SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Leadership - OSVD31X15
Title: Vedení lidí
Guaranteed by: Katedra andragogiky a managementu vzdělávání (41-KAMV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: both
E-Credits: 8
Hours per week, examination: 28/0, Ex [HT]
Capacity: winter:unknown / unknown (50)
summer:unknown / unknown (50)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: priority enrollment if the course is part of the study plan
you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: PhDr. Michaela Tureckiová, MBA, CSc.
Annotation -
Last update: Mgr. Zuzana Svobodová, Ph.D. (21.01.2022)
The course defines the basic areas in terms of leading people in schools. The starting point is the personality of the manager, his role and competencies. The next part, devoted to leadership styles, enables the transition from a manager to a leader and the effectiveness of working with employees. The motivation of employees, which is necessary for their effective performance and thus achieving the goals of the organization, is not neglected either.
Aim of the course - Czech
Last update: Mgr. Zuzana Svobodová, Ph.D. (21.01.2022)

Absolvent modulu VEDENÍ LIDÍ:  

  • ovládá teoretické poznatky z oblasti vedení lidí a vědomě je aplikuje ve vlastní manažerské praxi

  • zná obsah rolí vedoucího pracovníka ve školství a podle potřeby je využívá ve své funkci

  • aktivně používá získané znalosti z oblasti personálního řízení pro vedení lidí

  • dokáže sestavit kompetenční model pro danou pracovní pozici a využít ho pro výběr a hodnocení pracovníků

  • orientuje se v tradičních i moderních motivačních teoriích a aplikuje je při efektivním vedení lidí

  • zná různé styly vedení lidí a využívá je podle aktuální situace

  • umí sestavit efektivně fungující tým na základě stanoveného cíle a členům týmu přidělit odpovídající role

  • řídí se zásadami selfmanagementu a promítá je do osobního i pracovního života

  • prokazuje vysoký stupeň ovládání komunikačních dovedností, používá jednotlivé komunikační techniky s ohledem na účel a obsah komunikace a specifika cílové skupiny

  • analyzuje příčiny konfliktů a promyšleně uplatňuje teoretické poznatky při jejich konstruktivním řešení   

Descriptors - Czech
Last update: Mgr. Zuzana Svobodová, Ph.D. (01.02.2022)
Studium se opírá o prezenční výuku v rozsahu uvedeném v sylabu a předpokládá i dostatečnou časovou dotaci věnovanou samostudiu a plnění zadaných úkolů.
Literature - Czech
Last update: Mgr. Zuzana Svobodová, Ph.D. (21.01.2022)

DOPORUČENÁ LITERATURA K JEDNOTLIVÝM TÉMATŮM MODULU:

   

Motivace

 

-       Distanční studijní materiál KAMV

-       PLAMÍNEK, Jiří, 2015. Tajemství motivace: jak zařídit, aby pro vás lidé rádi pracovali. 3., rozšířené vydání. Praha: Grada ISBN 978-80-247-5515-1.

 

Role a kompetence vedoucího pracovníka a selfmanagement

-       RIEDL ČERNÍKOVÁ, Barbora, Irena TROJANOVÁ a Michaela TURECKIOVÁ, 2019. Sebeřízení vedoucího pracovníka ve školství. 2., aktualizované vydání. Praha: Wolters Kluwer. ISBN 978-80-7598-258-2.

-       VETEŠKA, Jaroslav a Michaela TURECKIOVÁ, 2020. Kompetence ve vzdělávání a strategie profesního rozvoje. Praha: ČAS. ISBN 978-80-907809-1-0.

-       TURECKIOVÁ, Michaela, 2007. Klíč k účinnému vedení lidí: odemkněte potenciál svých spolupracovníků. Praha: Grada. Vedení lidí v praxi. ISBN 978-80-247-0882-9.

 

Komunikace a prevence konfliktů

-       SVOBODOVÁ, Zuzana, 2021. Konfikty ve škole. Od prevence k řešení. Praha: Wolters Kluwer. ISBN

 

Projektový den - styly vedení lidí

-       TROJANOVÁ, Irena, 2017. Vedení lidí ve školách a školských zařízeních. 2. vydání. Praha: Wolters Kluwer. Řízení školy (Wolters Kluwer). ISBN 978-80-7552-842-1.

 

Personalistika

-       ŠIKÝŘ, Martin, David BOROVEC a Irena TROJANOVÁ, 2016. Personalistika v řízení školy. 2., aktualizované vydání. Praha: Wolters Kluwer. ISBN 978-80-7552-264-1.

 

Porady jako efektivní nástroj vedení lidí

-       TROJANOVÁ, Irena a Zuzana SVOBODOVÁ, 2020. Efektivní porady. Jak si poradit s poradou nejen ve školství. Praha: Wolters Kluwer. ISBN 978-80-7598-939-0.

 

Dále doporučujeme sledovat aktuální čísla časopisu Řízení školy, web ČŠI a MŠMT.

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Zuzana Svobodová, Ph.D. (21.01.2022)

Sylabus:

  • role a kompetence vedoucího pracovníka ve školství
  • styly vedení (vedení jednotlivců a týmů)
  • personální činnosti
  • motivace
  • řešení konfliktů
  • komunikační a prezentační dovednosti
  • selfmanagement. 
Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. Zuzana Svobodová, Ph.D. (21.01.2022)

UKONČENÍ MODULU VEDENÍ LIDÍ:

Vedení lidí – zkouška (ZK)

Manažerské dovednosti II – zápočet (Z)

Distanční vzdělávání k modulové výuce Vedení lidí – zápočet (Z)

Řízení v praxi – zápočet (Z)

 

Podrovnosti v LMS Moodle. 

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html