SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Theory and Practice of School Management I - OKBU1U104A
Title: Teorie a praxe školského managementu I
Guaranteed by: Katedra andragogiky a managementu vzdělávání (41-KAMV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023 to 2023
Semester: winter
E-Credits: 4
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, C [HT]
Extent per academic year: 16 [hours]
Capacity: unknown / unknown (70)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PhDr. Martin Kursch, Ph.D.
Teacher(s): doc. PhDr. Martin Kursch, Ph.D.
RNDr. Ing. Eva Urbanová, Ph.D., MBA
Annotation -
Last update: RNDr. Ing. Eva Urbanová, Ph.D., MBA (08.09.2023)
The course develops general management topics. It acquaints students with the concept of management, basic managerial functions in the concept of matrix division (sequential and parallel). These topics are applied to the school management environment. The aim of the course is to acquaint students with the basic processes that a person performs as a school manager, either as a school / school facility manager or some of the middle management positions, and equip them with the basic knowledge and knowledge necessary for the management of these processes.
Descriptors - Czech
Last update: RNDr. Ing. Eva Urbanová, Ph.D., MBA (08.09.2023)
Studium se opírá o prezenční výuku v rozsahu uvedeném v sylabu a předpokládá i dostatečnou časovou dotaci věnovanou samostudiu a plnění zadaných úkolů.
Literature - Czech
Last update: RNDr. Ing. Eva Urbanová, Ph.D., MBA (08.09.2023)

Povinná literatura:

PRÁŠILOVÁ, M. Vybrané kapitoly ze školského managementu pro pedagogické pracovníky. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2006. ISBN 80-244-1415-5.

TRUNDA, J & K. BŘÍZA. Řízení školy ve znalostní společnosti. Praha: PEDF UK, 2012. ISBN 978-80-7290-541-6.

VEBER, J. Management: základy, přístupy, soudobé trendy. I. vydání. Praha: Ekopress, 2021. ISBN 978-80-87865-69-9.

VETEŠKA, J. & M. TURECKIOVÁ. Kompetence ve vzdělávání a strategie profesního rozvoje. Praha: Česká andragogická společnost, 2020. ISBN 978-80-907809-1-0.

VETEŠKA, J., Z. SVOBODOVÁ & M. TURECKIOVÁ. Školský management – konceptualizace a klíčové oblasti oboru. Praha: Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova, 2022. ISBN 978-80-7603-348-1.

 

Doporučená literatura:

OBST, O. Manažerské minimum pro učitele. Olomouc: Univerzita Palackého, 2006. ISBN 80-244-1359-0.

VEBER, J. Management: základy, moderní manažerské přístupy, výkonnost a prosperita. 2., aktualiz. vyd. Praha: Management Press, 2014. ISBN 978-80-7261-274-1.

VODÁČEK, L. & O. VODÁČKOVÁ. Moderní management v teorii a praxi. 3. rozš. vyd. Praha: Management Press, 2013. ISBN 978-80-7261-232-1.

Requirements to the exam - Czech
Last update: RNDr. Ing. Eva Urbanová, Ph.D., MBA (08.09.2023)

Zápočet je udělen za odevzdání vypracovaných výstupů z distančních aktivit.

Syllabus - Czech
Last update: RNDr. Ing. Eva Urbanová, Ph.D., MBA (08.09.2023)

Hlavní témata předmětu:     

1.   Základy managementu (pojetí managementu, paradigmata managementu, specifika školského managementu).

2.   Základní manažerské funkce.

3.   Plánování jako manažerská funkce (význam, prvky, fáze, metody a nástroje).

4.   Organizování jako manažerská funkce (metody a nástroje, základní organizační struktury).

5.   Kontrolování jako manažerská funkce (význam, prvky, fáze, metody a nástroje).

6.   Rozhodovací proces (význam, prvky, fáze, metody a nástroje).

7.   Profesní a manažerské kompetence.

Pozn.: Distanční výuka se řídí aktuálními pokyny PedF UK. Distanční forma – např. webináře, e-studijní opory, elektronické zdroje ke studiu, další studijní materiály apod.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html