SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Management in Practice I - OKBU1U111A
Title: Řízení v praxi I
Guaranteed by: Katedra andragogiky a managementu vzdělávání (41-KAMV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: summer
E-Credits: 5
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/0, C [HT]
Extent per academic year: 16 [hours]
Capacity: unknown / unknown (70)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: prof. PhDr. Jaroslav Veteška, Ph.D., MBA, mimořádný profesor Univerzity Karlovy
Teacher(s): Mgr. Danuše Dvořáková
PhDr. Roman Liška, Ph.D.
Annotation -
Last update: Mgr. Danuše Dvořáková (26.01.2024)
The course is designed as a professional discourse into the management practice of schools and educational institutions. The course includes an introduction to the concept of the Management in Practice I course (organization, content, activities in individual meetings in schools (faculty schools) and other educational institutions as well as in the for-profit sector). The concept of management practice is based on the application of the PAL - Peer assisted leadership - shadowing method (linking theory with practice). The aim of the course is the application of theoretical knowledge in the field of school management to school practice (focus of TPŠM). Students will learn methods of reflection and self-reflection, strengthen social skills, communication and teamwork.
Aim of the course - Czech
Last update: Mgr. Danuše Dvořáková (26.01.2024)

Cílem předmětu je aplikace teoretických znalostí z oblasti školského managementu do školské praxe (zaměření TPŠM). Student si osvojí metody reflexe a sebereflexe, upevní si sociální dovednosti, komunikaci a týmovou práci.

Descriptors - Czech
Last update: Mgr. Danuše Dvořáková (26.01.2024)
Soustava předmětů Řízení v praxi tvoří jednotný celek. Rozsah praxí zahrnuje účast na praxi, zpracování výstupů a účast na závěrečné reflexi absolvovaných praxí. 
Literature - Czech
Last update: Mgr. Danuše Dvořáková (26.01.2024)

Povinná literatura:

MATOUŠ, Z., PAULOVČÁKOVÁ, L., TURECKIOVÁ, M. a J. VETEŠKA. Management vzdělávání dospělých a vzdělávacích organizací. Praha: ČAS, 2021. ISBN 978-80-907-809.

PAULOVČÁKOVÁ, L., 2019. Strategie řízení vzdělávacích organizací. PedF UK. (e-kniha ve zpracování IT)

VETEŠKA, J., SVOBODOVÁ, Z. a TURECKIOVÁ, M. Školský management: konceptualizace a klíčové oblasti oboru. Praha: Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova, 2022. ISBN 978-80-7603-348-1.

Doporučená literatura:

ŠIKÝŘ, M., BOROVEC, D., TROJANOVÁ, I. Personalistika v řízení školy. 2. Aktualizované vydání. Praha: Wolters Kluwers ČR, a. s., 2016. ISBN 978-80-7552-264-1.

TROJANOVÁ, I. Ředitel a střední management školy. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0591-3.

Kol. aut. Řízení školy. Praha: Wolters Kluwer, akt. rok. (vychází 10x ročně)

PISOŇOVÁ, M. a kol. Školský manažment: Terminologický a výkladový slovník. Bratislava: Wolters Kluwer, 2017. ISBN 978-80-8168-660-3.

Školský zákon a prováděcí právní předpisy.

TURECKIOVÁ, M. Klíč k účinnému vedení lidí. Odemkněte potenciál svých spolupracovníků. Praha: Grada Publishing, 2008. ISBN 978-80-247-0882-9.

VEBER, J. Management: základy, moderní manažerské přístupy, výkonnost a prosperita. 2., aktualiz. vyd. Praha: Management Press, 2014. ISBN 978-80-7261-274-1.

Zákon o pedagogických pracovnících.

Zákoník práce.

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Danuše Dvořáková (26.01.2024)

Tematické okruhy:

1.    Úvod do předmětu Řízení v praxi I.

2.    Koncepce předmětu Řízení v praxi I. (obsah, organizace, metody, další aktivity, prostředí MS Teams).

3.    Spolupracující školy, protokoly ze setkání a jejich obsah.

4.    Aplikace teoretických znalostí plánování do školské praxe.

5.    Aplikace teoretických znalostí organizování do školské praxe.

6.    Aplikace teoretických znalostí kontrolování do školské praxe.

7.    Aplikace teoretických znalostí rozhodování do školské praxe.

8.    Aplikace teoretických znalostí manažerských rolí do školské praxe.

9.    Aplikace teoretických znalostí ze školského práva do školské praxe.

10.  Aplikace teoretických znalostí z financování škol do školské praxe.

11.  Sebereflexe studenta, reflexe jednotlivých setkání.

Pozn.: Distanční výuka se řídí aktuálními pokyny PedF UK. Distanční forma – např. webináře, e-studijní opory, elektronické zdroje ke studiu, další studijní materiály apod. (MS Teams). Zadávané úkoly – odevzdání do prostředí MS Teams.

Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. Danuše Dvořáková (26.01.2024)

Aktivní účast na několika setkáních ve vybraných školách, školských zařízeních a dalších školských institucích.

Odevzdání vypracovaných hodnocení z jednotlivých setkání prostřednictvím MS Teams. Závěrečná reflexe praxí na společném setkání. 

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html