SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
General Theory of Education - OCDU19DV05
Title: Obecná pedagogika
Guaranteed by: Katedra andragogiky a managementu vzdělávání (41-KAMV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: winter
E-Credits: 0
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, Ex [HT]
Extent per academic year: 36 [hours]
Capacity: unknown / unknown (0)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Guarantor: prof. PhDr. Jaroslav Veteška, Ph.D., MBA, mimořádný profesor Univerzity Karlovy
Annotation -
Last update: Mgr. David Mück (09.09.2022)
The participants will create a structured overview of the current concept of education in the school environment, they will be able to put pedagogical phenomena into the social-historical framework and reflect their own pedagogical experience in relation to the latest knowledge of the field.
Literature - Czech
Last update: Mgr. David Mück (09.09.2022)

Povinné

Dvořáček, J. Základy pedagogiky. Praha: Oeconomica, 2014. ISBN 978-80- 245-2014-8.

Průcha, J. Moderní pedagogika. 6. vyd. Praha: Portál, 2013.

Doporučené

Dvořáček, J. Kompendium pedagogiky. Praha: UK PedF, 2009.

Kasper, T. a D. Kasperová. Dějiny pedagogiky. Praha: Grada, 2008.

Průcha, J. Přehled pedagogiky. 6. vyd. Praha: Portál, 2014.

Pasch, M. et al. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál, 2005.

Pelikán, J. Výchova pro život. Praha: ISV, 1997.

Průcha, J. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. 2. aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2004.

Vališová, A., H. Kasíková a kol. Pedagogika pro učitele. Praha: Grada, 2010.

VETEŠKA, J. Proměny školního vzdělávání v biodromálním kontextu. Praha: Verlag Dashöfer, 2011. ISBN 978-80-86897-39-4.

Veteška, J. a kol. Kompetence studentů a absolventů škol – teoretická východiska a příklady dobré praxe. Praha: Česká andragogická společnost, 2017. 179 s. ISBN 978-80-906894-0-4.

http://www.nuv.cz/t/in

http://www.nuv.cz/t/ivp-digi

Školský zákon - aktuální znění

Vyhláška o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných (č. 27/2016 Sb.)

Vyhláška o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních (č.197/2016 Sb. novelizující vyhlášku č. 72/2005 Sb.)

Vyhláška o vedení dokumentace škol a školských zařízení (č. 202/2016 Sb. novelizující vyhlášku č. 364/2005 Sb.)

Podpůrná opatření

Syllabus - Czech
Last update: Mgr. David Mück (09.09.2022)

­Koncept vzdělávání a systém vzdělávání v ČR

­Přehled vývoje pojetí výchovy a vzdělávání

­Pedagogická témata a základní kategorie v evropském historickém rámci

­Funkce školy a vzdělávání

­Kurikulum školního vzdělávání

­Kultura školy jako sociální organizace

­Koncepce společného vzdělávání

­Výchova ve škole a její pojetí

­Role učitele ve vzdělávání

­Aktuální otázky současné vzdělávací politiky

Course completion requirements - Czech
Last update: Mgr. David Mück (09.09.2022)

Zkouška: Aktivní účast v přímé výuce, samostatná práce se zdroji. U praktikujících učitelů využití poznatků pro reflexi vlastní praxe.

Pozn.: Dle aktuální situace – distanční forma, včetně atestace.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html