Last update: doc. RNDr. Pavel Töpfer, CSc. (01.09.2022)
The course is devoted to selected questions of the very young branch – Didactics for Computing Education (Didactics for Teaching Informatics). It lacks research that would show how informatics concepts are learned, formed and developed by children, primary school pupils and secondary school students.
The main focus of the course will be on the Didactics for Computing Education at basic school level with an emphasis on the newly implemented compulsory subject "Informatics" in the curricular document RVP ZV. The course follows up on some questions addressed in the subjects "Didactics for Teaching Informatics and IT", "Teaching approaches to computational thinking development " and " Didactics of Algorithmization and Programming".
We will focus on teaching approaches to main topics included in the subject "Informatics and ICT" in the revised RVP ZV using available teaching and methodological materials, including materials created in the PRIM project (imysleni.cz).
Last update: doc. RNDr. Miroslava Černochová, CSc. (10.09.2023)
Kurz je věnován vybraným otázkám velmi mladého oboru didaktiky informatiky. Chybí jí výzkumy, které by ukázaly, jakým způsobem se utvářejí a rozvíjejí informatické koncepty u dětí, žáků základních škol a studentů středních škol.
Hlavní pozornost bude v kurzu věnována didaktice informatiky pro ZŠ s akcentem na metodické přístupy tématům v nově zavedeném povinném předmětu „Informatika “ v RVP ZV s využitím dostupných učebních a metodických materiálů včetně materiálů vzniklých v projektu PRIM (imysleni.cz). V kurzu budou využity i dosavadní výzkumy o prekoncepcích a miskoncepcích žáků, s nimiž se ve výuce témat z informatiky můžeme setkávat.
Kurz navazuje na některé otázky řešené v předmětech "Didactics for Teaching Informatics and IT", "Metodické přístupy k rozvoji informatického myšlení" a "Didaktika algoritmizace a programování".
Descriptors - Czech
Last update: doc. RNDr. Miroslava Černochová, CSc. (10.09.2023)
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky – 0 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení – 30 minut
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu praxe – 0 hodin
Samostudium literatury (za semestr) – 10 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) – 10 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) – 10 hodin
Plnění předmětu
Seminární práce – 15 hodin
Příprava na zápočet – 0 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška – 0 hodin
Literature - Czech
Last update: doc. RNDr. Miroslava Černochová, CSc. (10.09.2023)
Sborník DIDINFO2021.
GLENN BROOKSHEAR, J. (2013) Informatika. Computer Press : Brno, 2013.
Informatics in Schools. A Step Beyond Digital Education (2022) (Eds.) Andreas Bollin, Gerald Futschek. 15th International Conference on Informatics in Schools: Situation, Evolution, and Perspectives, ISSEP 2022, Vienna, Austria, September 26–28, 2022, Proceedings.
Slavik, J. et al. (2020) Reflexe a hodnocení kvality výuky. ZČU : Plzeň, 2020.