Last update: doc. Mgr. David Rybák, Ph.D. (14.05.2019)
1. Descartes' metaphysics of consciousness as a starting-point of our, i.e., Modern world
2. How the interpretation of humanity of man is changing? And, as education means the upribringing of man to his humanity, how the meaning of education is changing in the modern world?
3. Concerning the issue of causality. Modern empiricism, John Locke and psychology; David Hume, Georges Berkeley.
4. Continental philosophy - Spinoza, Leibniz; Immanuel Kant: what does it mean, to ask transcendentally?
5. The issue of historicity - Hegel, Feuerbach, Marx
6. The issue of philosophy and the end of philosophy - Nietzsche, Husserl, Heidegger
7. How to understand the "post-" in postmodern theory?
Last update: doc. Mgr. David Rybák, Ph.D. (14.05.2019)
1. Descartova metafyzika vědomí jako počátek našeho, tj. novověkého světa.
2. Jak se proměňuje sebe-výklad lidskosti člověka? A, pokud vzdělání znamená přivedení člověka k jeho lidskosti, jak se proměňuje vzdělání v novověku?
3. Problém kauzality. Moderní empirismus, John Locke a psychologie; David Hume, Georges Berkeley.
4. Kontinentální filosofie - Spinoza, Leibniz; Immanuel Kant: co to znamená, transcendentálně se tázat?
5. Problém dějinnosti: Hegel, Feuerbach, Marx.
6. Problém filosofie a konec filosofie: Nietzsche, Husserl, Heidegger.
7. Jak porozumět předponě "post-" v postmoderní teorii?
Aim of the course - Czech
Last update: doc. Mgr. David Rybák, Ph.D. (14.05.2019)
Jde o získání základního přehledu o novověké filosofii a skrze to o ontologickém i metodickém rámci, v němž myslíme a zakoušíme, ať o tom víme, či nikoliv.
Literature -
Last update: PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D. (11.11.2019)
BENYOVSZKY, Ladislav. Úvod do filosofického myšlení. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2007, 557 s. ISBN 978-80-7380-040-6
PEŠKOVÁ, Jaroslava a Schücková, Ladislava. Já, člověk--: jak dělat vědu o člověku dnes a zítra. 1. vyd. Praha: SPN - Státní pedagogické nakladatelství, 1991. 270 s. Učebnice a příručky pro vysoké školy. ISBN 80-04-21766-4
PELCOVÁ, Naděžda. Vzorce lidství: filosofické základy pedagogické antropologie. Vyd. 2., přeprac. a rozš., V Portálu 1. Praha: Portál, 2010. 261 s. ISBN 978-80-7367-756-5
Last update: doc. Mgr. David Rybák, Ph.D. (14.05.2019)
BENYOVSZKY, Ladislav. Úvod do filosofického myšlení. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2007, 557 s. ISBN 978-80-7380-040-6
PEŠKOVÁ, Jaroslava a Schücková, Ladislava. Já, člověk--: jak dělat vědu o člověku dnes a zítra. 1. vyd. Praha: SPN - Státní pedagogické nakladatelství, 1991. 270 s. Učebnice a příručky pro vysoké školy. ISBN 80-04-21766-4
PELCOVÁ, Naděžda. Vzorce lidství: filosofické základy pedagogické antropologie. Vyd. 2., přeprac. a rozš., V Portálu 1. Praha: Portál, 2010. 261 s. ISBN 978-80-7367-756-5
Syllabus - Czech
Last update: doc. Mgr. David Rybák, Ph.D. (14.05.2019)
1. Descartova metafyzika vědomí jako rámec našeho myšlení a zakoušení světa i sebe
2. Základní podstatné rysy novověkého světa a člověka
3. Empirismus
4. Kontinentální racionalismus
5. Problém dějinnosti
6. Problém Evropy
7. Postmoderní teorie
Course completion requirements -
Last update: PaedDr. Jaroslava Zemková, Ph.D. (11.11.2019)
Student will prepare a report from a selected dialogue of Plato (Criter, Menon, Phaidon, Gorgias, Charmides) and the understanding will have to defend at the exam.
Last update: doc. Mgr. David Rybák, Ph.D. (14.05.2019)
Vypracování referátu z vybraného Platónova dialogu (Kritón, Menón, Faidón, Gorgiás, Charmidés) a prokázání porozumění probraným problémům u zkoušky.