SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Aspects of Law in School Management I - OKBU1U103A
Title: Právní aspekty školského managementu I
Guaranteed by: Katedra andragogiky a managementu vzdělávání (41-KAMV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023 to 2023
Semester: winter
E-Credits: 4
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, C [HT]
Extent per academic year: 12 [hours]
Capacity: unknown / unknown (70)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: Mgr. Zuzana Svobodová, Ph.D.
Teacher(s): PaedDr. Josef Rydlo
Annotation -
Last update: Mgr. David Mück (11.09.2023)
The course is an introduction to the legal framework of school management, focusing on the basic functioning and construction of our school system (or regional education), as established in school law.
Aim of the course - Czech
Last update: Mgr. David Mück (11.09.2023)

Cílem je zejména zvládnutí základní terminologie a teoretických základů (na úrovni pro neprávníky) a připravit tak studenta na aktivní a správnou aplikaci znalostí do školské řídící praxe. Dalším cílem pak základní orientace ve školském zákonu.

Descriptors - Czech
Last update: Mgr. David Mück (11.09.2023)
Studium se opírá o prezenční výuku v rozsahu uvedeném v sylabu a předpokládá i dostatečnou časovou dotaci věnovanou samostudiu a plnění zadaných úkolů.
Literature - Czech
Last update: Mgr. David Mück (11.09.2023)

Povinná:

BOROVEC, D., ŠIKÝŘ, M., TROJANOVÁ, I. Personalistika v řízení školy. Praha, Wolters Kluwer, 2015, 978-80-7552-264-1.

KITZBERGER J., Kapitola „Řízení regionálního školství“ ,  s.118-142, in: Vzdělávací politika. Jan Kohoutek, Arnošt Veselý, Zuzana Špačková a kolektiv, s.118-142. Masarykova univerzita, 1. vydání, 2015.

LHOTKOVÁ I., TROJAN, V., KITZBERGER, J.. Kompetence řídících pracovníků ve školství. 1. vyd. Praha: Wolters Kluwer, 2012. 104 s. ISBN 978-80-7357-899-2.

SPIRIT, M. a kol. Základy práva pro neprávníky. Plzeň: Čeněk Aleš, s.r.o., 2. rozšířené vydání 2008, ISBN 978-80-7380-116-8.

Školský zákon a prováděcí právní předpisy I. Studijní texty CŠM Pedagogická fakulta UK, Praha 2012.

Školský zákon a prováděcí právní předpisy II. Studijní texty CŠM Pedagogická fakulta UK, Praha 2012.

RIGEL, F., BAHÝLOVÁ, L., KUDROVÁ, V., MORAVEC, O., PUŠKINOVÁ, M. Školský zákon. Komentář. Praha: C.H.Beck, 2014. ISBN 978-80-7400-550-3.

Aktuální komentovaná vydání základních zákonů a prováděcích právních předpisů

Příslušné právní předpisy v platném znění

Doporučená:

KATZOVÁ, P. Školský zákon. Komentář. 1.vyd. Praha: ASPI, a. s., 2008. ISBN 978-80-7357-412-3.

JANKŮ, M. Základy práva pro posluchače neprávnických fakult. Praha, C. H. Beck, 2010, vydání čtvrté. ISBN: 978-80-7400-344-8.

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. David Mück (11.09.2023)

Tematické okruhy:
1. Úvod do teorie vzdělávací politiky v kontextu právního rámce školské soustavy
2. Právní vztahy a subjekty právního vztahu ve školství
3. Systém školského práva
4. Školský zákon – vznik, předmět působnosti, historie předpisu
5. Zásady a cíle vzdělávání
6. Kurikulární politika státu, historický pohled a zakotvení v aktuálních právních předpisech
7. Systém škol a školských zařízení
8. Vzdělávání cizinců a osob pobývajících dlouhodobě v zahraničí, vzdělávání dětí se speciálními potřebami, školská dokumentace
9. Předškolní vzdělávání
10. Povinná školní docházka a základní vzdělávání
11. Střední a vyšší odborné vzdělávání
12. Státní správa a samospráva ve školství, kompetence na různých úrovních

 

Pozn.: Distanční výuka se řídí aktuálními pokyny PedF UK. Distanční forma – např. webináře, e-studijní opory, elektronické zdroje ke studiu, další studijní materiály apod. (LMS Moodle). Zadávané úkoly – odevzdání do prostředí LMS Moodle, k diskuzím bude využíváno Diskuzní fórum v LMS Moodle.

Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. David Mück (11.09.2023)

Aktivní účast ve výuce a příprava na ni dle zadaných distančních úkolů v prostředí MS Teams, kontrola při diskuzi a prezentaci studentů ve výuce. 

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html