SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Kindergarten as an Institution - OKN03U106B
Title: Mateřská škola jako instituce
Guaranteed by: Katedra andragogiky a managementu vzdělávání (41-KAMV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023 to 2023
Semester: winter
E-Credits: 7
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, MC [HT]
Extent per academic year: 20 [hours]
Capacity: unknown / unknown (30)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: prof. PhDr. Jaroslav Veteška, Ph.D., MBA, mimořádný profesor Univerzity Karlovy
Teacher(s): Mgr. Jan Maginec
RNDr. Ing. Eva Urbanová, Ph.D., MBA
prof. PhDr. Jaroslav Veteška, Ph.D., MBA, mimořádný profesor Univerzity Karlovy
Is pre-requisite for: OKN03U204B
Annotation -
Last update: RNDr. Ing. Eva Urbanová, Ph.D., MBA (08.09.2023)
The aim of the course is an insight into the organizational structure of the kindergarten. Focusing attention on various aspects (institutions, organizations, community) will also create an introductory entry into the issues of school management and school facilities and understanding the position of preschool institutions in the broader socio-economic and legislative context.
Descriptors - Czech
Last update: RNDr. Ing. Eva Urbanová, Ph.D., MBA (08.09.2023)
Studium se opírá o prezenční výuku v rozsahu uvedeném v sylabu a předpokládá i dostatečnou časovou dotaci věnovanou samostudiu a plnění zadaných úkolů.
Literature - Czech
Last update: RNDr. Ing. Eva Urbanová, Ph.D., MBA (08.09.2023)

BEČVÁŘOVÁ, Z. Kvalita, strategie a efektivita v řízení mateřské školy. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-221-8.

GRECMANOVÁ, H. Klima školy: soubor dotazníků pro učitele, žáky a rodiče [online]. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2012. ISBN 978-80-87063-80-4. Dostupné z: https://archiv-nuv.npi.cz/ae/men/14%20-%20Klima%20skoly-1_revize.pdf.

GRECMANOVÁ, H. Klima školy. Olomouc: Hanex, 2008. ISBN 978-80-7409-010-3.

OBST, O. Manažerské minimum pro učitele. Olomouc: Univerzita Palackého, 2006. ISBN 80-244-1359-0.

SVĚTLÍK, J. Marketingové řízení školy. 2. aktualizované vydání. Praha: Wolters Kluwer, 2009. ISBN 978-80-7357-494-9.

SYSLOVÁ, Z. & kol. Jak úspěšně řídit mateřskou školu. 2. vyd. Praha: Wolters Kluwers, 2015. ISBN 978-80-747-8859-8.

TROJAN, V. Řízení pedagogického procesu v současné škole. Praha: Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova, 2017. ISBN 978-80-7290-961-2.

TROJAN, V., I. TROJANOVÁ & J. TRUNDA. Vybrané kapitoly ze školského managementu pro učitele Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2015. ISBN 978-80-7290-868-4.

TRUNDA, J. & K. BŘÍZA. Řízení školy ve znalostní společnosti. Praha: Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova, 2012. ISBN 978-80-7290-541-6.

TRUNDA, J. & R. ČAPEK. Třídní klima a školní klima. Praha Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2742-4.

Syllabus - Czech
Last update: RNDr. Ing. Eva Urbanová, Ph.D., MBA (08.09.2023)

Hlavní témata předmětu:

1.      Úvod do předmětu, seznámení se strukturou a východisky.

2.      Mateřská škola jako organizace, instituce a pospolitost.

3.      Základní manažerské funkce.

4.      Vztah mateřské školy a veřejnosti.

5.      Vytváření a rozvoj klimatu mateřské školy.

6.      Vztah mateřské školy a jejího zřizovatele.

7.      Návaznosti mateřské a základní školy, obrysy spolupráce.

8.      Právní problémy předškolního vzdělávání.

9.      Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání jako nástroj řízení pedagogického procesu.

10.    Tvorba a implementace školního vzdělávacího programu.

11.    Výchovně vzdělávací proces v alternativním pojetí.

12.    Mise, vize, strategie školy a cesta k jejímu naplňování.

13.    Autoevaluace školy a hodnocení výchovně-vzdělávacích procesů.

14.    Aktuální problémy mateřských škol.

Pozn.: Distanční výuka se řídí aktuálními pokyny PedF UK. Distanční forma – např. webináře, e-studijní opory, elektronické zdroje ke studiu, další studijní materiály apod.

Course completion requirements - Czech
Last update: RNDr. Ing. Eva Urbanová, Ph.D., MBA (08.09.2023)

Předmět je zakončen klasifikovaným zápočtem, který student získá za seminární práci v rozsahu 4 NS na vybrané téma týkající se řízení mateřské školy.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html