). Tématy observace a reflexe jsou např.: Škola a místo předmětu v ní, Jazyková třída, Učitel a lektor jazyka, Žák a student, Didaktický materiál, ŠVP, Observace výuky, Reflexe hodiny, Cizí jazyk jako zájmová činnost.
Aim of the course - Czech
Last update: Mgr. Tomáš Klinka, Ph.D. (24.05.2024)
Student reflektuje výuku francouzského jazyka v oblastech zadaných vyučujícím kurzu:
popíše motivující vyučovací aktivitu.
definuje, co pro něj znamená "efektivní výuková aktivita".
vyjmenuje didaktický materiál, se kterým se ve výuce setkal, a zhodnotí jeho použítí.
popíše využití tabule/vizualizačních nástrojů nve výuce FLE.
Student používá reflektivní nástroje ICT (padlet) ke společné reflexi.
Descriptors - Czech
Last update: Mgr. Tomáš Klinka, Ph.D. (17.01.2024)
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu praxe 60 minut (příprava na výuku je individuální, podle pokynlů vedoucího učitele) Samostudium literatury (za semestr) 10 hodin (hledání odpovědí na praktické problémy v teoretické literatuře kurzu Didaktika FJ I a učebnicích) Práce se studijními materiály (za semestr) 5 hodin (učebnice, pracovní sešity, metodické příručky pouřívané na konkrétní škole) Plnění průběžných úkolů (za semestr) 6 hodin (zpracování portfolia, společná reflexe)
Seminární práce 10 hodin (portoflio)
Literature - Czech
Last update: Mgr. Tomáš Klinka, Ph.D. (17.01.2024)
TOMKOVÁ, A.; SPILKOVÁ, V.; PÍŠOVÁ, M.; MAZÁČOVÁ, N.; KRČMÁŘOVÁ, T.; KOSTKOVÁ, K.; KARGEROVÁ, J. Rámec profesních kvalit učitele. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2012.
PESCHEUX, M. Analyse de pratique enseignante en FLE/S. Paris: L´Harmattan, 2007.
TELLIER, M., CADET, L. (dir.) Le corps et la voix de l´enseignant : théorie et pratique. Paris: Maison des Langues, 2014.
ALEXANDRE, D. Les méthodes qui font réussir les élèves. Paris : ESF éditeur, 2011.
PERETTI, A. de, MULLER, F. Mille et une propositions pédagogiques. Paris : ESF éditeur, 2008.
DUVILLARD, J. Ces gestes qui parlent. Paris : ESF éditeur, 2016.
PERRENOUD, P. Métier d’élève et le sens du travail scolaire. Issy-les-Moulineaux : ESF éditeur, 1994.
Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. Tomáš Klinka, Ph.D. (25.01.2024)
12 hodin praxe ve školách a zařízeních.
Zpracování reflektivního portfolia a reflexe s vyučujícím. (Portfolio lze případně předložit po opravě a doplnění ke druhému posouzení)