The mission of the course instructional programming languages is to familiarize students with fundamentals of programming technologies, including practical programming.
Last update: Ing. Jaroslav Novák, Ph.D. (12.12.2016)
Pozornost je věnována základním pojmům, principům a možnostem programování a rozvoji algoritmického myšlení s využitím vybraných programovacích jazyků. V návaznosti na oborové předměty zaměřené na algoritmizaci a programování se studenti seznámí s ukázkami vybraných typů těchto programovacích jazyků vhodných pro prvotní seznámení s principy a technikami programování na základní, popř. střední škole. Do témat patří datové strukutry a práce s daty, vývoj programových systémů, obecné a vybrané algoritmické principy, logické konstrukty, jazykové konstrukce, vazby na programování technických prvků a zařízení, postupy zaměřené na rozvoj algoritmického myšlení. Tematicky bude tvorba programů zaměřena především do oblastí výuky (aplikace matematické a fyzikální).
Aim of the course - Czech
Last update: NOVAKJ/PEDF.CUNI.CZ (10.09.2015)
Pozornost je věnována základním pojmům, principům a možnostem programování a rozvoji algoritmického myšlení s využitím vybraných programovacích jazyků. V návaznosti na oborové předměty zaměřené na algoritmizaci a programování se studenti seznámí s ukázkami vybraných typů těchto programovacích jazyků vhodných pro prvotní seznámení s principy a technikami programování na základní, popř. střední škole. Pozornost bude věnována obecným a vybraným algoritmickým principům, logice, jazykovým konstrukcím, vazbám na programování technických prvků a zařízení. Tematicky bude tvorba programů zaměřena především do oblastí výuky (aplikace matematické a fyzikální).
Literature -
Last update: PhDr. Petra Vaňková, Ph.D. (29.10.2019)
Websites of individual development tools, resources, and environments, such as Scratch: http://scratch.mit.edu/, Python: https://www.python.org/, http://python.cz/, ImagineLOGO: http://imagine.input.sk/, Baltazar, Baltík: http://www.sgp.cz. Minecraft: https://minecraft.net
HALOUSKOVÁ, A. Učebnice programovacího jazyka Scratch. Brno: MUNI, 2013.
HYLMAR R. Programování pro úplné začátečníky. Brno: Computer Press, 2012.
KALAŠ, I. a kol. Informatika pre stredné školy. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 2001. ISBN 80-08-01518-7.
KALAŠ, I. BLAHO, A. ComeniusLOGO: tvorivá informatika. Bratislava: Slovenský ústav technickej normalizácie, 1998. ISBN 80-967999-0-8.
KOTEK, L. Výuka algoritmizace a programování se zaměřením na programovací jazyk Python. Praha: UK v Praze, Pedagogická fakulta, 2013.
KOVÁŘOVÁ, L., NĚMEC, V., JIŘÍČEK, M., NAVRÁTIL, P. Informatika pro základní školy 3. díl. Kralice na Hané: Computer Media, 2009. ISBN 80-7402-017-9.
NAVRÁTIL, P. Příklady a cvičení z informatiky – zadání. Computer Media, 2007. ISBN 80-86686-81-3.
RACLAVSKÝ, J. Úvod do logiky: klasická výroková logika. Brno: Masarykova univerzita (Munipress), 2015. ISBN -80-210-7790-4.
SUMMERFIELD M. Python 3. Brno: Computer Press, 2010.
TÖPFER, P. Algoritmy a programovací techniky. Praha: Prometheus, 2010. ISBN: 80-7196-350-9.
VANÍČEK, J., MIKEŠ, R. Informatika pro základní školy a víceletá gymnázia, 3. díl. Brno: Computer Press, 2006.
VANÍČEK, J., ŘEZNÍČEK, P. Informatika pro základní školy. I. díl. Brno: Computer Press, 2004.
VYSLOUŽILOVÁ-SPOHNEROVÁ, P. Příklady a cvičení z informatiky a výpočetní techniky II. Kralice na Hané: Computer Media, 2004. ISBN: 80-86686-12-4.
WIRTH, N. Algoritmy a štruktúry údajov. Bratislava: Alfa, 1988.
Last update: PhDr. Petra Vaňková, Ph.D. (29.10.2019)
Weby jednotlivých vývojových nástrojů, prostředků a prostředí, např. Scratch: http://scratch.mit.edu/, Python: https://www.python.org/, http://python.cz/, ImagineLOGO: http://imagine.input.sk/, Baltazar, Baltík: http://www.sgp.cz. Minecraft: https://minecraft.net
HALOUSKOVÁ, A. Učebnice programovacího jazyka Scratch. Brno: MUNI, 2013.
HYLMAR R. Programování pro úplné začátečníky. Brno: Computer Press, 2012.
KALAŠ, I. a kol. Informatika pre stredné školy. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 2001. ISBN 80-08-01518-7.
KALAŠ, I. BLAHO, A. ComeniusLOGO: tvorivá informatika. Bratislava: Slovenský ústav technickej normalizácie, 1998. ISBN 80-967999-0-8.
KOTEK, L. Výuka algoritmizace a programování se zaměřením na programovací jazyk Python. Praha: UK v Praze, Pedagogická fakulta, 2013.
KOVÁŘOVÁ, L., NĚMEC, V., JIŘÍČEK, M., NAVRÁTIL, P. Informatika pro základní školy 3. díl. Kralice na Hané: Computer Media, 2009. ISBN 80-7402-017-9.
NAVRÁTIL, P. Příklady a cvičení z informatiky – zadání. Computer Media, 2007. ISBN 80-86686-81-3.
RACLAVSKÝ, J. Úvod do logiky: klasická výroková logika. Brno: Masarykova univerzita (Munipress), 2015. ISBN -80-210-7790-4.
SUMMERFIELD M. Python 3. Brno: Computer Press, 2010.
TÖPFER, P. Algoritmy a programovací techniky. Praha: Prometheus, 2010. ISBN: 80-7196-350-9.
VANÍČEK, J., MIKEŠ, R. Informatika pro základní školy a víceletá gymnázia, 3. díl. Brno: Computer Press, 2006.
VANÍČEK, J., ŘEZNÍČEK, P. Informatika pro základní školy. I. díl. Brno: Computer Press, 2004.
VYSLOUŽILOVÁ-SPOHNEROVÁ, P. Příklady a cvičení z informatiky a výpočetní techniky II. Kralice na Hané: Computer Media, 2004. ISBN: 80-86686-12-4.
WIRTH, N. Algoritmy a štruktúry údajov. Bratislava: Alfa, 1988.
Syllabus - Czech
Last update: NOVAKJ/PEDF.CUNI.CZ (02.10.2016)
PROGRAMOVACÍ JAZYKY A VÝVOJOVÁ PROSTŘEDÍ
· Charakteristika programovacích jazyků, typologie a vývoj
· Specifika jazyků pro školní prostředí
· Příklady úloh pro rozvíjení algoritmických dovedností a práci s daty
ALGORITMY A DATA
· Vlastnosti algoritmů
· Modelové algoritmy - třídění, řazení, grafy, sítě
· Programy pro tvorbu vývojových diagramů, dynamizaci algoritmů, programy pro znázorňování schémat postupů a logických konstruktů
· Typy dat, deklarace, přetypování
ZÁKLADY LOGIKY
· Logické typy a logické operátory, základní logické konstrukce, výroková logika
· Analogie logických konstruktů v přirozeném jazyce a v programovacím jazyce
ALGORITMICKÉ PRINCIPY A ICT
· Základní algoritmické prvky a datové struktury v programovacích jazycích a v aplikačních programech
· Objektový přístup k datům
VÝVOJ APLIKACÍ
· Systémový pohled na vývoj programů
· Multiplatformní jazyk Python
· Zpracování aplikací se zaměřením na oblasti/předměty studia
· Návaznosti programů na technické prvky (vstupy a výstupy, čidla a akční členy)
ALGORITMIZACE A PROGRAMOVÁNÍ
· Aplikace algoritmických principů bez přímého využití počítače nebo vývojových nástrojů
Course completion requirements -
Last update: PhDr. Petra Vaňková, Ph.D. (29.10.2019)
Active work in teaching
Successful completion of all tasks assigned during the semester
Methodical processing of a selected topic from the subject (seminar paper)
Preparation of a given program (seminar program) - demonstration of the ability to apply knowledge in solving a task using development programming environments
Demonstration of theoretical knowledge in the final test
The classification is according to the level of individual work with the focus on the seminar work, program and test.
Last update: PhDr. Petra Vaňková, Ph.D. (29.10.2019)
Aktivní práce ve výuce
Úspěšné splnění všech úloh zadaných k řešení v průběhu semestru
Metodické zpracování vybraného tématu z tematiky předmětu (seminární práce)
Zpracování zadaného programu (seminární program) - prokázání dovednosti aplikovat poznatky při řešení úlohy s využitím vývojových programovacích prostředí
Prokázání teoretických znalostí v závěrečném testu
Klasifikace je podle úrovně jednotlivých prací s těžištěm na seminární práci, programu a testu.