SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Didactics of Music Education - OCDU19DV24
Title: Oborová didaktika hudební výchovy
Guaranteed by: Katedra andragogiky a managementu vzdělávání (41-KAMV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: both
E-Credits: 0
Hours per week, examination: 0/0, other [HS]
Capacity: winter:unknown / unknown (unknown)
summer:unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: you can enroll for the course repeatedly
enabled for web enrollment
you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: PhDr. Petra Bělohlávková, Ph.D.
Is incompatible with: OCDU19DV35, OCDU19DV16, OCDU19DV17, OCDU19DV19, OCDU19DV18
Annotation -
Last update: Mgr. David Mück (19.11.2019)
Theoretical level: didactic principles of the development of musical abilities and skills, the issue of musical-psychological characteristics of the pupil's personality. Practical level: analysis of musical activities and methodological procedures with a view to use in pedagogical practice, education to creativity in music and music-pedagogical area and the concept of the role of pupil and teacher in mutual communication and in communication with art work. The students become familiar with the methodology of developing individual musical abilities and skills. Emphasis is placed on the methodology of development of musical imagination and memory, rhythmic, tonal and harmonic feeling, instrumental play and musical movement activities. Examples of solved topics: educational work with songs, application of creative intonation in improving the purity of singing, the role of instrumental play, musical movement training in the perception and experience of music, integrative concept of music education and polyesthetic education, position and role of nonartificial music in school practice. Students become acquainted with alternative supplements of teaching, with bases, goals and methods of project teaching, analyze music textbooks.
Literature - Czech
Last update: Mgr. David Mück (19.11.2019)

Zdroje:

DRÁBEK, V. Tvořivost a integrace v receptivní hudební výchově. Praha: UK, 1998. ISSN 0862-4461.

HERDEN, J. My pozor dáme a posloucháme. Praha: Scientia, 1994. ISBN 80-7183-126-3.

HUDEBNÍ VÝCHOVA. Časopis pro hudební výchovu a obecně estetickou výchovu školní
a mimoškolní. Praha: UK, Pedagogická fakulta, katedra HV. ISSN 1210-3683.

HURNÍK, I., EBEN, P. Česká orffova škola I, II. Supraphon, 1969.

HURNÍK, I., EBEN, P.  Česká orffova škola III. Supraphon, 1972.

HURNÍK, I., EBEN, P.  Česká orffova škola IV. MUZIKSERVIS, 1996.

JENČKOVÁ, E. Hudba a pohyb ve škole.Hradec Králové: Tandem, 2002, 320 s., ISBN 80-903115-7-1.

SEDLÁK, F. Didaktika hudební výchovy na 1. stupni ZŠ. Praha: SPN, 1985, 2. vyd. 1988.

SEDLÁK, F. Didaktika hudební výchovy na 2. stupni ZŠ. Praha: SPN, 1979, 2. vyd. 1984.

SEDLÁK, F., VÁŇOVÁ, H. Hudební psychologie pro učitele. 2. přepracované a doplněné vydání. Praha: Karolinum, 2013. ISBN 978-80-2460-2.

TICHÁ, A. Hlasová výchova v dětském sboru prostřednictvím her a motivací. Praha: Národní informační a poradenské středisko pro kulturu, 2004. ISBN 80-7068-186-1.

TICHÁ, A. Učíme děti zpívat. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-916-X.

VÁŇOVÁ, H. Pěvecká tvořivosti na základní škole. Praha: SPN 1984.120 stran.

VÁŇOVÁ, H. Průvodce učitele hudební výchovy tvořivou intonací. Praha: UK, PedF, 2004. 79 stran. ISBN  80-7290-155-9.

VISKUPOVÁ, B. Hudebně pohybová výchova a zpěv. 1. vyd. Praha: SPN, 1989.

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. David Mück (19.11.2019)

Obsahové vymezení:

-          Struktura didaktiky HV jako vědní disciplíny a vyučovacího předmětu.

-          Základní didaktické principy a postupy v jednotlivých hudebních činnostech (tvořivá intonace, metodická práce s písní, hudebně pohybová výchova atd.)

-          Hudební diagnostika, její principy a metody.

-          Analýza učebnic HV. Tvorba vlastních výukových materiálů.

-          Integrativní pojetí hudební výchovy a polyestetická výchova. Tematické a projektové vyučování v HV.

-          Problematika hodnocení v hudební výchově. Tvorba didaktických testů.

Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. David Mück (19.11.2019)

Zkouška:

Seminární práce na vybrané hudebně-didaktické téma s následnou praktickou demonstrací.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html