SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Didactics of Biology - OCDU19DV26
Title: Oborová didaktika biologie II
Guaranteed by: Katedra andragogiky a managementu vzdělávání (41-KAMV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: both
E-Credits: 0
Hours per week, examination: 0/0, other [HS]
Capacity: winter:unknown / unknown (0)
summer:unknown / unknown (0)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: you can enroll for the course repeatedly
enabled for web enrollment
you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: RNDr. Jana Skýbová, Ph.D.
Pre-requisite : OCDU19DV17
Annotation -
Last update: Mgr. David Mück (27.01.2023)
The aim of the course is to provide participants with basic knowledge and skills in the field of didactics as they need it for the performance of their profession.
Literature - Czech
Last update: Mgr. David Mück (27.01.2023)

Altmann, A. Metody a zásady ve výuce biologii. Praha: SPN, 1975.

Maňák, J. a V. Švec. Výukové metody. Brno: Paido, 2003.

Mojžíšek, L. Vyučovací metody. Praha: SPN, 1998.

Slavík, J. Hodnocení v současné škole. Praha: Portál, 1999.

Švec, V., H. Filová a O. Šimoník. Praktikum didaktických dovedností. Brno: Pedagogická fakulta MU, 1998.

Skalková, J. Obecná didaktika. Praha: Grada, 2006.

Chráska, M. Didaktické testy. Brno: Paido, 1999. ISBN 80-85931-68-0.

Kalhous, Z. a O. Obst. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002.

Petty, G. Moderní vyučování. Praha: Portál, 1996.

Fisher, K.M., J.H. Wandersee a D.E. MOODY.  Mapping biology knowledge. New York: Kluwer Academic Publishers, 1998.

Literatura k metodám pedagogického výzkumu

Chráska, M. Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada, 2007. 243 s. ISBN 978-80-247-1369-4.

Chráska, M. Úvod do výzkumu v pedagogice. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2006. 168 s. 2. vydání. ISBN 80-244-1367-1.

Pelikán, J. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha: Karolinum, 2011. 270 s.
2. vydání. ISBN 978-80-246-1916-3.

Průcha, J. Učebnice: Teorie a analýzy edukačního média. Příručka pro studenty, učitele, autory učebnic a výzkumné pracovníky. Brno: Paido, 1998. 148 s. ISBN 80-85931-49-4.

Gavora, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2010. 261 s. ISBN978-80-7315-185-0.

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. David Mück (27.01.2023)

Obsahové vymezení

­Didaktika biologie jako vědní disciplína, její předmět, rozdělení, úkoly, struktura, metody výzkumu.

­Vzdělávací dokumenty v ČR. RVP ZV, RVP G, ŠVP.

­RVP ZV – cíle základního vzdělávání, klíčové kompetence, vzdělávací oblasti, vzdělávací obory, průřezová témata. Vzdělávací oblast Člověk a příroda – cíle a obsah vzdělávacího oboru Přírodopis.

­RVP G – cíle gymnaziálního vzdělávání, klíčové kompetence, vzdělávací oblasti, vzdělávací obory, průřezová témata. Vzdělávací oblast Člověk a příroda – cíle a obsah vzdělávacího oboru Biologie.

­Průřezová témata a jejich zařazování do výuky. Průřezové téma Environmentální výchova – cíle, obsah a možnosti zařazení do výuky přírodopisu a biologie.

­Didaktické zásady výuky přírodopisu a biologie.

­Organizační formy výuky přírodopisu a biologie (vyučovací hodina, exkurze, laboratorní práce, projektová výuka).

­Metody výuky přírodopisu a biologie.

­Učebnice pro výuku přírodopisu a biologie.

­Příprava učitele na vyučování, její struktura a důležité součásti.

­Kontrola studia, tvorba didaktických testů, hodnocení. Maturitní zkouška z biologie.

Problematika distanční výuky přírodopisu a biologie.

Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. David Mück (27.01.2023)

LS - seminární práce – 10 až 15 stran rešerše k teoretické odborné nebo didaktické části závěrečné práce, s využitím odpřednášené problematiky oborové didaktiky biologie

ZS - myšlenková mapa k odborné části tématu závěrečné práce

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html