|
|
|
||
Last update: prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr. (08.10.2020)
|
|
||
Last update: prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr. (08.10.2020)
Cílem předmětu je osvojení si klíčových principů vývoje hudebněpedagogického myšlení s akcentací vlivu kulturních, uměleckých a mimohudebních determinant na podobu současné hudební výchovy včetně anticipační roviny a získání detailnějších znalostí z oblasti dějin hudební pedagogiky a hudební výchovy včetně regionálních specifik. |
|
||
Last update: prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr. (08.10.2020)
ABEL-STRUTH, Sigrid. Grundriß der Musikpädagogik. Mainz: Schott, 1995. ISBN 3-7957-2052-4. BOWMAN, WAYNE a FREGA, ANNA LUCIA (EDS). The Oxford Handbook of Philosophy in Music Education. New York: Oxford University Press, 2014. ISBN 978-0-19-937712-1. BURLAS, Ladislav. Teoria hudobnej pedagogiky. Prešov, 1997. ISBN 80-88885-06-X. COLWELL, Richard a RICHARDSON, Carol (EDS). The New Handbook of Research on Music Teaching and Learning. New York: Oxford University Press, 2002. ISBN 0-19-513884-8. FUKAČ, Jiří. Hudební pedagogika: koncepce a aplikace hudebně výchovných idejí v minulosti a přítomnosti. Brno: Masarykova univerzita, 2000. ISBN 80-210-2458-5. GAUNT, HELENA a WESTERLUND, HEIDI (EDS). Collaborative Learning in Higher Music Education. Surrey, Burlington: Ashgate Publishing Limited, 2013. ISBN 9781409446828. HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0982-9. GREGOR, Vladimír a SEDLICKÝ, Tibor. Dějiny hudební výchovy v českých zemích a na Slovensku. Praha: Supraphon, 1973. HOLAS, Milan, VÁŇOVÁ, Hana a DUZBABA, Oldřich. Metody a techniky výzkumu v hudební výchově. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1987. HOULAHAN, Micheál a TACKA, Philip. Kodály Today. New York: Oxford University Press, 2008. ISBN 978-0-19-531409-0. JORGENSEN, Estelle, R. Transforming Music Education. Bloomington and Indianapolis: Indiana University Press, 2003. ISBN 0-253-21560-9. KUSÁK, Jiří. Folklore Education Values in the Context of Cultural System and Current Trends of Music Pedagogy. The New Educational Review. Toruń, 2008, s. 187–192. ISSN 1732-6729. KUSÁK, Jiří. Recreational Musical/Dance Activities and Their Contribution to Shaping Musicality in Children and Adolescents. In: Edukacja na rozdrożu, część 3: Dzieciństwo szans i zagrożeń. Opole: Wydawnictwo Instytut Śląski, 2016, s. 147–155. ISBN 978-83-62683-77-2. LUSKA, Jiří Vybrané otázky srovnávací hudební pedagogiky. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2006. ISBN 80-244-1508-9. MACDONALD, Raymod A. R., HARGREAVES, David, J. a MIEL, Dorothy. (EDS.) Musical identities, Oxford: Oxford University Press, 2002. ISBN 0-19-850 932-4. MCPHERSON, Gary a WELCH, Graham Frederick (EDS). The Oxford Handbook of Music Education. Vol. 1. New York: Oxford University Press, 2012. ISBN 978-0-19-973081-0. MASTNAK, Wolfgang. Zmysly – Umení – Život. Prešov: Matúš Music, 1994. ISBN 80-967089-1-0. MAZUREK, Jan. Metoda Jaques-Dalcrozova a česká hudební výchova (1911–1938). Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 1993. 76 s. ISBN 80-7042-064-2. MEDŇANSKÁ, Irena. Systematika hudobnej pedagogiky. Prešov: Prešovská univerzita v Prešove, 2011. ISBN 978-80-555-0149-9. PODPERA, Rudolf a ZELEIOVÁ, Jaroslava (EDS). Hudba, kultúra a spoločnosť. Trnava: Trnavská univerzita v Trnave, 2009. ISBN 978-80-8082-307-8. POLEDŇÁK, Ivan. Hudebně pedagogické invence. Praha: Univerzita Karlova, 2005. ISBN 80-7290-929-6. POLEDŇÁK, Ivan., FUKAČ, Jiří. Úvod do studia hudební vědy. Olomouc: Univerzita Palackého, 1995. 146 s. VÁŇOVÁ, Hana a SKOPAL, Jiří. Metodologie a logika výzkumu v hudební pedagogice. Praha: UK v Praze, 2002. ISBN 80-246-0435-3 VEREŠ, Jozef. Hudobné korelácie. Nitra: Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre, 2011. ISBN 978-80-558-0003-5. VEREŠ, Jozef. Transformations of the Musical-Pedagogical Thinking. 2017. ISBN 1338-4872. Sborníky studií z hudebněpedagogických a muzikologických konferencí v České republice a zahraničí. |
|
||
Last update: prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr. (08.10.2020)
1. Seminární práce v minimálním rozsahu patnácti normostran vlastního textu, který obsahově a formálně respektuje oborový hudebněpedagogický úzus. Předpokládá se využití hudebněpedagogické literatury domácí a zahraniční provenience. Téma seminární práce si doktorand/ka zvolí na základě konzultace s garantem předmětu. 2. Ústní zkouška v rozsahu probíraného obsahu a studijní literatury včetně kritické reflexe zadané studované literatury domácí a zahraniční. |
|
||
Last update: prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr. (08.10.2020)
Obsahové celky: 1. Vstupní organizačně-administrativní blok: organizace semestru, sonda do aktuálních hudebněpedagogických znalostí doktorandů, požadavky pro udělení zkoušky, hudebněpedagogická literatura domácí a zahraniční provenience, odborné společnosti a instituce. 2. Hudební pedagogika jako věda, vymezení hudební pedagogiky v systému muzikologie, formování hudební pedagogiky jako vědní discipliny. Interdisciplinární dimenze hudební pedagogiky, pozice a vazby hudební pedagogiky v kontextu humanitních a společenskovědních oborů. Předmět, cíle a úkoly hudební pedagogiky. 3. Systematika hudební pedagogiky, strukturace hudební pedagogiky. 4. Hudební pedagogika a hudební výchova, hudební výchova v systému českého školství, kurikulární dokumenty, hudební edukace, subjekty, objekty a principy hudební edukace, profesionální příprava hudebních pedagogů. Hudebnost a její diagnostika. 5. Metody výzkumu hudební pedagogiky, klasifikace výzkumných metod. Teoretické metody výzkumu: analýza a syntéza, indukce a dedukce, modelování systémů, historicko-srovnávací metoda, genetická metoda. Empirické metody výzkumu: pozorování, experiment, ratingová metoda, dotazník, rozhovor, test, sémantický diferenciál, projektivní metoda. Hlavní trendy současného hudebněpedagogogického výzkumu. 6. Hudební komunikace v masmediální a globalizované společnosti. Axiologická dimenze hudby a hudební výchovy. Současné postavení hudební pedagogiky a hudební výchovy na základě vývoje hudební kultury a determinace aktuálními mimohudebními faktory. Hudební preference. Akustická ekologie. 7. Filozofická východiska nových koncepcí hudební pedagogiky. Synchronní paradigmata hudební pedagogiky. Integrativní hudební pedagogika a polyestetická výchova. 8. Aktuální trendy hudební pedagogiky v evropském a mimoevropském kontextu. 9. Dějiny české hudební pedagogiky / hudební výchovy (historický vývoj, koncepce, instituce, reflexe); dějiny hudební pedagogiky a hudební výchovy v Evropě v kontextu jejich vlivu na formování české hudební pedagogiky / hudební výchovy. Hudební pedagogika / hudební výchova a region. 10. Osobnosti české a evropské hudební pedagogiky / hudební výchovy 19. – 21. století. 11. Hudebněpedagogická / hudebněvýchovná a metodicko-didaktická literatura 19. – 21. století. 12. Lidová píseň jako inspirační zdroj hudební pedagogiky. Etnická hudba a hudební pedagogika. |