SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Didactics of Art Education - OCDU19DV23
Title: Oborová didaktika výtvarné výchovy
Guaranteed by: Katedra andragogiky a managementu vzdělávání (41-KAMV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: both
E-Credits: 0
Hours per week, examination: 0/0, other [HS]
Capacity: winter:unknown / unknown (5)
summer:unknown / unknown (5)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: you can enroll for the course repeatedly
enabled for web enrollment
you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D.
Is incompatible with: OCDU19DV18, OCDU19DV17, OCDU19DV19
Annotation -
Last update: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (09.09.2021)
The aim of the course is to develop professional competence of teachers for art education in general, special-interest vocational education: To strengthen the didactic dimension of this competence for responsible, professional and theoretically reflected decision-making in teaching situations. Extend functional vocabulary of art teacher To create prerequisites for motivating supply, planning, management and evaluation of art activities, including an informed view of the educational process and its outcome.
Descriptors - Czech
Last update: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (09.09.2021)
Distanční výuka se řídí aktuálními pokyny PedF UK. Distanční forma – např. online přednášky, webináře, e-studijní opory, elektronické zdroje ke studiu, další studijní materiály apod. využívají studijní portaředí MS Teams. 
Literature - Czech
Last update: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (09.09.2021)

Povinné

BLÁHA, J. a J. SLAVÍK. Průvodce výtvarným uměním V. 1. vydání. Praha: Práce, 1997.128 s. ISBN 80-208-0432-3.

HAZUKOVÁ, H. a P. ŠAMŠULA. Didaktika výtvarné výchovy I. 3. přeprac. vyd. Praha: Univerzita Karlova, vydavatelství Karolinum, 2005. 129 s. ISBN  80-7290-237-7.

HAZUKOVÁ, H. Didaktika výtvarné výchovy VI. 1.vyd.  Praha: Univerzita Karlova, vydavatelství Karolinum, 2011.  108 s.  SBN  978-80-7290-434-1.

HAZUKOVÁ, H. Výtvarné činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Nakladatelství Dr. Josef Raabe, 2011. ISBN 978-80-87553-30-5.

KITZBERGEROVÁ, L. Didaktika výtvarné výchovy. Praha: PedF UK, 2014.

ROESELOVÁ, V.  Didaktika výtvarné výchovy V.; nejen pro základní umělecké školy. 2. přeprac.  vydání. UK v Praze-Pedagogická fakulta, 2003. ISBN 80-7290-129-X.

SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole. (Východiska a nové metody v praxi) Praha: Portál 1999. ISBN 80-7178-262-9.

SLAVÍKOVÁ V., H. HAZUKOVÁ a J. SLAVÍK. Výtvarné čarování (Artefiletika pro předškoláky a mladší školáky). Praha: Albra, (redakce SPL-Práce), 2010. ISBN 978-80-7361-079-1.

ŠAMŠULA, P. Obrazárna v hlavě 1 - 2 . Výtvarná čítanka pro 2. - 5. ročník základní školy

ŠAMŠULA, P. a J. HIRSCHOVÁ. Průvodce výtvarným uměním IV. Praha: Práce, 1994. 128 s.  ISBN 80-208-0359-9.

VANČÁT, J. Poznávací a komunikační obsah výtvarné výchovy v kurikulárních dokumentech. Praha: Sdružení MAC, s.r.o., 2002. ISBN 80-86015-90-4.

Doporučené

BLÁHA, J. Estetická výchova pro střední školy. 2. díl. Umění jako obraz doby. 1.vyd. Praha: BLÁHA, J. a J. SLAVÍK. Průvodce výtvarným uměním V. 1. vydání. Praha: Práce, 1997.128 s. ISBN 80-208-0432-3

DACEY J. S. a K.H. LENNON. Kreativita. Praha: Grada Publishing, 2000. ISBN 80-7169-903-5.

FULKOVÁ, M. a kol. Edukativní programy Galerie Rudolfinum. Galerie Rudolfinum, 1997_2008.

FULKOVÁ, M. Diskurs umění a vzdělávání. Praha, Nakladatelství H+H, 2008.

FULKOVÁ, M. Když se řekne vizuální gramotnost. Výtvarná výchova, roč. 42, 2002, č. 4, s. 12-14.

GARDNER, H. Dimenze myšlení: Teorie rozmanitých inteligencí. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7278-279-3.

HAZUKOVÁ, H. a J. HLAVSA J. a kol. Psychologické základy teorie tvorby. Praha: Academia, 1985

KESSNER,L. ml. Muzeum v digitální době. Vnímání obrazů a prožitek umění v současné  společnosti. Praha: Argo a Národní  galerie, 2000.HELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál 2009.

KULKA, J.Psychologie umění.Praha: SPN, 1990. ISBN 80-04-23694-4.

KULKA, T. Umění a kýč.  Praha 1994

KULKA, J. Komplexní analýza uměleckého díla I. Praha: SPN 1990.

PELCOVÁ, N. Vzorce lidství. Filozofie o člověku a výchově. Praha: ISV 2001, ISBN 89-85866-64-1.

ROESELOVÁ,V. Proudy ve výtvarné výchově. Sarah, Praha 1999

SKARLANTOVÁ, J. a J. SLAVÍK. Estetická výchova pro střední školy. I.díl. 1. vydání. Praha: Sciencia Medica, 2001. 80 s. ISBN 80-85526-70-0.

SKARLANTOVÁ, J. Užitá tvorba I. Estetická východiska užité tvorby. Praha: UK-Pedagogická fakulta

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (09.09.2021)

Obsahové vymezení:

Výtvarná výchova jako součást vzdělávání; obecné i speciální přínosy rozvoji osobnosti. Výtvarná tvorba a tvořivost.  Vývojové zákonitosti a zvláštnosti dětského výtvarného projevu. Pedagogické aspekty výtvarně-estetických interakcí. Vzdělávací cíle, vzdělávací nabídka a očekávané výstupy v závazných pedagogických dokumentech (RVP, osnovách SOŠ). Specifika různých forem výtvarného vzdělávání. Vizuální gramotnost. Galerijní a muzejní edukace. Artefiletika. Širší kontexty a integrující charakter výtvarné edukace, možná rizika. Profesní profil výtvarného pedagoga. Umělecké, vědecké a pedagogické dílo.                                    

Výtvarné a didaktické prostředky dosažení cíle. Didaktické kategorie, funkční slovník. Funkce
a úskalí hodnocení. Strategie a formy plánování. Myšlenkové modely výuky, dlouhodobější výtvarné programy. Příprava a reflexe praxe, varianty, korekce.

 

Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (09.09.2021)

Zkouška:

Ústní teoreticko-praktická spojená s reflexí získaných teoretických poznatků osvojených v přímé výuce i samostudiu.

Teoretická část má prokázat znalosti z oblasti didaktiky výtvarné výchovy (Didaktiky výtvarné výchovy I a II, Oborové didaktiky I a II). Problémové okruhy budou vycházet z obsahu výuky DVVI a II a koncepce závěrečné zkoušky).

Praktická část má prokázat získané výtvarně pedagogické kompetence pro přípravu, realizaci  a hodnocení výtvarné edukace se zaměřením na konkrétní vzdělávací pracoviště. Bude probíhat jako prezentace a obhajoba realizovaného výtvarného programu (metodické či tematicko-metodické řady tří navzájem navazujících výtvarných úkolů (včetně výtvarné dokumentace z realizace a sebehodnotící reflexe vyučující(ho).  

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html