you can enroll for the course repeatedly course can be enrolled in outside the study plan enabled for web enrollment priority enrollment if the course is part of the study plan
Last update: PhDr. Magdalena Saláková, Ph.D. (31.10.2019)
A study of the development of non-western music. Emphasis will be placed on developing a thorough knowledge of non-European music. The objective of Ethnic Music and Ethnomusicology is for the student to gain an understanding of the development of non-western music from the earliest known sources until the present day. The course will include the study of both traditional and folk music in many genres. It will place a strong emphasis on listening to and identifying various styles od world regions. Upon successful completion of this course, students will be expected to:
• Demonstrate a basic knowledge of significant genres of various world regions
• Apply understanding of stylistic trends through aural recognition and analysis of representative works
• Understand and describe the development of specific musical instruments
• Shortly analyze representative works and evaluate how music was shaped by broad political, cultural, and economic trends and by the values of the society that produced it
Last update: PhDr. Magdalena Saláková, Ph.D. (10.02.2021)
Přednáška a cvičení "Etnická hudba a etnomuzikologie" poskytuje přehled a orientaci v tzv. etnické hudbě, tedy v hudebních projevech mimo rámec "západní" artificiální hudby. Zabývá se především hudebním folklórem, hudbou přírodních národů a vysokých mimoevropských kultur. V době prezenční výuka je předmět koncipován jako přátelská setkání při diskusi o mimoevropské hudbě. Kromě představení teoretických základů etnomuzikologie je zaměřena zejména na sluchovou zkušenost. Komentované ukázky reprezentativních vzorků etnické hudby mapují hudební projevy hlavních kultur a etnik planety v kontextu jejich kulturně-antropologických souvislostí a vzájemných vztahů. Důraz je kladen na rozvíjení schopnosti analytického přístupu a porozumění principům hudebního myšlení i mimo rámec evropských hudebních zvyklostí. Studenti jako výstup obdrží řadu materiálů, kterou budou k tomuto tématu moci využít ve své pedagogické praxi.
Descriptors - Czech
Last update: PhDr. Magdalena Saláková, Ph.D. (10.02.2021)
Distanční výuka bude koncipována takto:
vše "povinné" probíhá asynchronně v prostředí Moodle (online výuka se neváže (!) na konkrétní a jediný čas)
v pondělí budou do Moodle přidány odkazy na videopřednášky / ppt prezentace a budou otevřeny ke shlédnutí po dobu celého týdne
v prostředí Moodle bude k dispozici seznam on-line odkazů, handout či text z "Handparatatu", týkající se tématu (asynchronní výuka)
v případě domluvy mohou probíhat synchronní konzultace přes domluvené kanály
pokud nebude možné konat atestaci v prezenční podobě, atestace bude realizována v Moodle + případně osobně on-line kolokviem v domluvených časech a prostředích
Literature - Czech
Last update: PhDr. Magdalena Saláková, Ph.D. (01.10.2019)
Doporučená rozšiřující literatura:
JURKOVÁ, Z. a kol.: Kapitoly o mimoevropské hudbě, VUP, 2. vyd., Olomouc 2001
MATOUŠEK, V.: Rytmus a čas v etnické hudbě, Togga, Praha 2003 (158 str., 2 CD s ukázkami)
STONE, R. M. a další: The Garland Encyclopedia of World Music, Online-verze: http://glnd.alexanderstreet.com/ (přístup přes ISIC)
ETHNOMUSICOLOGY FORUM, Journal of the British Forum for Ethnomusicology www.tandf.co.uk/journals www.bfe.org.uk ETHNOMUSICOLOGY, Journal of the Society for Ethnomusicology (SEM) http://www.indiana.edu/~ethmusic HOOD, M.: The Ethnomusicologist, New York 1971 KUNST, J.: Ethnomusicology, repr. 1975 Amsterodam MUSIKGESCHICHTE IN BILDERN, Band I. Musikethnologie (cca 12 dílů) NETTL, B.: Theory and Method in Ethnomusicology, London 1964 SACHS, C.: The History of Musical Instruments, W.W.Norton & Comp.injc., New York 1968 (1940), ISBN 0 393 02068 1 MYERS, Helen. 1992. Ethnomusicology: An Introduction. NY: W. W. Norton & Co. (fotokopie v knihovně ÚHV FF UK). NETTL, B. The Study of Ethnomusicology, Thirty-one Issues and Concepts. Urbana and Chicago: University of Illinois Press. 2005
Requirements to the exam - Czech
Last update: PhDr. Magdalena Saláková, Ph.D. (10.02.2021)
Podmínky pro udělení zápočtu:
1. v době distanční výuky: samostatné shlédnutí a prostudování zaslaných materiálů
2. příprava pracovního listu se zadaným tématem (aktivity využitelné v praxi 2. stupně ZŠ a SŠ)
Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Magdalena Saláková, Ph.D. (10.02.2021)
Distanční výuka - viz DESKRIPTORY!
V rámci přednášek a seminářů bude postupně věnována pozornost vybraným tématům z níže uvedeného seznamu. Každý semestr obsáhne pouze vybrané geografické lokality, a to ze dvou důvodů: 1) oblasti celé planety není možné v rámci jednoho semestru uspokojivě zvládnout, 2) studenti takto budou mít možnost v případě zájmu v předmětu pokračovat i v dalších semestrech.
· Hudba australských Aboriginců a původních obyvatel Oceánie
· Tradiční hudba subsaharské Afriky (Pygmejové, Shona atd.)
· Tradiční hudba Tibetu, střední a paleoarktické Asie (šamanismus, khoomij)
· Hudba indického subkontinentu (rága, tála)
· Klasická a lidová hudba arabského kulturního okruhu (maqám)
· Hudba jihovýchodní Asie (gallan atd.)
· Kultivovaná a lidová hudba kultur Dálného Východu (Čína, Japonsko, Korea)
· Hudba Ainuů, Inuitů (Eskymáků) a indiánů severní Ameriky
· Hudba Latinské Ameriky (indiáni Amazonie, And, obyvatelé puebel)
· Specifika etnické hudby Středomoří, hudba starých civilizací Blízkého východu, Antiky a její relikty v tradiční a lidové hudbě kolem Středozemního moře