SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Introduction to Management of Educational Process - OK0732K40
Title: Úvod do řízení pedagogického procesu
Guaranteed by: Katedra andragogiky a managementu vzdělávání (41-KAMV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2021
Semester: winter
E-Credits: 4
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:4/0, C [HS]
Extent per academic year: 4 [hours]
Capacity: unknown / unknown (0)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Level: basic
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: prof. PhDr. Jaroslav Veteška, Ph.D., MBA, mimořádný profesor Univerzity Karlovy
Interchangeability : OK0732K03
Is interchangeable with: OK0732K03
Annotation -
Last update: Mgr. David Mück (07.10.2020)
The course is a basic introduction to problems of educational process and its management. It deals with the subject and its relations in the framework of the school management fields. It is an important part of the study for guaranting the educational process in own school. The component of the introduction is an orientation in the context of development of strategies and aims of EU educational policies and programmes. Actual problems of educational process in schools are explain on Europe and national dimensions.
Descriptors - Czech
Last update: Mgr. David Mück (07.10.2020)

Distanční výuka se řídí aktuálními pokyny PedF UK. Distanční forma – např. webináře, MS Teams, e-studijní opory, elektronické zdroje ke studiu, další studijní materiály apod. (LMS Moodle). Zadávané úkoly – odevzdání do prostředí LMS Moodle, k diskuzím bude využíváno Diskuzní fórum v LMS Moodle.

Literature - Czech
Last update: Mgr. David Mück (07.10.2020)

České vzdělávání a Evropa. Praha: UIV, 1999.
Národní program rozvoje vzdělávání v ČR. Praha: MŠMT, 2001.
PRŮCHA, J.; WALTEROVÁ, E.; MAREŠ, J. Pedagogický slovník. Nové, rozšířené a aktualizované vydání. Praha: Portál, 2009.
PRŮCHA, J. (Ed.) Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, 2009
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: VÚP, 2005.
Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. Praha: VÚP, 2007.
Evropská unie a vzdělávání. Příloha UN č. 22 - 23, 2003.
ISCED: Mezinárodní norma pro klasifikaci vzdělávání. Praha: ÚIV, 1999.
Eurydice: www.euroskop.cz, www.naep.cz, Keydata on Education 2012, Brussel, EU 2012.
Časopisy: Učitelské noviny, Řízení školy, Učitelské listy (elektronické), Orbis scholae, Pedagogická orientace.
Aktuality v médiích, denním tisku a přílohách MFD, LN, HN.
Hörner W. aj. The Education systems in Europe, Springer, 2007.

Requirements to the exam - Czech
Last update: Mgr. David Mück (07.10.2020)
Akt. účast, evropský test

Pozn.: Dle aktuální situace – distanční forma, včetně atestace.

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. David Mück (07.10.2020)
  • Evropský kontext vzdělávání; Evropské hodnotové paradigma.
  • Integrační proces a vzdělávací politika EU.
  • Program celoživotního učení.
  • Lisabonská strategie.
  • Klíčové kompetence.
  • Boloňský proces.
  • Charakteristické znaky evropských vzdělávacích systémů.
  • ISCED jako důležitý nástroj pro srovnávání.
  • Jazyková politika, Evropský referenční rámec pro jazyky.
  • Aktuální problémy řízení a evaluace pedagogického procesu v evropské a národní dimenzi.

 

 

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html