|
|
|
||
Last update: GREGER/PEDF.CUNI.CZ (18.02.2010)
|
|
||
Last update: GREGER/PEDF.CUNI.CZ (18.02.2010)
BÎRZEA, C. Reformní proces ve školství transformujících se zemí střední a východní Evropy. In: Reformy školství ve střední a východní Evropě. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání, 1999. ČERYCH, L.; KOTÁSEK, J.; KOVAŘOVIC, J.; ŠVECOVÁ, J. The Education Reform Process in the Czech Republic. In Strategies for Educational Reform: From Concept to realisation. Strassbourg : Council of Europe Publishing, 2000. KOTÁSEK, J. Vzdělávací politika a rozvoj školství v České republice po roce 1989 - 1. Časť a 2. Časť. Technológia vzdelávania, 2005, č. 3, 7-11. KOTÁSEK, J.; GREGER, D.; PROCHÁZKOVÁ, I. Demand for Schooling in the Czech Republic (Country Report for OECD) [On-line]. Paris: OECD, 2004 Available: Národní program rozvoje vzdělávání v České republice - Bílá kniha. Praha: MŠMT, 2001. POLYZOI, E.; FULLAN, M.; ANCHAN, J.P. (Eds.) Change Forces in Post-Communist Eastern Europe: Education in transition. London: RoutledgeFalmer, 2003. STRAKOVÁ, J.; GREGER, D.; KALOUS, J.; KOŠŤÁLOVÁ, H.; POLECHOVÁ, P.; SIMONOVÁ, J.; ŠTEFFL, O.; VESELÝ, A. Analýza naplnění cílů Národního programu rozvoje vzdělávání v České republice (Bílé knihy) v oblasti předškolního, základního a středního vzdělávání. Praha: MŠMT, 2009. dostupné online: http://www.msmt.cz/uploads/soubory/zakladni/AV_evaluace_BK.pdf WALTEROVÁ, E.; GREGER, D. (Guest editors). The Transformation of Educational Systems in the Visegrad Countries - Thematic issue Orbis scholae, 2007, Vol. 1, No. 2, p. 173. ISSN 1802-4637. dostupné online: http://www.orbisscholae.cz/archiv/2007_02.pdf |
|
||
Last update: GREGER/PEDF.CUNI.CZ (18.02.2010)
1. Teorie transformace a tranzice společnosti aplikované na sféru vzdělávání (fáze a dimenze transformace a proměn vzdělávání od roku 1989 do současnosti). Srovnání s vývojem společnosti a vzdělávání v dalších post-socialistických zemích. 2. Dokumenty vzdělávací politiky a různé koncepční dokumenty, plány reforem školství od roku 1989 do současnosti (koncepční dokumenty do roku 2001, Bílá kniha a Zelená kniha, analýza naplňování cílů Bílé knihy). 3. Strukturální proměny vzdělávání - nové instituce (vyšší odborné školy, lycea, víceletá gymnázia) a kvantitativní vývoj podílu žáků v různých typech studia (podíl žáků v různých typech studia. Strukturální problémy a otevřenost přístupu na VŠ. Demografický vývoj populace a jeho dopad na vzdělávání a strukturu školského systému. 4. Vývoj v oblasti monitorování a hodnocení výsledků vzdělávání - testování žáků na základních školách a diskuse o jejich zavedení, státní maturity, autoevaluace škol a role školní inspekce. 5. Výsledky vzdělávání žáků v ČR. Jaké jsou trendy ve vzdělanosti žáků v ČR? Výsledky mezinárodních výzkumů (PISA, TIMSS, CivEd), ale také domácích šetření (např. SCIO - Sonda maturant po 10 letech). Veřejné diskuse ohledně poklesu vzdělanosti národa (např. výzva "Všem jejichž hlas je slyšet") a zjištění výzkumů v této oblasti. 6. Vývoj obsahů a cílů vzdělávání (kurikulum): školní osnovy a Rámcové vzdělávací programy, nástup klíčových kompetencí, srovnání s vývojem v Evropě. |