|
|
||
Last update: Mgr. David Mück (25.01.2024)
|
|
||
Last update: Mgr. Danuše Dvořáková (26.01.2024)
Porozumět vývoji teorie a praxe vzdělávání dospělých s důrazem na vybrané personální činnosti. Znát základní východiska, metody a principy vzdělávání dospělých. Umět aplikovat andragogické teorie do praxe vzdělávání a rozvoje dospělých. |
|
||
Last update: Mgr. David Mück (25.01.2024)
Studium se opírá o prezenční výuku v rozsahu uvedeném v sylabu a předpokládá i dostatečnou časovou dotaci věnovanou samostudiu a plnění zadaných úkolů. |
|
||
Last update: Mgr. Danuše Dvořáková (26.01.2024)
Povinná literatura: VETEŠKA, J. Přehled andragogiky: úvod do studia vzdělávání a učení se dospělých. Praha: Portál, 2016. 320 s. ISBN 978-80-262-1026-9. VETEŠKA, J. Teorie vzdělávání dospělých. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 2018 (e-učebnice). ISBN 978-80-7603-115-9. PRŮCHA, J. a VETEŠKA, J. Andragogický slovník. 2., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Grada Publishing, 2014. 320 s. ISBN 978-80-247-4748-4.
Doporučená literatura: GALLO, J., ŠKODA, K. Dejiny pedagogiky dospelých. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 1986. 272 s. CHOMOVÁ, S., KRYSTOŇ, M. Záujmové vzdelávanie – teória, metodika, prax. Banská Bystrica: Národné osvetové centrum v spolupráci s Katedrou andragogiky Pedagogické fakulty Univerzity Mateja Bela, 2011. 137 s. ISBN 978-80-7121-336-9. JARVIS, P. Adult Education and Lifelong Learning: Theory and Practice. 4th ed. London: Routledge, 2010. 338 p. ISBN 0-415-49478-8. KNOWLES, M. S., HOLTON, E. F., SWANSON, R. A. The Adult Learner: The Definitive Classic Adult Education and Human Resource Development. 6th ed. Burlington: Butterworth-Heinemann, 2005. 378 p. ISBN 978-0-7506-7837-7. KRYSTOŇ, M., SABOLOVÁ, Gabriela. Úvod do andragogiky a psychologie dospelých. Banská Bystrica: Univerzita Mateja Bela, 2003. 106 s. ISBN 978-80-8055-851-5. MALACH, J., CHMURA, M. (eds.) Diagnostika a evaluace ve vzdělávání a učení dospělých. Ostrava: Ostravská univerzita, 2014. 112 s. ISBN 978-80-7464-654-6. ROGERS, J. Adult Learning. London: McGraw Hill, 2007. 287 s. ISBN 978-0-33-522535-4. VETEŠKA, J. a J. KŘÍŽ (eds.). Adult Education 2022 - Balance in the Context of Strategic Changes: proceedings of the 12th International Adult Education Conference: 22-23 November 2022 Prague, Czech Republic. Prague: Czech Andragogy Society, 2023. 253 s. ISBN 978-80-908330-4-3. Odborné časopisy (Andragogika, Andragogická revue, Lifelong Learning atd.). |
|
||
Last update: Mgr. Danuše Dvořáková (26.01.2024)
Hlavní témata předmětu: 1. Klíčové pojmy a základní teorie vzdělávání dospělých; teorie celoživotního učení a učící se společnosti 2. Konceptualizace a vývoj vzdělávání dospělých; andragogika jako vědní disciplína a studijní obor 3. Andragogické aplikované a hraniční disciplíny – profesní andragogika, kulturní andragogika, sociální andragogika, speciální andragogika 4. Lidovýchova, univerzitní extenze a osvěta; vzdělávání dospělých v Československu v období let 1918 až 1989, 1990 až současnost 5. Identifikace a analýza vzdělávacích potřeb; tvorba vzdělávacích programů 6. Podnikové (firemní) vzdělávání – metody, formy a inovace v dalších profesním vzdělávání 7. Zájmové, občanské, komunitní a politické vzdělávání dospělých 8. Cílové skupiny ve vzdělávání dospělých a specifika jejích vzdělávacích potřeb 9. Androdidaktika – didaktika dospělých (principy, metody, formy); andragog – jeho role, formální kvalifikace a kompetence; manažer a metodik dalšího profesního vzdělávání 10. Trendy ve vzdělávání a učení se dospělých, ICT ve vzdělávání dospělých a digitalizace 11. Strategické dokumenty o vzdělávání dospělých a celoživotním učení; andragogická infrastruktura v ČR a ve světě 12. Výzkum v oblasti vzdělávání dospělých, dalšího profesního vzdělávání a specifika andragogické metodologie |
|
||
Last update: Mgr. Danuše Dvořáková (26.01.2024)
Písemný test, plnění distančních aktivit v rámci semestru. |