Teaching practice II takes place as one block at one school and usually lasts 4 weeks. During the internship, the student attends 4-6 teaching hours of biology, teaches 15 teaching lessons and 4 lessons of laboratory work. In the case of distance learning, it helps the faculty teacher with the preparation and management of online teaching units.
In addition to registering the subject in the SIS, it is necessary to register for the internship by January 15 (for internship in the summer semester) or by June 15 (for internship in the winter semester) via the Google Docs registration table shared by dr. Jelen. Detailed information can be found in the Google Classroom.
Last update: RNDr. Irena Chlebounová (13.07.2023)
Pedagogická praxe II probíhá jako jeden blok na jedné škole a zpravidla trvá 4 týdny. Student během praxe hospituje 4-6 vyučovacích hodin biologie, vyučuje 15 vyučovacích hodin a 4 výukové jednotky laboratorních prací. V případě distanční výuky pomáhá fakultnímu učiteli s přípravou a vedením vyučovacích jednotek online.
Kromě zapsání předmětu do SISu je třeba přihlásit se na praxi do 15. ledna (pro praxi v letním semestru) nebo do 15. června (pro praxi v zimním semestru) přes přihlašovací tabulku Google Docs sdílenou dr. Jelenem. Podrobné informace jsou v Google Classroom.
Literature -
Last update: RNDr. Irena Chlebounová (15.07.2023)
ČAPEK, R. (2017). Líný učitel. Jak učit dobře a efektivně. Praha: Raabe s. r. o.
ČAPEK, R. (2019). Líný učitel. Cesta pedagogického hrdiny. Praha: Raabe s. r. o.
ČAPEK, R. (2020). Líný učitel. Kompas moderního učitele. Praha: Raabe s. r. o.
FONTANA, D. (2003). Psychologie ve školní praxi. Příručka pro učitele. Praha: Portál.
Fořtík, V., Fořtíková, J. (2O15). Nadané dítě a rozvoj jeho schopností. Praha: Portál.
GANAJOVÁ, M. a kol. (2021). Formatívne hodnotenie vo výučbe prírodných vied, matematiky a informatiky. Košice: Univerzita Pavla Jozefa Šafárika.
GILBERT, I. (2013). Essential Motivation in the Classroom. New York: Routledge.
KARNSOVÁ, M. (1995). Jak budovat dobrý vztah mezi učitelem a žákem. Praha: Portál.
KOLÁŘ, Z., ŠIKULOVÁ, R. (2009). Hodnocení žáků. Praha: Grada Publishing, a. s.
KOLEKTIV AUTORŮ (2020). Příprava, organizace a realizace pedagogických praxí na Přírodovědecké fakultě Univerzity Karlovy. Praha: PřF UK. https://www.natur.cuni.cz/fakulta/studium/pedagogicke-praxe/uvodni-informace/praxe-online.pdf
KOPŘIVA, P. a kol. (2008). Respektovat a být respektován. Kroměříž: Spirála.
KREJČOVÁ, L. (2013). Žáci potřebují přemýšlet. Co pro to mohou udělat jejich učitelé. Praha: Portál.
LACINA, L., KOTRBA, T. (2015). Aktivizační metody ve výuce. Příručka moderního pedagoga. Brno: Barrister & Principal.
MAREŠ, J. (1998). Styly učení žáků a studentů. Praha: Portál.
PETTY, G. (1996). Moderní vyučování. Praha: Portál.
Říčan, P. (1995). Agresivita a šikana mezi dětmi. Jak dát dětem ve škole pocit bezpečí. Praha: Portál.
SIEGLOVÁ, D. (2019). Konec školní nudy. Didaktické metody pro 21. století. Praha: Grada Publishing, a. s.
SITNÁ, D. (2013). Metody aktivního vyučování. Spolupráce žáků ve skupinách. Praha: Portál.
VALIŠOVÁ, A., KOVAŘÍKOVÁ, M. (2021). Obecná didaktika. Praha: Grada Publishing, a. s.
Last update: RNDr. Irena Chlebounová (15.07.2023)
ČAPEK, R. (2017). Líný učitel. Jak učit dobře a efektivně. Praha: Raabe s. r. o.
ČAPEK, R. (2019). Líný učitel. Cesta pedagogického hrdiny. Praha: Raabe s. r. o.
ČAPEK, R. (2020). Líný učitel. Kompas moderního učitele. Praha: Raabe s. r. o.
FONTANA, D. (2003). Psychologie ve školní praxi. Příručka pro učitele. Praha: Portál.
Fořtík, V., Fořtíková, J. (2O15). Nadané dítě a rozvoj jeho schopností. Praha: Portál.
GANAJOVÁ, M. a kol. (2021). Formatívne hodnotenie vo výučbe prírodných vied, matematiky a informatiky. Košice: Univerzita Pavla Jozefa Šafárika.
GILBERT, I. (2013). Essential Motivation in the Classroom. New York: Routledge.
KARNSOVÁ, M. (1995). Jak budovat dobrý vztah mezi učitelem a žákem. Praha: Portál.
KOLÁŘ, Z., ŠIKULOVÁ, R. (2009). Hodnocení žáků. Praha: Grada Publishing, a. s.
KOLEKTIV AUTORŮ (2020). Příprava, organizace a realizace pedagogických praxí na Přírodovědecké fakultě Univerzity Karlovy. Praha: PřF UK. https://www.natur.cuni.cz/fakulta/studium/pedagogicke-praxe/uvodni-informace/praxe-online.pdf
KOPŘIVA, P. a kol. (2008). Respektovat a být respektován. Kroměříž: Spirála.
KREJČOVÁ, L. (2013). Žáci potřebují přemýšlet. Co pro to mohou udělat jejich učitelé. Praha: Portál.
LACINA, L., KOTRBA, T. (2015). Aktivizační metody ve výuce. Příručka moderního pedagoga. Brno: Barrister & Principal.
MAREŠ, J. (1998). Styly učení žáků a studentů. Praha: Portál.
PETTY, G. (1996). Moderní vyučování. Praha: Portál.
Říčan, P. (1995). Agresivita a šikana mezi dětmi. Jak dát dětem ve škole pocit bezpečí. Praha: Portál.
SIEGLOVÁ, D. (2019). Konec školní nudy. Didaktické metody pro 21. století. Praha: Grada Publishing, a. s.
SITNÁ, D. (2013). Metody aktivního vyučování. Spolupráce žáků ve skupinách. Praha: Portál.
VALIŠOVÁ, A., KOVAŘÍKOVÁ, M. (2021). Obecná didaktika. Praha: Grada Publishing, a. s.
Requirements to the exam -
Last update: RNDr. Irena Chlebounová (13.07.2023)
CREDIT REQUIREMENTS
- participation in an instructional meeting (before internships), a reflection meeting (after internships) and a credit meeting (In the case of distance learning, they will be conducted online via Google Meet)
- timely submission of the schedule (mission of Irena Chlebounová) and compliance with the rules for the observation of KUDBi didactics
- submission of form A + B, C
- observation of the prescribed number of hours and submission of records from observations (listening hours) for control
- teaching the prescribed number of hours: 19 (15 teaching lessons, 4 lessons of laboratory work / practical exercises)
- submission of complete preparations, including worksheets, tests, games, presentations, etc. (preparations must contain all the requisites) for inspection. Each lesson will be evaluated by faculty teacher and student
- preparation of every lesson should be gi ven to faculty teacher one day before the lesson starts
- audio recording of one teaching unit and own analysis of their oral expression
- portfolio of used activation methods, games and applications, projects, evaluation criteria, examples of feedback from pupils
- filling in an electronic reflective questionnaire (within a week after the end of the internship)
Last update: RNDr. Irena Chlebounová (13.07.2023)
POŽADAVKY K ZÁPOČTU
- účast na instruktážní schůzce (před praxemi), reflexní schůzce (po praxích) a zápočtové schůzce (V případě distanční výuky budou vedeny online přes Google Meet)
- včasné odevzdání rozvrhu (poslání Ireně Chlebounové) a dodržení pravidel pro hospitace didaktiků KUDBi
- odevzdání formuláře A+B, C
- hospitace předepsaného počtu hodin a odevzdání záznamů z hospitací (náslechových hodin) ke kontrole
- odučení předepsaného počtu hodin: 19 (15 vyučovacích hodin, 4 h laboratorní práce/praktická cvičení)
- odevzdání kompletních příprav včetně pracovních listů, testů, her, prezentací (vždy nahraných v Google Classroom) atd. (přípravy musí obsahovat všechny náležitosti) ke kontrole. Každá odučená hodina bude ohodnocena fakultním učitelem i studentem.
- písemné přípravy na každou hodinu musí dostat k posouzení fakultní učitel aspoň den před vyučovanou hodinou
- audionahrávka jedné vyučovací jednotky a vlastní rozbor svého ústního projevu
- portfolio použitých aktivizačních metod, her a aplikací, projektů, kritéria hodnocení, ukázky zpětné vazby od žáků
- vyplnění elektronického reflexního dotazníku (do týdne po skončení praxí)
Entry requirements -
Last update: RNDr. Irena Chlebounová (13.07.2023)
For mandatory registration for pedagogical practice in the summer semester, fill in by 15.1. a table shared by Dr. Jelen. For mandatory registration for pedagogical practice in the winter semester, fill in by 15.6. table (login) shared by Dr. Jelen.
Last update: RNDr. Irena Chlebounová (13.07.2023)
Pro závazné přihlášení na pedagogickou praxi v letním semestru vyplňte do 15.1. tabulku nasdílenou panem doktorem Jelenem. Pro závazné přihlášení na pedagogickou praxi v zimním semestru vyplňte do 15.6. tabulku (přihlašování) nasdílenou panem doktorem Jelenem.