Předmět přináší základní přehled o oboru rehabilitace a postupech užívaných v rámci léčebné, pracovní, sociální a
pedagogické rehabilitace. Studenti se seznámí se základní terminologií v rehabilitaci a fyzioterapii. Naučí se orientaci na lidském těle pomocí aspekce a palpace. Provést anamnézu a základní antropometrické a goniometrické vyšetření. Naučí se manipulovat s pacientem na lůžku, provádět pasivní pohyby, relaxaci, aktivní pohyby. Pracují také se zdravotnickou dokumentací a zpracovávají první písemnou práci – kazuistika pacienta.
Aim of the course -
Last update: Mgr. Marek Ploc (05.11.2020)
to achieve orientation in the system of rehabilitation in the Czech republic
acquisition of basic physiotherapy skills
Last update: Mgr. Marek Ploc (05.11.2020)
Získání základního povědomí o tom, co je rehabilitace a fyzioterapie Osvojení si základních fyzioterapeutických dovedností
Literature - Czech
Last update: Mgr. Marek Ploc (05.11.2020)
Votava, J. a kol.: Ucelená rehabilitace osob se zdravotním postižením. Karolinum, Praha, 2003
Guth, A.: Propedeutika v rehabilitácii. Lieč.rehabilitace, Bratislava, 1994
HALADOVÁ, Eva a Ludmila NECHVÁTALOVÁ. Vyšetřovací metody hybného systému. Vyd. 3., nezměn. Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 2010. ISBN 978-80-7013-516-7.
PODĚBRADSKÁ, Radana. Komplexní kineziologický rozbor: funkční poruchy pohybového systému. Praha: Grada Publishing, 2018. ISBN 978-80-271-0874-9.
KOLÁŘ, Pavel. Rehabilitace v klinické praxi. Praha: Galén, c2009. ISBN 978-80-7262-657-1.
JANDA, Vladimír a Dagmar PAVLŮ: Goniometrie. IDVPZ, Brno, 1993. ISBN 80-7013-160-8
Teaching methods -
Last update: Mgr. Marek Ploc (05.11.2020)
lectures,practical training, practice under supervision
Last update: Mgr. Marek Ploc (05.11.2020)
přednášky, praktika, práce s pacienty pod supervizí
Requirements to the exam -
Last update: Mgr. Marek Ploc (05.11.2020)
credit,exam
Last update: prof. PhDr. Kamila Řasová, Ph.D. (27.09.2022)
Zápočet:
80% účast na praktické výuce (kontrola dle zápočtového listu). Studenti chodí na praxi v bílém oblečení, v přezůvkách a označeni identifikační kartou – pokud nepřijdou v předepsaném, nemohou se praxe na LDN zúčastnit!
Kazuistika, dle instrukcí níže
80% úspěšnost v multiple-choice testu
Test je možné napsat pouze v případně splnění výše uvedených studijních povinností, tj. účast na praxích a kazuisitka nahrána do aplikace Protokoly (upozorňujeme, že kazuistiky mohou být několikát vráceny k přepracování).
Zkouška: přezkoušení teoretických znalostí a praktických dovedností studentů ve dvojicích
Kazuistika
Vyšetřovaná osoba: pohlaví
Ročník: rok narození pacienta
Diagnóza: klinická diagnóza včetně kódu dle klasifikace MKN
Status praesens: stav pacienta přímo v době vyšetření. Součástí je popis somatotypu pacientů, v případě operace důležité zaznamenat kolikátý den je pacient po operaci, dále využívání pomůcek (berle, chodítko, ortézy atd.)
Anamnéza: zpracování anamnézy dle schématu z doporučené literatury. Nutno náležitě označit data přejímaná ze zdravotnické dokumentace. V případě, že pacient anamnézu neguje, je potřeba tuto skutečnost zaznamenat.
Předchozí rehabilitace: Subjektivní informace pacienta o předchozí léčbě včetně jejího efektu, výpis z dokumentace (stručně), používání pomůcek.
Výpis ze zdravotní dokumentace: nemělo by docházet k opisování operačních protokolů a vstupních lékařských vyšetření. Je zde prostor pro záznam, jaká vyšetření již byla provedena (MRI, CT, UZ, RTG, EEG, EKG atd.)
Indikace k RHB: indikace lékaře, včetně výpisu z FT poukazu
Klinická rozvaha: jedná se o teoretickou úvahu, která slouží k úvodní rozvaze nad pacientem. Zejména jsou zhodnocena anamnestická data a status praesens. Pokud mohou mít obtíže pacienta více příčin (např. bolest), je zvážen možný původ těchto obtíží. Pokud je diagnóza známa, potom student u pacienta zvažuje přítomnost funkčního deficitu vzniknuvšího v důsledku prodělané nemoci či úrazu včetně, změny kvality života, omezení soběstačnosti, poruch kognitivních funkcí apod. Výsledkem rozvahy je několik hypotéz, které budou následujícím vyšetření potvrzeny, či vyvráceny.
Syllabus - Czech
Last update: Mgr. Magdaléna Marková (02.10.2022)
1. Komprehenzivní rehabilitace a její složky. Léčebná rehabilitace, její historie, obsah a cíle. Bio - psycho-sociální koncept rehabilitace. Fyzioterapie, definice a obsah.
2. Rehabilitace v ČR. Koncepce „Rehabilitačního a fyzikálního lékařství“, organizační struktury a jejich legislativní opora. Vzdělání, výzkum, profesní, odborné a jiné organizace (občanská sdružení) zaměřené na rehabilitaci a fyzioterapii, jejich význam.
3. Orientace na lidském těle, aspekce a palpace, horní a dolní končetiny, obličej, šíje, lopatky, pánev, trup
4. Anamnéza. Metodické zásady kinezioterapie. Rozdělení pohybů. Pasivní pohyb, relaxace. Aktivní pohyb, pohyb proti odporu.
5. Rizikové příznaky ve fyzioterapii, individuální a skupinové cvičení, stavba cvičební hodiny, cvičení ve vodě, na nářadí, s náčiním.
6. Goniometrie
7. Antropometrické vyšetření
8. Mobilita na lůžku, manipulace s těžce pohybově postiženými nemocnými, vertikalizace, příklady, možnosti využití moderních technologií u těchto nemocných, rozvoj robotické terapie.
9. Manipulace s pacientem na lůžku, vertikalizace, polohování
10. Pasivní pohyby, relaxace, aktivní pohyby, pohyby odporované
11. Rehabilitační tým, plán. Dokumentace.
12.Anamnéza.
13. Kondiční a dechové cvičení, cvičení s náčiním
14. Nácvik stoje a chůze, různé typy chůze, pomůcky zvl. v domácí péči a možnosti využití moderních technologií (robotizace).
15. Praxe na klinice LDN
16. Prezentace vypracovaných kazuistik a zpětná vazba z praxí.
Entry requirements -
Last update: Mgr. Marek Ploc (05.11.2020)
none
Last update: Mgr. Marek Ploc (05.11.2020)
Studenti chodí na praxi v bílém oblečení, v přezůvkách a označeni identifikační kartou – pokud nepřijdou v předepsaném, nemohou se praxe na LDN zúčastnit!