SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Kindergarten as an Institution - OPN03U106B
Title: Mateřská škola jako instituce
Guaranteed by: Katedra andragogiky a managementu vzdělávání (41-KAMV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2020
Semester: winter
E-Credits: 7
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:2/3, MC [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: prof. PhDr. Jaroslav Veteška, Ph.D., MBA, mimořádný profesor Univerzity Karlovy
Mgr. Zuzana Svobodová, Ph.D.
RNDr. Jindřich Kitzberger
Annotation - Czech
Last update: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (30.01.2020)
Cílem předmětu je vhled do organizačního uspořádání mateřské školy. Zacílení pozornosti na různě pojímaná hlediska (instituce, organizace, pospolitost) umožní zároveň vytvořit úvodní vstup do problematiky řízení školy či školského zařízení a pochopení postavení instituce předškolního vzdělávání v širším sociálně-ekonomickém a legislativním kontextu. Témata: 1.) Úvod do předmětu, seznámení se strukturou a východisky 2.) Mateřská škola jako instituce a pospolitost 3.) Vztah mateřské školy a veřejnosti a PR 4.) Vytváření a rozvoj klimatu mateřské školy 5.) Vztah mateřské školy a jejího zřizovatele 6.) Návaznosti mateřské a základní školy, obrysy spolupráce 7.) Právní problémy předškolního vzdělávání 8.) Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání jako nástroj řízení pedagogického procesu 9.) Tvorba a implementace školního vzdělávacího programu 10.) Výchovně vzdělávací proces v alternativním pojetí 11.) Mise-Vize a strategie školy a cesta k jejímu naplňování 12.) Autoevaluace školy a hodnocení výchovně-vzdělávacích procesů
Literature - Czech
Last update: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (28.01.2020)

BEČVÁŘOVÁ, Zuzana. Kvalita, strategie a efektivita v řízení mateřské školy. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-221-8.

GRECMANOVÁ, Helena. Klima školy: soubor dotazníků pro učitele, žáky a rodiče [online]. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2012. Evaluační nástroje. ISBN 978-80-87063-80-4. Dostupné z: http://www.nuov.cz/uploads/AE/evaluacni_nastroje/14_Klima_skoly.pdf

SVĚTLÍK, J. Marketingové řízení školy. 2. aktualizované vydání. Praha: Wolters Kluwer, 2009. ISBN 978-80-7357-494-9.

SYSLOVÁ, Zora a kol. Jak úspěšně řídit mateřskou školu. 2. vyd. Praha: Wolters Kluwers, 2015. ISBN 978-80-747-8859-8.

TROJAN, Václav. Řízení pedagogického procesu v současné škole. Praha: Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova, 2017. ISBN 978-80-7290-961-2.

TROJAN, Václav, TROJANOVÁ, Irena a Jiří TRUNDA. Vybrané kapitoly ze školského managementu pro učitele Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2015. ISBN 978-80-7290-868-4.

TRUNDA, Jiří a Karel BŘÍZA. Řízení školy ve znalostní společnosti. Praha: Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova, 2012. ISBN 978-80-7290-541-6.

TRUNDA, Jiří a Robert ČAPEK. Třídní klima a školní klima. Praha Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2742-4.

Learning resources - Czech
Last update: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (28.01.2020)

Odkaz na kurz v Moodle je: 

https://dl1.cuni.cz/enrol/index.php?id=8887

(heslo pro hosta je akreditacePPV2020).

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html