SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Teaching Practice - OCDU19DV07
Title: Pedagogická praxe
Guaranteed by: Katedra andragogiky a managementu vzdělávání (41-KAMV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: summer
E-Credits: 0
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/0, C [HT]
Extent per academic year: 20 [hours]
Capacity: unknown / unknown (0)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: enabled for web enrollment
Guarantor: PaedDr. Nataša Mazáčová, Ph.D.
Annotation -
Last update: RNDr. Ing. Eva Urbanová, Ph.D., MBA (25.01.2023)
Teaching Practice aims to develop teaching competences in their entirety, trainees gain experience in teaching in the context of classroom and school functioning and verify their level of teaching competence.
Aim of the course - Czech
Last update: RNDr. Ing. Eva Urbanová, Ph.D., MBA (25.01.2023)

Cílem předmětu je rozvoj učitelských kompetencí v celém rozsahu. Účastníci vzdělávání získají zkušenosti s výukou v kontextu fungování třídy a školy a ověřují si úroveň své učitelské způsobilosti.

Descriptors - Czech
Last update: RNDr. Ing. Eva Urbanová, Ph.D., MBA (25.01.2023)
Studium se opírá o prezenční výuku v rozsahu uvedeném v sylabu a předpokládá i dostatečnou časovou dotaci věnovanou samostudiu a plnění zadaných úkolů.
Literature - Czech
Last update: RNDr. Ing. Eva Urbanová, Ph.D., MBA (25.01.2023)

Povinná

MAZÁČOVÁ, N. Pedagogická praxe. Praha: Univerzita Karlova v Praze – Pedagogická fakulta, 2014. ISBN 978-80-7290-673-4.

MAZÁČOVÁ, N. Vybrané problémy obecné didaktiky. Praha: Univerzita Karlova v Praze – Pedagogická fakulta, 2014. ISBN  978-80-7290-677-2.

Doporučená

FILOVÁ, H. Budoucí učitelé na souvislé praxi aneb rukověť cvičného učitele. Brno: Paido, 1999. ISBN 80-85931-73-7.

HAVEL, J. a T. JANÍK (ed.) Pedagogická praxe v pregraduální přípravě učitelů. Brno: Pedagogická fakulta MU. ISBN 80-210-3378-9.

JANÍK, T. (ed.) Úloha fakultního cvičného učitele a fakultní cvičné školy v přípravě budoucího učitele. Brno: Pedagogická fakulta MU, 2002. ISBN 80-86633-011-2.

SPILKOVÁ, V., A. TOMKOVÁ, N. MAZÁČOVÁ, J. KARGEROVÁ a kol. Klinická škola a její role ve vzdělávání učitelů.Praha: Pedagogická fakulta UK, 2015. ISBN 978-80-7290-832-5.

Syllabus - Czech
Last update: RNDr. Ing. Eva Urbanová, Ph.D., MBA (25.01.2023)

V průběhu pedagogické praxe dochází k rozvíjení kompetencí přímo spojených s vyučovacím procesem. Účastník vzdělávání tak má příležitosti propojovat a aplikovat teoretické vědomosti a pedagogické dovednosti získané během počáteční přípravy v konkrétních situacích ve škole.

V rámci studia Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů je realizována pedagogická praxe v celkovém rozsahu 20 hodin. Jedná se nejen o vlastní výuku účastníka vzdělávání, ale zároveň také skupinové náslechy ve výuce fakultních učitelů. V průběhu pedagogické praxe účastníci realizují náslechy (hospitují) ve výuce zkušených fakultních učitelů, připravují si vlastní pedagogické výstupy a následně vyučují.  Nedílnou součástí náslechů a vlastní pedagogické činnosti jsou reflexe a vlastní sebereflexe.

Course completion requirements - Czech
Last update: RNDr. Ing. Eva Urbanová, Ph.D., MBA (25.01.2023)

Zápočet: Atest za pedagogickou praxi se uděluje na základě splnění všech níže uvedených požadavků:

  1. ­samostudium publikace Pedagogická praxe (autorka PaedDr. Nataša Mazáčová, Ph.D.)
  2. doložení potvrzení o realizaci náslechů v rozsahu 6 vyučovacích hodin
  3. doložení potvrzení o realizaci pedagogické praxe ve škole v rozsahu minimálně 14 vyučovacích hodin
  4. předložení pedagogického deníku se zřetelem na reflexi náslechových hodin a sebereflexi vlastní výuky

­

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html