Last update: PhDr. Jana Slezáková, Ph.D. (13.09.2019)
The course is focused on the preparation of students (theory) for their teaching practice in the domain of teaching mathematics. The students get various mathematical topics in which they develop not only mathematical but also didactic abilities, formulating new problems, discussing difficulties of problems for pupils and creating cascades of problems.
Cíl předmětu -
Last update: PhDr. Jana Slezáková, Ph.D. (13.09.2019)
Kurz je zaměřen na propojování učitelské praxe a teorie v oblasti vyučování matematiky. Studentům jsou ilustrována různá matematická témata, ve kterých rozvíjejí nejen své matematické schopnosti při řešení úloh, ale rozvíjejí didaktické schopnosti při formulování nových úloh, predikování míry obtížnosti úloh pro žáky a vytváření kaskád úloh.
Aim of the course -
Last update: PhDr. Jana Slezáková, Ph.D. (13.09.2019)
To open to the students the world of didactics of mathematics with a close link to their personal experience, both mathematical and antropo-mathematical.
Last update: PhDr. Jana Slezáková, Ph.D. (13.09.2019)
Otevřít studentům svět didaktiky matematiky v úzkém propojení na jejich osobní zkušenosti matematické i antropomatematické ve všech rolích, s nimiž má student zkušenost.
Literature -
Last update: PhDr. Jana Slezáková, Ph.D. (13.09.2019)
Hejný, M., Stehlíková, N.: Číselné představy dětí. Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, Praha 1999. ISBN 80-86039-98-6.
Hejný, M.: Záporná čísla. In: (Eds.) M. Hejný, J. Novotná, N. Stehlíková: Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky 2, Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, Praha, 2004, ISBN 80-7290-189-3(2. sv.) s. 327-342.
Hejný, M.: Zlomky. In: (Eds.) M. Hejný, J. Novotná, N. Stehlíková: Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky 2, Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, Praha, 2004, ISBN 80-7290-189-3(2. sv.) s. 343-356.
Hejný, M.: Vyučování orientované na budování schémat - Aritmetika 1. stupně ZŠ, Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, Praha, 2014
Kubínová, M.: Projekty ve vyučování matematice, cesta k tvořivosti a samostatnosti. Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, Praha 2002. Tichá, M.: Jak žáci chápou slovní úlohy se zlomky. In (Eds.) M. Ausbergerová, J. Novotná: 6. setkání učitelů matematiky všech typů a stupňů škol. Plzeň, JČMF, 1998, s. 133-138.
Textbooks of mathematics for primary schools
Last update: PhDr. Jana Slezáková, Ph.D. (13.09.2019)
Hejný, M., Stehlíková, N.: Číselné představy dětí. Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, Praha 1999. ISBN 80-86039-98-6.
Hejný, M.: Záporná čísla. In: (Eds.) M. Hejný, J. Novotná, N. Stehlíková: Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky 2, Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, Praha, 2004, ISBN 80-7290-189-3(2. sv.) s. 327-342.
Hejný, M.: Zlomky. In: (Eds.) M. Hejný, J. Novotná, N. Stehlíková: Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky 2, Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, Praha, 2004, ISBN 80-7290-189-3(2. sv.) s. 343-356.
Hejný, M.: Vyučování orientované na budování schémat - Aritmetika 1. stupně ZŠ, Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, Praha, 2014
Kubínová, M.: Projekty ve vyučování matematice, cesta k tvořivosti a samostatnosti. Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, Praha 2002. Tichá, M.: Jak žáci chápou slovní úlohy se zlomky. In (Eds.) M. Ausbergerová, J. Novotná: 6. setkání učitelů matematiky všech typů a stupňů škol. Plzeň, JČMF, 1998, s. 133-138.
Učebnice matematiky pro 1. stupeň ZŠ
Teaching methods -
Last update: PhDr. Jana Slezáková, Ph.D. (13.09.2019)
Lectures and seminars
Last update: PhDr. Jana Slezáková, Ph.D. (13.09.2019)
Přednáška vedená dialogickým způsobem Semináře - řešení úloh, diskuse o didaktických i matematických jevech
Requirements to the exam - Czech
Last update: PhDr. Jana Slezáková, Ph.D. (13.09.2019)
Požadavky pro splnění předmětu jsou prodiskutovány jak na přednášce, tak na semináři.
Požadavky k zápočtu v zimním semestru akademického roku 2019/2020
KONTROLOVANÉ POŽADAVKY: 1. 100% aktivní účast 2. Tvorba materiálů k probíraným tématům na setkáních. Materiál bude obsahovat alespoň tři ze čtyř položek
- složku řešitelskou - student ukáže, popíše vlastní řešitelský proces.
- složku didaktickou, kde například komentuje svůj řešitelksý proces z hlediska didaktiky matematiky,
- složku experimentální (nepovinně), ve které ukáže svou práci s nějakým žákem na dané téma,
- složku edukační, kde prokáže svůj odborný rozvoj v oblasti matematiky, didaktiky matematiky i obecné pedagogiky ve vtztahu k matematice.
Cílem tvorby tohoto materiálu je založit evidenci své práce (tj. portfolio) jako studenta připravujícího se na učitelské povolání, která bude podkladem pro reflexi vlastního profesního rozvoje.
Materiál bude předložen vyučujícímu před udělením zápočtu.
Syllabus -
Last update: PhDr. Jana Slezáková, Ph.D. (13.09.2019)
Content: 1. Image of natural numbers (state, magnitude, address, operator). Different semantic types of addition/subtraction.
2. Conceptualisation of process, procept. Perception of number. Big numbers. Rhythm. Regularities.
3. Additive operations. Mental characteristics of drill. Automatisation. Mental calculations, written algorithms, semantic models.
4. Multiplicative operations.
5. Whole and part; unit fraction, fraction, decimal number, percent. Negative number. (if we have time)
Last update: PhDr. Jana Slezáková, Ph.D. (13.09.2019)
Obsah: 1. Vstup do didaktiky matematiky, vyučování orientované na budování schémat, edukační styly učitele
3. Aditivní operace. Paměťové počítání, singelton, písemné algoritmy, sémantické modely. Řešení a tvorba slovních úloh. Rozklad slovní úlohy do vrstev. Antisignál. Lokalita žákovy chyby. Slovní úloha jako diagnostický nástroj