SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Introduction to School Management - OCSU19VP01
Title: Úvod do studia školského managementu
Guaranteed by: Katedra andragogiky a managementu vzdělávání (41-KAMV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: both
E-Credits: 2
Hours per week, examination: 0/0, C [HT]
Extent per academic year: 6 [hours]
Capacity: winter:unknown / unknown (30)
summer:unknown / unknown (30)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: priority enrollment if the course is part of the study plan
you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: RNDr. Ing. Eva Urbanová, Ph.D., MBA
Teacher(s): RNDr. Ing. Eva Urbanová, Ph.D., MBA
Annotation -
Last update: Mgr. David Mück (25.01.2024)
The aim of the introduction is to give a basic overview, to define the field and its overlaps with other disciplines, to familiarize with sources and history of this discipline. From the basic areas, the subject focuses on the overall concept management and school management. The aim of the introductory seminar is to provide the participants with basic information for the creation of the final thesis with regard to to the content of the teaching modules, to familiarize them with the general requirements for professional theses at the end of the course educational programs at PedF UK as well as with the requirements of KAMV for specialized work in the field of school education management. Furthermore, to equip the participants of the study program with a basic framework of competences in the field pedagogical research. The point is that they should be able to formulate a scientific problem, choose the right one method, formulate a statement or hypothesis, understood the scientific description of reality and separated the subjective view to the investigated issue.
Literature - Czech
Last update: Mgr. David Mück (25.01.2024)

Základní:

Interaktivní učebnice jako studijní opora pro asynchronní část (e-learning):

https://cuni.futurebooks.cz/detail-knihy/strategie-rizeni-vzdelavacich-organizaci

https://cuni.futurebooks.cz/detail-knihy/kultura-pr-vzdelavaci-organizace

https://cuni.futurebooks.cz/detail-knihy/marketing-management-ve-vzdelavani

AUTORSKÝ KOLEKTIV (2009). Řízení školy. 1. vyd. Praha: ASPI Wolters Kluwer.

BERG, G., POL, M., ed. (2005). Kultura školy: příspěvek k výzkumu a rozvoji. Brno: Masarykova univerzita.

DYTRT, Z. (2011). Manažerská etika v otázkách a odpovědích: jde morálka a úspěch v byznysu dohromady? Brno: Computer Press.

EGER, L. (2021). Marketing školy [Online]. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni.

FOTR, J. (2012). Tvorba strategie a strategické plánování: teorie a praxe. Praha: Grada.

GAVORA, P. (2010). Úvod do pedagogického výzkumu (2., rozš. české vyd). Brno: Paido.

HEJLOVÁ, D. (2015). Public relations. Praha: Grada Publishing.

CHVÁL, M. (2018). Na naší škole nám záleží: jak sledovat a hodnotit kvalitu školy. Praha: Portál.

ICT metodik: http://www.metodik.cz/

KOTLER, P. a ARMSTRONG, G. (c2004). Marketing. Praha: Grada.

MŠMT: Strategické a koncepční dokumenty (www.msmt.cz)

PAULOVČÁKOVÁ, L. (2018). Marketing management ve vzdělávání. Elektronická publikace, Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta. (https://www.futurebooks.cz/books/pedfa_fof_3/)

PAULOVČÁKOVÁ, L. (2015). Marketing: přístup k marketingovému řízení (Vydání I). Praha: Univerzita Jana Amose Komenského.

ŘEZÁČ, J. (2009). Moderní management. Brno: Computer Press.

SLÁMEČKA, V. (2012). Manažerská etika: vysokoškolská učebnice. Praha: České vysoké učení technické v Praze.

SMEJKAL, V. a RAIS, K. (2013). Řízení rizik ve firmách a jiných organizacích (4., aktualiz. a rozš. vyd). Praha: Grada.

Strategické řízení a plánování [online]. Dostupné z: https://projekty.nidv.cz/strategicke-rizeni

Studijní materiály KAMV zaměřené na modul Teorie a praxe školského managementu včetně souboru studijních opor modulu Řízení školy ve znalostní společnosti projektu Profesionalizace KK

SVĚTLÍK, J. (2009). Marketingové řízení školy. 2. aktualizované vydání. Praha: Wolters Kluwer. TRUNDA, J. a BŘÍZA, K. (2012). Řízení školy ve znalostní společnosti. Editor Václav Trojan. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta.

VEBER, J. (2014). Management: základy, moderní manažerské přístupy, výkonnost a prosperita. 2., aktualiz. vyd. Praha: Management Press.

VETEŠKA, J. a TURECKIOVÁ, M. (2020). Kompetence ve vzdělávání a strategie profesního rozvoje. Praha: Česká andragogická společnost.

VETEŠKA, J., M. TURECKIOVÁ a V. TROJAN. (Eds.) (2017). Aktuální přístupy managementu vzdělávání. Praha: Centrum školského managementu Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy.

VODÁČEK, L. a O. VODÁČKOVÁ (2013). Moderní management v teorii a praxi. 3. rozš. vyd. Praha: Management Press.

Ostatní doporučená:

COVEY, S. R. (2009). Vedení založené na principech. 1 Praha: Management Press. 304 s. ISBN 978-80-7261-202-4.

PISOŇOVÁ, M. a kol. (2017). Školský manažment: Terminologický a výkladový slovník. Bratislava, Wolters Kluwer.

PRŮCHA, J. (Ed.). (2009). Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál.

PRŮCHA J. a J. VETEŠKA (2014). Andragogický slovník (2., aktualiz. a rozš. vyd). Praha: Grada.

ŠULEŘ, O. (2008). 5 rolí manažera a jak je profesionálně zvládnout? Brno: Computer Press.

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. David Mück (25.01.2024)

Prezenční část:

●  vymezení oboru školského managementu

●  pojetí školského managementu

●  rámce vzdělávání

Projektový seminář – prezenční část

●  kritéria kvality závěrečné práce

●  pokyny k vypracování

●  současné metodologické přístupy

●  specifické metody pedagogického výzkumu

●  interpretace zjištěných skutečností

●  případová studie

Distanční část (asynchronní, e-learning):

●  práce s normami – podpora k psaní odborného textu závěrečné práce:

●  úprava dokumentů zpracovaných textovými procesory ČSN 01 6910 (vydána 1. 7. 2014, nabyla účinnosti 1. 8. 2014)

●  pravidla pro bibliografické citace ČSN ISO 690 (01 0197) z března 2011 s platností od 1. dubna 2011

Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. David Mück (25.01.2024)

Znalostní test.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html