SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Aspects of professional ethics in adult education - OPDU1U023B
Title: Aspekty profesní etiky ve vzdělávání dospělých
Guaranteed by: Katedra andragogiky a managementu vzdělávání (41-KAMV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2020
Semester: summer
E-Credits: 0
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/0, other [HT]
Extent per academic year: 12 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course is intended for doctoral students only
enabled for web enrollment
can be fulfilled in the future
Guarantor: prof. PhDr. Jaroslav Veteška, Ph.D., MBA, mimořádný profesor Univerzity Karlovy
doc. PhDr. David Krámský, Ph.D.
Annotation - Czech
Last update: Ing. Lucie Paulovčáková, MBA, Ph.D. (28.06.2020)
Cílem předmětu je zprostředkování profesně etické reflexe ve vzdělávání a učení se dospělých. Studenti se podrobně seznámí nejen s klíčovými etickými paradigmaty, ale především s metodami a aplikacemi, jak etický rozměr učinit inherentní součástí vzdělávacího procesu. Bude sledován a zkoumán vývoj a význam etiky v andragogické práci, axiologická východiska v systému andragogické vědy a v rámci vybraných profesí (profesní etika). Důraz bude kladen na aplikace v pozicích vyžadující učitelské, lektorské a manažerské kompetence. Absolvent předmětu získá ucelený přehled o teoreticko-metodologické platformě andragogické etiky, problematice etických principů a kodexů a jejich využití v různých profesích. Obsah – témata: 1. Etika, profese, profesionalita a povolání. 2. Základní etická paradigmata a jejich aplikace v profesní praxi. 3. Definice a rozvoj učitelských kompetencí s ohledem na koncept ctnosti a koncept povinnosti. 4. Charakteristika a rozvoj učitelských kompetencí s ohledem na koncept konsekvencí a koncept péče. 5. Etická reflexe profesně vzdělávací kompetence učitele/lektora/manažera vzdělávání se zohledněním konceptu morální autonomie a morální integrity. 6. Etické principy vzdělávání dospělých v éře globalizace. 7. Etický kodex – tvorba a implementace v rámci organizace. 8. Empirické výzkumné nástroje a metody v posuzování morální způsobilosti zaměstnance.
Literature - Czech
Last update: Ing. Lucie Paulovčáková, MBA, Ph.D. (28.06.2020)

BILLINGTON, R. Living Philosophy. London: Routledge, 2004. ISBN 0203439708.

BROOKS, L. J. & P. DUNN. Business & Professional Ethics for Directors, Executives & Accountants. Boston: Cengage Learning, 2017. ISBN 9781305971455.

COHEN, A. I. & C. H. WELLMAN. Contemporary Debates in Applied Ethics. Oxford: Blackwell, 2018. ISBN 1405115475.

HENRIKSEN, J. O. & A. J. VETLESEN. Blízké a vzdálené: etické teorie a principy práce s lidmi. Brno: Podané ruce, 2000. ISBN 8085834855.

CHAMOLA, S. D. Applied Ethics: Some Dimensions. Studera Press, 2017. ISBN 9789385883323.

KADLUBEKOVÁ, D. Základy andragogickej etiky. Nitra: Pedagogická fakulta, Univerzita Konštantína Filozofa, 2016. 90 s. ISBN 978-80-558-1076-8.

KRÁMSKÝ, D. Základy morální psychologie. Liberec: Bor, 2015. ISBN 9788087607435.

PANZA, C. & A. POTTHAST. Ethics for Dummies. Indianapolis: Wiley, 2010. ISBN 9780470591710.

HELD, V. Etika péče: osobní, politická a globální. Praha: Filosofia, 2015. ISBN 8070074477.

Course completion requirements - Czech
Last update: Ing. Lucie Paulovčáková, MBA, Ph.D. (17.06.2020)

Analýza vybrané zahraniční studie a její prezentace/obhajoba.

Zpracování a prezentace problémového okruhu.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html