|
|
|
||
Last update: Jana Vojanová (22.02.2024)
|
|
||
Last update: Jana Vojanová (22.02.2024)
Čas: čtvrtek 9:30-10:50, C117 (U Kříže 8, Jinonice) Vyučující: PhDr. Jaroslava Hasmanová Marhánková, Ph.D., Mgr. Nina Fárová, Ph.D. Email: jaroslava.marhankova@fsv.cuni.cz, nina.farova@soc.cas.cz
Výuka kurzu Gender a společnost probíhá prezenčně. Do Moodle mohou být průběžně přidávány další studijní materiály. O vložení takovýchto materiálů vás budeme vždy dopředu informovat emailem. Informujte nás ihned o jakýchkoliv nenadálých či očekávaných komplikací, které by mohly ovlivnit vaši schopnost práce v kurzu a dodržení zadaných termínů. Naše včasná informovanost (a zdůvodnění těchto problémů) je základním předpokladem toho, abychom je spolu mohli řešit a případně našli oboustranně uspokojivé řešení. Využití nástrojů AI je možné jen v rámci editace textu či počáteční rešerši. Využívání celého textu generované AI bez vlastního autorského přínosu je považování za porušení akademické integrity. Anotace kurzu Kurz představuje základy sociálně vědního studia genderu a hlavní teoretické přístupy, které se v této oblasti výzkumu prosazují jak na mezinárodním, tak domácím poli. Studující se seznámí s klíčovými koncepty uchopujícími genderové aspekty sociálních procesů na různých rovinách analýzy: 1) na mikro-úrovni jde především o procesy, které činí lidské bytosti genderované. Seznámíme se s koncepty jako genderová identita, genderová socializace, genderové role a budeme se též zabývat genderovými aspekty sociálních interakcí. 2) Na další úrovni se soustředíme na stěžejní sociální instituce v lidském životním cyklu, jako je například rodina, škola, trh práce, zdravotnictví či politika. Podmínky absolvování: 1) Aktivní příprava, účast a práce na hodinách Studující jsou povinny/i si přečíst a detailně prostudovat povinnou literaturu na setkání, připravit si v návaznosti na ni otázky k diskuzi a na diskuzích během setkání aktivně participovat. Veškerá povinná literatura je k dispozici v Moodle.
2) 2 průběžné písemné úkoly v rámci semestr 1) úkol č. 1.: proměny společenského vnímání sexuality: úkol se vztahuje k povinné literatuře na setkání 29/2. Z následujících dvou otázek si vyberte jednu, na kterou v plynulém textu v rozsahu 2-2,5 NS odpovíte. Úkol se odevzdává do složky v Moodle, kde také bude k dispozici hodnocení a zpětná vazba.
počet bodů: max. 25 1. Příklad vnímání ženské cyklistiky a studia ženského orgasmu představují dílčí příklady proměn pohledu na mužskou a ženskou sexualitu. V čem tyto dva příklady ilustrují dopad konkrétní společenské situace na pohled na sexualitu (jinými slovy, proč byl podle vás v dané době pohled na tyto aspekty právě takový a jakým způsobem odrážel dobové představy o genderových vztazích)? 2. Najděte a detailněji popište jiný příklad z nedávné historie (19. až do současnosti), který podobně jako příklady bicyklu a studia orgasmu ilustrují proměnlivost pohledu na lidskou sexualitu. Při popisu je potřeba odkazovat na další zdroje mimo povinnou literaturu. 2) úkol č. 2: genderové vztahy v rodině v průběhu času: úkol se vztahuje k dokumentům Manželské etudy. Studující shlednout dokumenty (viz. odkazy na streamy u hodiny 9/5). Z následujících dvou otázek si vyberou jednu, kterou rozpracují v textu o rozsahu 2-2,5 NS. V textu je potřeba se explicitně vztáhnout k příkladům ze zadaného filmu. Úkol se odevzdává do složky v Moodle, kde také bude k dispozici hodnocení a zpětná vazba. 1. Vyberte si jeden konkrétní moment/zkušenost (např. narození dítěte, rozvod, vztah k práci apod.) z biografických drah manželů prožívajících své životy v různých obdobích (Zuzana a Stanislav / Zuzana a Lukáš). V čem je u těchto párů/jednotlivců prožívání těchto momentů či zkušeností odlišné? Co konkrétně podle vás tuto odlišnost způsobilo? 2. V případě obou párů lze pozorovat genderové odlišnosti v biografiích (tj. příběhy sledovaných žen se v mnohém liší od příběhů jejich partnerů, ačkoliv zažívají stejné události). Zaměřte se na diskuzi odlišnosti této genderovanosti v příbězích různých generací (tj. v jakých aspektech je rozdíl ve zkušenosti manželství, narození dítěte, rozvodu….Zuzany a Zuzany; a Vladimíra a Lukáše a podobný anebo odlišný)?
počet bodů: max. 25
3) Písemný test mapující znalost základních pojmů z přednášek a povinné literatury (max 50 bodů) Písemný test bude prověřovat obeznámenost s klíčovými pojmy souvisejícími s probranými tématy. Test bude pokrývat látku diskutovanou v rámci setkání a předepsanou povinnou literaturu.
Hodnocení (viz Opatření děkanky č. 17/2018): A: 91 % a více B: 81 – 90 % C: 71 – 80 % D: 61 – 70 % E: 51 – 60 % F: 0 – 50 %
|
|
||
Last update: PhDr. Mgr. Jaroslava Hasmanová Marhánková, Ph.D. (25.01.2022)
|
|
||
Last update: PhDr. Mgr. Jaroslava Hasmanová Marhánková, Ph.D. (25.01.2022)
|