SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Theories of Education for Seniors - OPNU1U116A
Title: Teorie edukace seniorů
Guaranteed by: Katedra andragogiky a managementu vzdělávání (41-KAMV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: summer
E-Credits: 5
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:2/1, Ex [HT]
Capacity: 21 / 21 (21)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: prof. PhDr. Jaroslav Veteška, Ph.D., MBA, mimořádný profesor Univerzity Karlovy
Teacher(s): Mgr. Vladimíra Dostálová, Ph.D.
prof. PhDr. Jaroslav Veteška, Ph.D., MBA, mimořádný profesor Univerzity Karlovy
Annotation -
Last update: Mgr. Vladimíra Dostálová, Ph.D. (26.01.2024)
The course deals with the issue of old age and aging in an andragogical context. In today's society, old age is one of the current political, economic, social and demographic issues. Gerontology deals with topics that it systematically develops. These are mainly issues of activation, animation, therapy, intergenerational and cultural activities, social and community integration of seniors into society and quality of life. Gerontology is constituted as an applied andragogical discipline focused on educational activities with adults and especially seniors, both in terms of education and training for old age, and especially activation and education (education) in old age. He also deals with the study of intergenerational relations and intergenerational learning. The overarching discipline of gerontology is gerontology as an interdisciplinary science bringing a summary of knowledge about old age and aging from the perspective of medicine, demography, psychology, sociology and economics.
Aim of the course - Czech
Last update: Mgr. Vladimíra Dostálová, Ph.D. (26.01.2024)

Znát teorie edukace a aktivizace seniorů (vč. rehabilitačních a terapeutických). Porozumět problematice dalšího vzdělávání seniorů.

Descriptors - Czech
Last update: Mgr. Vladimíra Dostálová, Ph.D. (26.01.2024)
Studium se opírá o prezenční výuku v rozsahu uvedeném v sylabu a předpokládá i dostatečnou časovou dotaci věnovanou samostudiu a plnění zadaných úkolů.
Literature - Czech
Last update: Mgr. Vladimíra Dostálová, Ph.D. (26.01.2024)

Povinná literatura:

VETEŠKA, J. Gerontagogika: psychologicko-andragogická specifika edukace a aktivizace seniorů. 2. doplň.
a rozš. vyd. Praha: Česká andragogická společnost, 2017. 176 s. ISBN 978-80-905460-7-3.

Doporučená literatura:

BALOGOVÁ, B. Seniori v spektre súčasného sveta. Prešov: Akcent Print, 2007. 103 s. ISBN 978-80-89298-03-6.

ČEVELA, R., ČELEDOVÁ, Z., KALVACH, Z. a kol. Sociální gerontologie: východiska ke zdravotní politice a podpoře zdraví ve stáří. Praha: Grada, 2014. 238 s. ISBN 978-80-247-4544-2.

ČORNANIČOVÁ, R. Edukácie seniorov. Bratislava: Univerzita Komenského, 1998. 156 s. ISBN 80-223-1206-1.

DVOŘÁČKOVÁ, D. Kvalita života seniorů v domovech pro seniory. Praha: Grada, 2012. 112 s. ISBN 978-80-247-4138-3.

JARVIS, P. Adult Education and Lifelong Learning: Theory and Practice. 4th ed. London: Routledge, 2010. 338 p. ISBN 0-415-49478-8.

GRUSS, P. Perspektivy stárnutí z pohledu psychologie celoživotního vývoje. Praha: Portál, 2009. 224 s. ISBN 978-80-7367-605-6.

HAŠKOVCOVÁ, H. Fenomén stáří. Praha: Havlíček Brain Team, 2010. 365 s. ISBN 978-80-87109-19-9.

HATÁR, C. Seniori v systéme rezidenciálnej sociální edukačnej starostlivosti. Praha: Rozlet a Česká andragogická společnost, 2011. 130 s. ISBN 978-80-904824-1-8.

KALVACH, Z. et al. Geriatrie a gerontologie. Praha: Grada, 2004. 861 s. ISBN 80-247-0548-6.

KŘIVOHLAVÝ, J. Stárnutí z pohledu pozitivní psychologie. Praha: Grada Publishing, 2011. 144 s. ISBN 978-80-247-3604-4.

MÜHLPACHR, P. Gerontopedagogika. 2. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2009. 203 s. ISBN 978-80-210-5029-7.

SALIVAROVÁ, J., VETEŠKA, J. Edukace seniorů v evropském kontextu: teoretická a aplikační východiska. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského Praha, 2014. 120 s. ISBN 978-80-7452-102-7.

ŠPATENKOVÁ, N., SMÉKALOVÁ, L. Edukace seniorů: geragogika a gerontodidaktika. Praha: Grada, 2015. 232 s. ISBN 978-80-247-5446-8.

VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie II.: dospělost a stáří. Praha: Karolinum, 2007. 461 s. ISBN 978-80-246-1318-5.

VETEŠKA, J. Přehled andragogiky: úvod do studia vzdělávání a učení se dospělých. Praha: Portál, 2016. 320 s. ISBN 978-80-262-1026-9.

VOSTRÝ, M., VETEŠKA, J. et al. Kognitivní rehabilitace seniorů: psychosociální a edukační souvislosti. Praha: Grada, 2021. 173 s. ISBN 978-80-271-2866-2.

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Vladimíra Dostálová, Ph.D. (26.01.2024)

Hlavní témata předmětu:

1.   Gerontagogika jako součást věd o výchově (edukačních věd) – vývoj, historické, antropologické a filozofické souvislosti

2.   Význam a vztah klíčových pojmů: stáří, stárnutí, aktivizace a edukace seniorů, specifika učení, poradenství pro seniory, kvalita života, mezigenerační učení a solidarita, autonomie ve stáří

3.   Problematika stáří a stárnutí v evropském civilizačním prostoru

4.   Multidisciplinární a teoretická východiska stáří a stárnutí, klasické teorie stárnutí

5.   Demografický vývoj v ČR a ve světě

6.   Specifika vzdělávání (edukace) v seniorském věku (z hlediska psychologického, didaktického, sociologického a biologického)

7.   Vzdělávání seniorů – vývoj, možnosti, funkce a význam

8.   Gerontodidaktika – východiska, metody, formy a pomůcky (využití ITC ve výuce)

9.   Formy vzdělávání seniorů – univerzity a akademie třetího věku

10.   Analýza strategických dokumentů k problematice stáří a stárnutí

11.   Aktuální otázky a problémy edukace a aktivizace seniorů

Cvičení

Cvičení navazují na témata přednášek.

Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. Vladimíra Dostálová, Ph.D. (26.01.2024)

Zkouška (písemná nebo online)

Seminární práce (distanční aktivity)

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html