Psychiatric propedeutics is designed to 1) teach basic interviewing skills in mentally ill; and 2) provide oral and written report on the clinical examination of psychiatric patient including present mental status examination.
Last update: Hana Jarošová (26.05.2008)
Psychiatrická propedeutika se zabývá 1) základní komunikací s duševně nemocným; 2) klinickým psychiatrickým vyšetřením, s důrazem na zvládnutí přítomného stavu psychického, a to jak v ústní tak písemné podobě.
Aim of the course -
Last update: Hana Jarošová (26.05.2008)
After the course the students will be able to: 1) communicate with mentally ill patient: 2) to provide oral and written report on mental status (Clinical Examination of the Psychiatric Patient)
Last update: Hana Jarošová (26.05.2008)
absolventi kurzu zvládnou:
1) komunikaci s duševně nemocným;
2) sestaví ústní i písemnou zprávu o přítomném stavu psychickém (kompletní psychiatrické vyšetření s důrazem na status praesens psychicus)
Literature -
Last update: Hana Jarošová (26.05.2008)
? Kaplan and Sadock?s Synopsis of Psychiatry / B. J. Sadock, H. I. Kaplan. - 8th ed. - Baltimore: Williams & Wilkins, 1998
? Kaplan and Sadock?s Synopsis of Psychiatry / B. J. Sadock, H. I. Kaplan. - 8th ed. - Baltimore: Williams & Wilkins, 1998.
? Psychiatrie pro praktické lékaře / Cyril Höschl. - 1. vyd. - Jinočany: H & H, 1996.
? Psychiatrie: učebnice pro vyšší zdravotnické školy / Cyril Höschl a kol. - 1. vyd. - Praha: Scientia Medica, 1997.
? Kaplan and Sadock?s Synopsis of Psychiatry / B. J. Sadock, H. I. Kaplan. - 8th ed. - Baltimore: Williams & Wilkins, 1998.
? Psychiatrie pro praktické lékaře / Cyril Höschl. - 1. vyd. - Jinočany: H & H, 1996.
? Psychiatrie: učebnice pro vyšší zdravotnické školy / Cyril Höschl a kol. - 1. vyd. - Praha: Scientia Medica, 1997.
Teaching methods -
Last update: Hana Jarošová (26.05.2008)
powerpoint presentation, DVD with specific situations, demonstration of the patients by teacher, clinical examination by students, study of clinical records
Study materials:
all required materials (Outline of Clinical Examination of the Psychiatric Patient and presentations on Propeeutics) are located at: http://www.pcp.lf3.cuni.cz/vyuka/
Last update: Hana Jarošová (26.05.2008)
Metody výuky: powerpointová prezentace, DVD se specifickými situacemi, demonstrace pacienta vyučujícím, vyšetření pacienta studentem, studium lékařské dokumentace
Materiály ke studiu: veškeré potřebné materiály (Postup při psychiatrickém vyšetření, Přítomný stav psychický a prezentaci Propedeutika) jsou umístěny na http://www.pcp.lf3.cuni.cz/vyuka/
Requirements to the exam -
Last update: Hana Jarošová (18.07.2008)
Credit: Students obtain the information about the credit at the first day of the course, also, the information is located at http://www.pcp.lf3.cuni.cz/vyuka/. For credit 80% presence is required, that is 11 hours out of 14. If in case of some unexpected situation (e.g. illness) students are absent, substitution for missing hours is possible after contacting the teacher responsible for the course via e-mail motlova@pcp.lf3.cuni.cz, copy to the secretary jarosova@pcp.lf3.cuni.cz, as soon as possible. It is possible to replace the absence 1) with the other groups including Czech curriculum; 2) if this is not possible students contact the teacher responsible for the course via e-mail motlova@pcp.lf3.cuni.cz; After contacting responsible teacher students 1) participate at the first topic of Mental Disorders course, as the topic deals with psychopathology overview, or 2) write Psychiatric Examination Report after clinical exam of psychiatric patient.
Last update: Hana Jarošová (18.07.2008)
Podmínky udělení zápočtu:
Studenti jsou s podmínkami zápočtu seznámeni první den kurzu, kromě toho jsou umístěny na http://www.pcp.lf3.cuni.cz/vyuka/. Očekává se 80% účast na praktické části výuky, což při 14 povinných výukových hodinách činí přibližně 11 hodin. Pokud studenti ze závažných důvodů nesplní povinnou účast, je nahrazování možné za předpokladu, že se absentující student včas (tedy obratem, případně ihned po ukončení kurzu) ohlásí e-mailem vedoucí kurzu motlova@pcp.lf3.-cuni.cz a v kopii sekretářce jarosova@pcp.lf3.cuni.cz. Zameškanou výuku student nahradí 1) během následujícího výukového bloku, s tím, že si předem ověří, zda se učí téma, na kterém chyběl; 2) pokud toto není možné, dohodne se s vedoucí kurzu na dalším postupu (kontakt: motlova@pcp.lf3.cuni.cz); Tímto dalším postupem se rozumí 1) účast na prvním výukovém dni kurzu Poruchy psychiky, kdy se probírají relevantní psychopatologická témata; nebo 2) student po předchozí dohodě provede samostatně vyšetření pacienta.
Syllabus -
Last update: Hana Jarošová (26.05.2008)
Theoretical part (total 7 hours) is organized into two parts: 1) communication skills in specific situations (restless patient, delirious patient, demented patient, intoxicated patient, acutely psychotic patient, anxious patient); and 2) psychiatric report: identifying data, first ?impression?, family history, previous and current medical illnesses, alcohol and other substance use history, personal history, previous psychiatric illnesses, history of present illness, mental status examination, diagnosis and differential diagnosis, further diagnostic studies, treatment plan. For practical part (total 7 hours) students are expected to talk with psychiatric patient by themselves, to ask relevant questions in order to examine the mental status. Also, they are expected to study medical records and write Mental Status Examination by thein own based on the interview.
Last update: Hana Jarošová (26.05.2008)
Teoretická část (celkem 7 hodin) je rozdělena na dvě části:
1) komunikační dovednosti ve specifických situacích (pacient neklidný, delirující, dementní, intoxikovaný, psychotický, úzkostný); a
2) klinické psychiatrické vyšetření: první dojem, anamnéza rodinná osobní, sociální, psychiatrická, nynější onemocnění, status praesens psychicus, závěr syndromologický, plán diagnostický a terapeutický. V praktické části (celkem 7 hodin) studenti samostatně vyšetřují pacienta, očekává se především schopnost klást otázky relevantní s cílem vyšetřit přítomný stav psychický. Samostatně studují dokumentaci, poté sami zapisují psychiatrické vyšetření.