Learning outcomes of the course unit The aim of the course is to create students' habits of reflection of literary culture, ways of critical thinking about literature and the ability to reflect the functions and roles of literature in society. The basic term is the concept of literary life and the course will therefore focus on its various institutions, the relationship between literature and society and concepts such as conformal and nonconformist, literature and politics, literature and art, literature and social discourse. If the basic field is literary life and the basic themes are topics determining its form, then the units of this field are phenomena that will also attract attention in individual seminars and their form and role in the creation of cultural life will be followed. The seminar is reactive, students actively work with literary periodicals, servers and databases, watch how literature works in the network of social and audiovisual media. The seminar will also use the possibility of discussions with writers and author readings, which students will be tasked to attend during the semester and reflect them in writing. At the same time, the aim of the seminar is to raise students' interest in the lively subject of their study and prepare them for teaching the history of literature, which they will then be able to perceive as reflecting their already updated and critically evaluated experience with contemporary literature and its forms.
Last update: prof. PhDr. Tomáš Kubíček, Ph.D. (05.10.2020)
Cílem kurzu je vytvořit ve studentech návyky reflexe literární kultury, způsoby kritického myšlení o literatuře a schopnost reflektovat funkce a role literatury ve společnosti. Základní pojmem je pojem literárního života a kurz se proto bude věnovat jeho různým institucím, vztahu mezi literaturou a společností a pojmy jako konformní a nonkonformní, literatura a politika, literatura a umění, literatura a společenský diskurs. Jestli je základní polem literární život a základními tématy témata určujícího jeho podobu, pak jednotkami tohoto pole jsou fenomény, které také budou poutat pozornost v jednotlivých seminářích a bude sledována jejich podoba i role na vytváření kulturního života. Seminář je reaktivní, studenti aktivně pracují s literárními periodiky, servery a databázemi, sledují, jak literatura funguje v síti sociálních a v audiovizuálních médiích. Seminář bude využívat i možnosti besed se spisovateli a autorských čtení, které studenti budou mít za úkol v průběhu semestru navštěvovat a písemně je reflektovat. Seminář má současně za cíl vzbudit u studentů literatury zájem o živý předmět jejich studia a připravit je na výuku dějin literatury, které pak budou moci vnímat jako reflexi své již aktualizované a kriticky zhodnocené zkušenosti se současnou literaturou a jejími podobami.
Seminář bude realizován v ZS 2020 na platformě MSTeams
Kolektiv autorů: V souřadnicích volnosti, Academia 2008
Kolektiv autorů: V souřadnicích mnohosti, Academia 2014
Jürgens – Kopáč: Státní cena za literaturu 1920–2015 & Státní cena za překladatelské dílo 1995–2015, MK ČR 2015
Syllabus -
Last update: Kateřina Esserová, DiS. (03.06.2020)
Topics (introductory seminars):
1) reflection of literature in newspapers and magazines, possibly on radio, television, on the Internet (developmental comparison); influence of social networks on reading, resp. reception of contemporary literature;
2) literary festivals, book fairs (Book World, MAČ, PWF, Tabook, Autumn Book Fair, etc.), author readings;
3) literary prizes in the Czech Republic (Magnesia Litera, State Prize for Literature, Jaroslav Seifert Prize, Jiří Orten Prize etc.);
4) publishing house, book market in the Czech Republic;
5) tendencies of contemporary Czech literature, especially prose, plus chapters from poetry, comics + literature for children and youth;
6) Czech literature abroad: translations plus presentations at fairs, festivals.
Reading titles (during the semester):
Jaroslav Rudiš: Národní třída (2013), sub-theme comics
Alena Mornštajnová: Hana (2017), sub-theme literature and internet
Jáchym Topol: Sensitive Man/ Citlivý člověk (2017), topic of the prize, Anna Cima: Probudím se na Šibuji (2018)
Patrik Ouředník: Europeana (2001), topic of translation
Kateřina Tučková: The Goddess of Žítkov (2012), subtopic bestseller
Jiří H. Krchovský: Poems (1998), or Petr Hruška: Stepfather (2017), subtopic other types / genres of contemporary Czech literature
Vojtěch Mašek, Džian Baban, Jiří Grus: In the Shadow of the Šumava Forest (2011), or Lucie Lomová: Wild Men (2011), sub-theme comics
Last update: prof. PhDr. Tomáš Kubíček, Ph.D. (05.10.2020)
Seminář bude realizován v ZS 2020 na platformě MSTeams
Témata (úvodní semináře):
1) reflexe literatury v novinách a časopisech, případně v rozhlase, televizi, na internetu (vývojové srovnání); vliv sociálních sítí na čtenářství, resp. recepci současné literatury;