Last update: PhDr. Miroslava Kotvová, Ph.D. (05.11.2019)
In this subject, students will learn the basic concepts related to the scientific field of special pedagogy. The subject is based on the historical evolution of society and its relation to the existence of people with health or social handicaps. It defines the subject, aim, terminology of the scientific field. The student will have knowledge of particular special pedagogical disciplines, will be familiar with the problems of people with visual, hearing, mental and physical disabilities, communication disorders, combined disabilities and learning and behavior disorders. The current system of school advisory institutions and the possibilities of education of children, pupils and students with special educational needs will be described. The explanation will be focused on upbringing and education of children with disabilities in preschool age.
Last update: PhDr. Miroslava Kotvová, Ph.D. (04.11.2019)
V rámci předmětu se studenti seznámí se základními pojmy vztahujícími se k oboru speciální pedagogika. Předmět vychází z historického vývoje společnosti v souvislostí s poskytovanou péči o osoby se zdravotním či sociálním znevýhodněním, Definuje předmět, cíl, odbornou terminologii vědního oboru. Absolvováním tohoto předmětu získá student základní poznatky z jednotlivých speciálně pedagogických disciplín s ohledem na problematiku osob se zrakovým, sluchovým, mentálním a tělesným postižením, s poruchou komunikačního systému, s kombinovaným postižením a s poruchami učení a chování. Dále se seznámí se současným systémem školských poradenských institucí a možnostmi vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami. Podrobněji se bude zabývat specifiky výchovy a vzdělávání děti se zdravotním či sociálním znevýhodněním v předškolním věku.
Descriptors - Czech
Last update: PhDr. Miroslava Kotvová, Ph.D. (12.09.2021)
Výuka seminářů a přednášek v ZS 21/22 je plánována v běžném prezenčním režimu, v případě zhoršení epidemiologické situace bude výuka realizována v prostředí MS Teams dle pravidelného rozvrhu.
Literature -
Last update: PhDr. Miroslava Kotvová, Ph.D. (05.11.2019)
Povinná literatura:
LUDÍKOVÁ, Libuše, RENOTIÉROVÁ,M. Speciální pedagogika. Olomouc: Univerzita Palackého, 2006. ISBN 80-2444-1475-9.
SLOWÍK, Josef. Speciální pedagogika. 2., aktualizované a doplněné vydání. Praha: Grada, 2016. 162 stran. Pedagogika. ISBN 978-80-271-0095-8.
TITZL, Boris. Postižený člověk ve společnosti. Praha : PedF UK, 2000. ISBN 86039-30-7.
Doporučená literatura:
FISHER, Slavomil, et al. Speciální pedagogika: edukace a rozvoj osob se specifickými potřebami v oblasti somatické, psychické a sociální: učebnice pro studenty učitelství. Praha : Triton, 2014. ISBN 978-80-7387-792-7.
Mazánková, Martina. Inkluze v mateřské škole: děti s PAS, ADHD a handicapem. Vydání první. Praha: Portál, 2018. 119 stran.
ISBN 978-80-262-1365-9.
PIPEKOVÁ, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 2010. ISBN 80-7315-198-0.
VALENTA, M. A kol. Přehled speciální pedagogiky. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0602-6.
KUNRTOVÁ, Monika, HORVÁTHOVÁ, Ivana, POTMĚŠIL, Miloň. Podpora komunikačních schopností dětí s kombinovaným postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2011. ISBN 978-80-244-2976-2.
KVĚTOŇOVÁ, Lea, PROUZOVÁ, Regina. Speciální pedagogika v podmínkách inkluzivního vzdělávání. Praha: Univerzita Karlova, 2010. ISBN 978-80-7290-472-3.
POTMĚŠILOVÁ, Petra. Speciální pedagogika nejen pro sociální pedagogy. Praha : Patra, 2013. ISBN 978-80-7320-179-1.
Last update: PhDr. Miroslava Kotvová, Ph.D. (19.09.2019)
Povinná literatura:
LUDÍKOVÁ, Libuše, RENOTIÉROVÁ,M. Speciální pedagogika. Olomouc: Univerzita Palackého, 2006. ISBN 80-2444-1475-9.
SLOWÍK, Josef. Speciální pedagogika. 2., aktualizované a doplněné vydání. Praha: Grada, 2016. 162 stran. Pedagogika. ISBN 978-80-271-0095-8.
TITZL, Boris. Postižený člověk ve společnosti. Praha : PedF UK, 2000. ISBN 86039-30-7.
Doporučená literatura:
FISHER, Slavomil, et al. Speciální pedagogika: edukace a rozvoj osob se specifickými potřebami v oblasti somatické, psychické a sociální: učebnice pro studenty učitelství. Praha : Triton, 2014. ISBN 978-80-7387-792-7.
Mazánková, Martina. Inkluze v mateřské škole: děti s PAS, ADHD a handicapem. Vydání první. Praha: Portál, 2018. 119 stran.
ISBN 978-80-262-1365-9.
PIPEKOVÁ, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 2010. ISBN 80-7315-198-0.
VALENTA, M. A kol. Přehled speciální pedagogiky. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0602-6.
KUNRTOVÁ, Monika, HORVÁTHOVÁ, Ivana, POTMĚŠIL, Miloň. Podpora komunikačních schopností dětí s kombinovaným postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2011. ISBN 978-80-244-2976-2.
KVĚTOŇOVÁ, Lea, PROUZOVÁ, Regina. Speciální pedagogika v podmínkách inkluzivního vzdělávání. Praha: Univerzita Karlova, 2010. ISBN 978-80-7290-472-3.
POTMĚŠILOVÁ, Petra. Speciální pedagogika nejen pro sociální pedagogy. Praha : Patra, 2013. ISBN 978-80-7320-179-1.
Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Miroslava Kotvová, Ph.D. (19.09.2019)
Student se seznámí s jednotlivými probíranými tématy prostřednictvím přednášek:
1. Vývoj vztahu společnosti k osobám se zdravotním či sociálním znevýhodněním z pohledu historie
2. Vývoj oboru SPPG a současné přístupy ve speciálně pedagogické intervenci
3. Vymezení pojmu normality ve vztahu k předmětu SPPG
4. Speciálně pedagigcká diagnostika - vymezení, cíl, metody
5. Metody a zásady používané ve speciálně pedagogické praxi
6. Rodina s dítětem se zdravotním či sociálním znevýhodněním a možnosti odborné intervence
7. Rané péče a školní poradenská zařízení
8. Systém vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami
9. Pracovní uplatnění osob s postižením a možnosti jejich socializace
10. Úloha neziskového sektoru v intervenci zaměřené na osoby se zdravotním či sociálním
11. Legislativní opatření vztahující se k osobám se zdravotním či sociálním zenvýhodněním
12. Jednotlivé speciálně pedagogické disciplíny - jejich stručný přehled, charakteristika specifik spojených s jednotlivými druhy postižení v souvislosti s vývojem dítěte v předškolním věku
Course completion requirements -
Last update: PhDr. Miroslava Kotvová, Ph.D. (05.11.2019)
- processing and presentation of a given topic
- written test in the range of the entire semester
Last update: PhDr. Miroslava Kotvová, Ph.D. (19.09.2019)
- vypracování zadaného tématu a jeho prezentace
- absolvování písemného testu v rozsahu odpřednášených témat