SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Current Issues of School Management V - OK0732K38
Title: Aktuální otázky školského managementu V
Guaranteed by: Katedra andragogiky a managementu vzdělávání (41-KAMV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023 to 2023
Semester: winter
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:4/4, C [HT]
Extent per academic year: 8 [hours]
Capacity: 1 / unknown (1)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Level: basic
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: prof. PhDr. Jaroslav Veteška, Ph.D., MBA, mimořádný profesor Univerzity Karlovy
Teacher(s): RNDr. Ing. Eva Urbanová, Ph.D., MBA
Pre-requisite : OK0732K15
Is interchangeable with: OK0732K33
Annotation -
Last update: Mgr. David Mück (10.10.2023)
The course develops topics and knowledge of individual modules, reflects the issues of education development and organization of the school system. The aim of the course is to summarize and supplement the current knowledge of school management in the context of international development, to take into account and reflect the ways of managing schools and school facilities in international comparison. Presentation of a quality school and ways to evaluate it.
Aim of the course - Czech
Last update: Mgr. David Mück (10.10.2023)

Cílem předmětu je seznámit studenty s aktuálními otázkami školského managementu v mezinárodním kontextu, zejména s náměty pro zvyšování kvality vzdělávání a rozvoje kvalitní školy.

Předmět personálně zabezpečují odborníci z České školní inspekce.

Descriptors - Czech
Last update: Mgr. David Mück (10.10.2023)

Výuka proběhne dle aktuální situace v době rozvrhu prezenčně nebo online na MS Teams dle rozvrhu. Odkaz na online výuku bude na moodle v předmětu.

Literature - Czech
Last update: Mgr. David Mück (10.10.2023)

Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy České republiky na období 2015-2020. In: Usnesení vlády ČR č. 277/2015. Dostupné také z: http://www.vzdelavani2020.cz/images_obsah/dokumenty/strategie/dz-rgs-2015-2020.pdfNařízení

Kvalita a efektivita vzdělávání a vzdělávací soustavy ve školním roce 2017/2018 - výroční zpráva ČŠI. Dostupné on-line na https://www.csicr.cz/cz/Dokumenty/Vyrocni-zpravy/KVALITA-A-EFEKTIVITA-VZDELAVANI-A-VZDELAVACI-S-(1).

Další doporučená literatura:

EACEA. The Structure of the European Education Systems 2016/17: Schematic Diagrams. Eurydice Facts and Figures. Luxembourg: Publications Office of the European Union, 2016. ISBN 978-92-9492-346-2.

EURYDICE, Autonomie škol v Evropě. Politická a realizační opatření, 2007. Brusel: Evropské oddělení Eurydice. ISBN 978-92-79-08822-3. Dostupné také z: http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/documents/thematic_reports/090CS.pdf

GREGER, David, Andrea GRÖSCHLOVÁ a Věra JEŽKOVÁ. Analýza školního vzdělávání ve vybraných zemích EU. Orbis Scholae. 2006, (1), 30-45.

GREGER, David. Vzdělanostní nerovnosti v teoretické reflexi. In MATĚJŮ Petr a Jana STRAKOVÁ. Nerovné šance na vzdělání: vzdělanostní nerovnosti v České republice. Vyd. 1. Praha: Academia, 2006, s. 21-40. ISBN 80-200-1400-4. Dostupné také z: http://fsslvt.fss.muni.cz/~katrnak/ssv/06_Gregr.pdf

OECD. School autonomy and accoutability: Are they related to student performace. Pisa in Focus. 2011, (9). Dostupné také z: https://www.oecd.org/pisa/pisaproducts/pisainfocus/48910490.pdf

https://www.csicr.cz/cz/Dokumenty/Vyrocni-zpravy/KVALITA-A-EFEKTIVITA-VZDELAVANI-A-VZDELAVACI-S-(1)

https://www.csicr.cz/cz/Dokumenty/Tematicke-zpravy/Tematicka-zprava-Rozvoj-jazykove-gramotnosti-na-ZS

https://www.csicr.cz/cz/Dokumenty/Tematicke-zpravy/Sekundarni-analyza-PIRLS

https://www.csicr.cz/cz/Dokumenty/Tematicke-zpravy/Tematicka-zprava-Rozvoj-socialni-gramotnosti-na-ZS

https://www.csicr.cz/cz/Dokumenty/Tematicke-zpravy/Tematicka-zprava-Rozvoj-ctenarske-gramotnosti-na-Z

https://www.csicr.cz/cz/Dokumenty/Tematicke-zpravy/Tematicka-zprava-Rozvoj-matematicke-gramotnosti-na

https://www.csicr.cz/cz/Dokumenty/Tematicke-zpravy/Tematicka-zprava-Medialni-vychova-na-ZS-a-SS-ve-sk

https://www.csicr.cz/cz/Dokumenty/Tematicke-zpravy/Tematicka-zprava-Vzdelavani-ve-strednich-skolach-s

https://www.csicr.cz/cz/Dokumenty/Tematicke-zpravy/Tematicka-zprava-Rozvoj-informacni-gramotnosti-na

https://www.csicr.cz/cz/Dokumenty/Tematicke-zpravy/Tematicka-zprava-Dopady-povinneho-predskolniho-vzd

https://www.csicr.cz/cz/Dokumenty/Tematicke-zpravy/Sekundarni-analyza-Vliv-slozeni-tridy,-metod-uplat

https://www.csicr.cz/cz/Dokumenty/Tematicke-zpravy/Sekundarni-analyza-Moderni-metody-vyuky-a-ICT-pohl

https://www.csicr.cz/cz/Dokumenty/Tematicke-zpravy/Vybrane-aspekty-implementace-spolecneho-vzdelavani

https://www.csicr.cz/cz/Dokumenty/Tematicke-zpravy/Vyberove-zjistovani-vysledku-zaku-5-a-9-trid-ZS-–

https://www.csicr.cz/cz/Dokumenty/Tematicke-zpravy/Sekundarni-analyza-Srovnani-vybranych-znaku-mene-u

https://www.csicr.cz/cz/Dokumenty/Tematicke-zpravy/Informace-Konkurzy-na-reditele-skol-a-skolskych-za

https://www.csicr.cz/cz/Dokumenty/Publikace/Mezinarodni-setreni-TALIS-2018-Narodni-zprava

https://www.csicr.cz/cz/Dokumenty/Publikace/Mezinarodni-setreni-PIRLS-2016-Narodni-zprava

https://www.csicr.cz/cz/Dokumenty/Publikace/Narodni-zprava-PISA-2015

https://www.csicr.cz/cz/Dokumenty/Publikace/Narodni-zprava-TIMSS-2015

https://www.oecd.org/education/education-at-a-glance/

Requirements to the exam - Czech
Last update: Mgr. David Mück (10.10.2023)

Aktivní účast ve výuce, zpracování distančních aktivit.

Pozn.: Distanční forma výuky a atestace - dle aktuální situace.

 

Pozn.: Dle aktuální situace – distanční forma, včetně atestace.

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. David Mück (10.10.2023)

Rámcová témata:

1. Kvalitní škola a cesty k jejímu hodnocení

2. Náměty pro zvyšování kvality vzdělávání pohledem národních i mezinárodních vzdělávacích dat – vybraná témata

3. Školská struktura v ČR v mezinárodním srovnání – vzdělávací systémy vybraných zemí a jejich charakteristika

4. Míra stratifikace školských systémů – otázka spravedlivosti ve vzdělávání

 

Pozn.: Distanční výuka se řídí aktuálními pokyny PedF UK. Distanční forma – např. webináře, e-studijní opory, elektronické zdroje ke studiu, další studijní materiály apod. (LMS Moodle).

Zadávané úkoly – odevzdání do prostředí LMS Moodle, k diskuzím bude využíváno Diskuzní fórum v LMS Moodle.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html